2 van de 13
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
De Athena van ZWRTW
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 september 2016 09:15 AM
  [ # 16 ]
zwrtw schreef:

ik ga toch maar eens op zoek naar een nieuwe kleine octopus en dan ook gelijk maar de grote octopus. Is dat nog te bestellen bij bijvoorbeeld Bonhof in Epe?

Voor de kleine octopus, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1830805/

Helaas is de grote niet meer langs deze weg verkrijgbaar.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 22 september 2016 09:03 PM
  [ # 17 ]

@ Wim en René: heel erg bedankt voor jullie reakties!
CX basis heeft nog wel de grote octopus. Maar dan moet ik nog even “wennen” aan de prijs… Met de zoekfunctie van het forum heb inmiddels het e.e.a. aan informatie opgeduikeld. Ook dat de prijs een jaar of 2 terug veel lager lag. Maar zoals vaker gezegd: beter duur dan niet te koop…
Helemaal geweldig dit forum. Er staat zo veel informatie!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Gepost: 23 september 2016 09:56 AM
  [ # 18 ]

Goed bezig zwrtw, je pakt het grondig aan en dat zien we graag!!
Leuke Athéna, die Douvrin motor zul je echt van gaan houden, die is top!
Strak lekker alles eruit dan allemaal nieuwe pakkingen n keerringen en dan ga ook jij bewijzen dat die dingen wel degelijk zonder lekkages kunnen rondrijden. Wink

Ook goed bezig qua kabelboompje voor de dimlichtrelais:

zwrtw schreef:

Ook heb ik een draadboompje gemaakt om de koplampen over relais te kunnen voeden. Die grote stromen door zo’n dashboardschakelaar vind ik wat riskant. Allemaal “bolt on” omdat ik het origineel niet wil “verprutsen”. Dus geen geknip en gesoldeer e.d. in de originele bedrading. Er gaan contrastekkers in de originele lichtstekkers bij de koplamp, en die bedienden de bekrachtiging van de relais.

Mostert na de maaltijd-tip: het Clubmagazijn van de CX Club verkoopt deze plug & play draadboompjes voor een paar tientjes. Nu niet meer relevant voor jou maar misschien voor anderen een goede tip!
Sowieso een hele goeie om die dimlichten via een relais te schakelen, want voor je het weet is je schakelaar gesmolten.

Helaas is de Grote Octopus niet meer leverbaar bij Citroën, die hem voor kort nog zelf liet produceren en die je dus zo bij de dealert kon bestellen en afhalen! Je ziet dan meteen de prijs bij CX Basis omhoog schieten, maar ik zou toch niet lang aarzelen als je nog een nieuwe wilt scoren, want als hij straks niet meer in de lijst staat is hij er echt niet meer.

Mogelijk wordt er op termijn een initiatief gestart om hem te laten reproduceren, diverse Citro-clubs zijn momenteel bezig een lijst op te stellen met kritieke onderdelen die NFP raken (= discontinued / niet meer leverbaar). Ik heb onder andere dit onderdeel aangedragen. Maar zoiets kost altijd veel tijd is mijn ervaring.

Succes met de Athéna, mooi project echt gaaf!!! B|

 

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 23 september 2016 10:08 AM
  [ # 19 ]

Hoi, inderdaad is de motor van mijn Athena ook goed, ik rijd er lange en korte afstanden mee, kortom: een betrouwbare motor. Gelukkig heb ik vorig jaar alle lekzakken en grote octopus vervangen. Ik heb mij Athena wel te koop staan, maar ik twijfel toch weer…. maar niet aan CX!
Wim

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 23 september 2016 07:21 PM
  [ # 20 ]

@ La Léo: bedankt voor de complimenten!
Hoewel mijn CX wat “schoonheidsfoutjes” heeft, is de wagen zó netjes qua b.v. bodem. Het is een hele mooie basis om weer helemaal netjes te maken. Vandaar dat ik niet wil improviseren met de octopussen. Ik heb de grote (en nog wat dingetjes) bij CX basis besteld. Gewoon ogen dicht en betalen. Niemand heeft gezegd dat CXen goedkope auto’s zijn Wink

Ik ben nog maar net lid van de CX club en ben nog niet bij het magazijn geweest, maar dat gaat zeker gebeuren! Handig dat zo’n draadboompje met relais daar te koop zijn.

Wel mooi dat de handen ineen worden geslagen om onderdelen opnieuw te laten produceren. Dat is het voordeel bij een auto waar relatief veel liefhebbers voor zijn. Ik heb voor de Fiat Panda ooit wat in touw gezet om iets in kleine serie opnieuw te laten produceren. Maar dat liep helaas op niets uit omdat mensen voor zo’n goedkoop autootje liever improviseren dan geld uitgeven. Het aantal échte liefhebbers en de club voor die wagens was/is domweg te klein om zoiets te doen. Het lijkt me wel leuk om in de toekomst bij reproducties betrokken te raken bij de CX club o.i.d.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 09 oktober 2016 07:27 PM
  [ # 21 ]

Ik heb de snelheidsmeter en km-teller weer aan de gang. In de aanloop naar de bakwissel had ik bedacht dat een splitter van de 5 bak voor de km teller en de diravi wellicht ook “gewoon” op de 4 bak zou passen. Bij mijn 4 bak is immers de telleraandrijving vermorzeld (zie eerste paar posts in dit topic). Dus heb ik bij het magazijn van de CX club onder andere een splitter gekocht. De splitter blijkt i.d.d. gewoon te passen op de 4 bak! Het is een splitter met (voor zover ik kon nagaan)een 1:1 overbrenging voor beide uitgangen. De snelheidsmeter geeft t.o.v. de GPS 2~3 km/h te weinig(!) aan (er zijn 185R14 banden gemonteerd). Dat vind ik prima.

Dat een probleempje soms ook veel eenvoudiger is dan je soms denkt, bleek maar weer bij een af en toe knipperend laadstroomlampje bij lage toerentallen. Ik had al de lengte van de koolborstels gecontroleerd, diverse stekkers schoon gemaakt, één van de houders van de zekeringen, nieuwe massadraad van accu naar carrosserie gemaakt omdat ik daar vrij grote spanningsvallen kon meten. Maar het probleem was domweg dat de V snaar niet strak genoeg was en slipte! Daar werd ik me pas van bewust toen ik besefte dat het laadstroomlampje alleen opgloeide als ik veel verbruikers had ingeschakeld (dan is een groter aandrijfmoment van de generator nodig en kan de snaar dus eerder gaan slippen).

Ik heb inmiddels van CX-basis een grote octopus binnen. Samen met de kleine octopus (waar al wel eerder aan “gehobbyd” is in mijn auto) wil ik die preventief vervangen. De reproductie grote octopus lijkt iets anders dan de originele. Foto’s zal ik nog posten, ik moet een nieuwe “hoster” uitzoeken omdat mijn tijdelijke account bij de vorige hoster gestopt is…

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 13 oktober 2016 08:21 PM
  [ # 22 ]

De kleine octopus is inmiddels vervangen. Ik heb dit eruit gehaald:

Een vorige eigenaar van mijn wagen heeft dit gemonteerd. Het ijzerdraad als slangklem ziet er wat onprofessioneel uit, maar het werkte wel. De T-stukjes waren van het merk Festo. De aansluitingen daarvan waren net wat te dik voor de lekleidingen waardoor die op die aansluitingen gingen inscheuren in lengterichting.
Dit is de nieuwe kleine octopus:

Toen ik die monteerde vond ik dat de leidingen nogal een hoek maakten met het “lichaam”. De tentakels (leidingen) zijn stugger dan de aanhechting van de leidingen op het lichaam. Daardoor is het juist de verbinding van de leidingen op het lichaam die zwaar belast wordt. Bij een oude stukke octopus die ik in een doosje met onderdelen vond die ik mee had gekregen van de vorige eigenaar, waren het ook juist de aanhechtingen die stuk waren gegaan.
Ik heb dus van plastic maar een soort “spalk” achter de octopus gemaakt. Ik heb geen idee of ik hier goed aan doe, maar het “voelt” in elk geval beter voor mij. Op deze manier komen de leidingen netjes “recht” het lijfje in.
 

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 13 oktober 2016 08:29 PM
  [ # 23 ]

Lijkt me helemaal goed!

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 13 oktober 2016 08:35 PM
  [ # 24 ]

Hierbij ook de beloofde foto’s van de grote octopus van CX-basis.

De leiding die van de drukregelaar/voorraadbol komt is een gewapende leiding. Binnenin een soort dik schuimrubber omhulsel zit een verbindingsstuk die deze leiding naar een iets kleinere diameter leiding laat verlopen. Ook die is weer van (NBR)rubber met wapening.
De octopus zelf ziet er anders uit dan het origineel (met diravi):

Ik krijg de indruk dat er een niet-diravi octopus is gebruikt. Met een T stuk (merk “Norma”) is een extra leiding eraan “geknoopt” en dat T stuk is ook de verbinding tussen het verdeelstuk en de gewapende slang.
De gewapende slang vond ik zo gek nog niet. Het T stuk vind ik gekunsteld overkomen. Het lijkt wel of ze het hebben gemaakt voor de CX-en zonder stuurbekrachtiging, voor de versies met stuurbekrachtiging voegen ze de extra slang toe.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 13 oktober 2016 08:37 PM
  [ # 25 ]

Dank Art!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 13 oktober 2016 09:09 PM
  [ # 26 ]

Dat laatste heb je helemaal goed!
Voor de rest keurig werk.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 13 oktober 2016 09:46 PM
  [ # 27 ]

Dank je wel!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 15 oktober 2016 09:32 PM
  [ # 28 ]

Vandaag eerst een retourtje Apeldoorn-Eindhoven. Wat is het een heerlijke auto…
Een paar honderd meter voordat ik weer thuis was hield de wagen even flink in tijdens optrekken. Even de ontstekingslamp erop, maar de ontsteking leek qua timing nog in orde. Dit kreeg nog een staartje…

‘s Middags stond een voorwiellager wissel op het programma. Ik vond de auto wat “gonzen”. Ik dacht eerst dat dit gevolgen waren van de versnellingsbak die slecht is (zie eerste paar posts van dit topic). Wellicht kon een ander baklager vervolgschade hebben. Maar er was ook een soort “onrond wiel effect” wat ik meende te voelen. Een beetje hetzelfde als je voelt met een slechte tripoïde, maar dit was er ook als de motor niet trok. Toch maar eens een rondje “wielspeling checken” doen. Resultaat: linksvoor duidelijk speling.
Het was even zoeken naar een smalspoor lager, maar dat was uiteindelijk betrekkelijk snel gevonden. Nog dicht bij huis ook. Het wiellager had duidelijk schade:

Ik heb hier op het forum het e.e.a. gelezen over de lagerring aan de remschijfzijde van de naaf halen. Ik heb gelezen over doorslijpen met een dremel, ook over (bijna) doorslijpen met een haakse slijper en het laatste stukje laten scheren met een beitel. Ik heb het iets anders gedaan, en dat ging ook. Ik heb eerst de buitenring mét binnenring aan de homokineetzijde met een driepoot poelietrekker eraf gehaald. Daarna heb ik de buitenring van het lager om de binnenring aan de remschijfzijde gelelegd. Daarna een zooitje kogels er terug in leggen. Wederom met de poelietrekker eraf trekken ging!

De borst van de binnenring is kennelijk hoog genoeg om de kracht over te dragen. Natuurlijk kan je dit alleen doen als je het lager niet meer opnieuw gaat gebruiken! (je duwt putjes in de loopbanen door de grote axiale krachten, waardoor het lager waardeloos wordt)
Ik vind tot nu toe dat een cx heerlijk aan te sleutelen is, het helpt wel mee dat alle bouten en moeren die ik tot nu toe ben tegen gekomen netjes gangbaar zijn).

Na het vervangen starten om de voorrem te ontluchten. Slaat aan, slaat af. Huh? Nog wat startpogingen verder kom ik tot de conclusie dat er écht iets mis is. Heeft het te maken met het inhouden vlak voor thuiskomst? Snelle controle van de stationairsproeier: netjes open. Maximale opening van de (vrijwel nieuwe) contactpunten: beetje krap, wel ok. Nog een startpoging: aanslaan, sputterend en ploffend afslaan. Condensator? Die zit er net nieuw in! (preventief vervangen, tijdens de ICCCR gekocht). Toch de oude condensator er maar weer op, want het lijkt toch op condensator-problemen. En inderdaad, met de oude condensator starten en lopen… 

Het gonzen en een resonantie vanaf ca 80 km/h is er nu uit, het onronde wiel gevoel ook…

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 16 oktober 2016 11:54 AM
  [ # 29 ]
zwrtw schreef:

Dus heb ik bij het magazijn van de CX club onder andere een splitter gekocht. De splitter blijkt i.d.d. gewoon te passen op de 4 bak! Het is een splitter met (voor zover ik kon nagaan)een 1:1 overbrenging voor beide uitgangen. De snelheidsmeter geeft t.o.v. de GPS 2~3 km/h te weinig(!) aan (er zijn 185R14 banden gemonteerd). Dat vind ik prima.

Hoi Wim, volg je draadje omdat ik zelf ook een douvrin motor heb Smile Zelf doe ik nog niet veel aan de wagen, maar wel de intentie het te gaan doen. Als ik iets meer tijd heb.

Die afwijking van de snelheidsmeter is standaard op alle wagens, dus de snelheidsmeter werkt gewoon correct Wink

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 16 oktober 2016 07:26 PM
  [ # 30 ]

Hallo TRSarno, bedankt voor de reaktie. Sleutelen aan de cx is leuk! Dus aan te raden… Ik hoop dus voor je dat je spoedig meer tijd hebt. Toch weer een geruststellend idee dat dit het normale gedrag van de teller is.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
 
2 van de 13
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook