10 van de 11
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 Volgende > 
   
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive, oliewissel
Gepost: 09 juli 2018 01:49 PM
  [ # 136 ]

De laatste weken heeft de bolide last van de melding SERVICE “storing motormanagement”.
Deze melding komt en gaat met een sterk wisselende frequentie en uiteraard nooit als ik het stuur in de hand heb.

Net even laten uitlezen, wat leidde tot P0494 (koelventilator toerental - toerental te laag) en P0694 (koelventilator stap 2 -  kortsluiting naar plus).
Beide storingen zijn dus koelventilator gerelateerd, alle elektrische verbindingen en de aansturing daarvan maar even controleren.

Want het éne moment werkt de ventilator wel naar behoren, maar blijkbaar het andere moment ook niet.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1007
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive 2.0 16V volautomaat
Gepost: 09 juli 2018 02:10 PM
  [ # 137 ]

was de lekkage toentertijd niet via die draden gegaan?

Huidige: C4 Picasso 2.0 16v Exclusive, Volautomaat, Panoramadak, Bi-Xenon, Radio-RT4, Okt 2007, 172.000 km.

Lexia3/Diagbox.
Digitale werkplaatshandboeken.

Ex: Xsara Picasso 1.8 16v Exclusive (met schuifdak), 2002, 192.000 km.

Woonplaats: Spijkenisse, Zuid-Holland

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2018 02:20 PM
  [ # 138 ]

Niet via die draadboom.

De koelventilator kan 2 snelheden draaien, op lage snelheid staat de ventilator in serie met een weerstand.
Ik verdenk dus die schakelmodule of een elektrische verbinding daarop.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1007
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive 2.0 16V volautomaat
Gepost: 09 juli 2018 02:25 PM
  [ # 139 ]

Oké, hoop dat je de boosdoener vind.

Huidige: C4 Picasso 2.0 16v Exclusive, Volautomaat, Panoramadak, Bi-Xenon, Radio-RT4, Okt 2007, 172.000 km.

Lexia3/Diagbox.
Digