1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Het merkvreemde gedrag van Penny Lane: Ford Capri II
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 06 september 2016 06:16 AM

Het heeft bladveren. En een starre achteras. The Car You Always Promised Yourself, kopte de Britse persafdeling van Ford toen in 1969 de Capri uitkwam. De sportcoupé met de kenmerkende C-vormige zijruiten – die er overigens pas op het laatste moment in waren gekomen omdat de oorspronkelijke vensterlijn veel te veel dode hoek liet ontstaan. Die Capri – niet.

Wel een Capri II, de vernieuwde Capri die in 1974 op de markt kwam. De techniek was al anderhalf jaar eerder onder de koets van de MkI gepropt, en nu was er ook een nieuwe koets. De Capri II was er ook weer voor elk budget, en de mijne is op wat kleinigheden na volledig pauper-spec: de enige extra’s zijn een 1600 OHC ‘Pinto’ blok (in plaats van de échte pauper-spec 1300), metallic lak, een oorspronkelijk met vinyl overtrokken dak en luxe wielen waarvan er drie scheef waren. Zodat er nu ‘originele’ lichtmetalen wielen onder hangen. Maar dus wel dat tweeklokken dashboard, de ééndelige achterbank en de geendelige sierstrip over de flank.

Deze Capri is van maart 1976 en is oorspronkelijk waarschijnlijk in of rond Amsterdam geleverd (want: kentekenplaten van Veldhuis). Daarna is de auto op enig moment naar de omgeving van Utrecht verkast, waar-ie vrij lang moet hebben gelopen. Er ligt nog altijd een parkeervergunning uit de Domstad van 2007 in het dashboardkastje. Daarna is de auto bij een bekende Capri-specialist in Vlagtwedde terecht gekomen, waar ik ‘m in 2009 heb gekocht.

De Capri II zou lopen tot 1987. Pardon? Ja, OK. Vanaf 1978 is er de Capri ‘MkIII’, maar Ford zelf noemt deze wagen (project ‘Carla’) gewoon een facelift van de Capri II, en dat is het in feite ook. Ontzettend veel plaatwerk, interieurspul en techniek is één op één uitwisselbaar.

Op dag twee meteen een lekkende wielremcilinder, dus nieuwe spulletjes eronder. Sindsdien is er eigenlijk zelden of nooit wat aan gebeurd, buiten oliewissels, een keer kleppen en ontsteking stellen en allerhande ander klein geneuzel. Goed, de deuren zijn uitgestukt en er is een andere achterklep (uit een MkIII) in gekomen, want dat was nodig. En ja, de wielen zijn vervangen omdat er drie velgen scheef waren. Meer heeft de auto eigenlijk de afgelopen zeven jaar niet nodig gehad. Toch staat de Capri momenteel opgehokt, omdat er een idiote, moeilijk vindbare kortsluiting in het accessoire-circuit zit. Daarover later vast en zeker meer…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17313
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 06 september 2016 07:52 AM
  [ # 1 ]

Wow, fantastische foto’s!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1104
Geregistreerd: 30-04-2006

- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 06 september 2016 08:24 AM
  [ # 2 ]

Is toch ook een hele mooie wagen. Het iets latere model met de 6 cilinder heeft mijn voorkeur.

Mooie foto’s op een leuke locatie!

Huidig assortiment: 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004,C3 1.6 e-HDI 2012

Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2870
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 06 september 2016 08:29 AM
  [ # 3 ]

Inderdaad. En zo’n typisch iconische auto uit mijn jeugd waar elk zichzelf respecterend jongetje van droomde om later te hebben. Net zoals de Alfetta.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Gepost: 06 september 2016 11:52 AM
  [ # 4 ]

Mooie Capri, leuk!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 06 september 2016 12:03 PM
  [ # 5 ]

Ik heb via internet eens gedatet met een vrouw die al twintig of dertig jaar een witte Capri in de garage had staan waar ze nooit mee reed. Het is echter bij één ontmoeting gebleven, anders zat ik nu misschien op het Ford-forum…

Profiel  
 
Gepost: 06 september 2016 12:36 PM
  [ # 6 ]

het blijven rare jongeng die grunnegers een capri snake

doei

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 06 september 2016 05:34 PM
  [ # 7 ]

Oh ja. Dan ga je naar CitroMobile en kom je thuis met…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40975
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 06 september 2016 07:02 PM
  [ # 8 ]
wimb schreef:

Inderdaad. En zo’n typisch iconische auto uit mijn jeugd waar elk zichzelf respecterend jongetje van droomde om later te hebben. Net zoals de Alfetta.

In mijn jeugd was dat de golf gti.. Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7011
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 06 september 2016 07:23 PM
  [ # 9 ]

Het forum gaat vooruit - ik heb hier eens iemand weggestuurd zien worden die een vraag had over de C25 en eerlijk bekende dat zijn auto een J5 was. Leuk dat er nu een merkvreemd hoekje is. En helemaal leuk dat daar dan een Capri in beland.

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7285
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 september 2016 07:24 PM
  [ # 10 ]
waterman schreef:
wimb schreef:

Inderdaad. En zo’n typisch iconische auto uit mijn jeugd waar elk zichzelf respecterend jongetje van droomde om later te hebben. Net zoals de Alfetta.

In mijn jeugd was dat de golf gti.. Laughing

Hier toch echt de BX GTi 16V!

Ontopic: ik had ‘m al eens in het echt gezien en vind het een ontzettend leuk apparaat. Past goed bij de bakkebaarden van de eigenaar ook Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27629
Geregistreerd: 27-04-2004

- C1 5 deurs
- C5 Berline
- C4 (2004-heden) Cactus
Gepost: 06 september 2016 07:57 PM
  [ # 11 ]

En de camera Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

 

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4408
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 september 2016 08:13 PM
  [ # 12 ]

Derk, een vriendje van me ruilde ooit een Capri met een V6 voor een fles rum. Dat was een erg pittig karretje en we noemden hem ‘Arnold’ naar de bekende krachtpatser die het nog tot gouverneur schopte van Californië.

Mooie en vooral leuke auto uit een mooie tijd.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4126
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 06 september 2016 10:19 PM
  [ # 13 ]

Zeker een toffe auto! En inderdaad hebben auto en eigenaar elkaar uitstekend gevonden!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 20 september 2016 08:39 PM
  [ # 14 ]
Penny Lane schreef:

Toch staat de Capri momenteel opgehokt, omdat er een idiote, moeilijk vindbare kortsluiting in het accessoire-circuit zit. Daarover later vast en zeker meer…

Deze avond was de drummer van de band waar ik in bas eens wezen kijken. Die is automonteur met enige decennia ervaring. De uitkomst was dat de kortsluiting niet meer te vinden was. De meest waarschijnlijke veroorzaker was de fitting van de verlichting van het dashboardkastje.

Die fitting wordt rechtstreeks met 12V gevoed door het middencontact op het einde van de ‘hete’ draad te zetten. Massa loopt via de bus van de fitting. Aan die kant zit er een schakelaar tussen die permanent op aan staat omdat de klep van het dashboardkastje vervormd is. Daarom had ik het lampje eruit gepakt: die veroorzaakte lege accu’s. Nu blijkt dat dat middencontact niet vast in de fitting zit en dus onderuit en tegen de bus (dus: massa) kon zakken. Bingo, kortsluiting.

Die fitting zit er voorlopig niet meer in. Op deze manier is de boel niet meer gevoelig voor kortsluiting. Volgende zomer kijk ik rustig naar hoe het weer netjes in elkaar kan worden gezet met een werkende schakelaar én een lampje.

De Capri staat in ieder geval weer ‘onder stroom’. Nu alleen nog het dashboard weer in elkaar klussen Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4408
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 20 september 2016 08:53 PM
  [ # 15 ]

Kapotte lampjes bewaren kan soms handig zijn dus.

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook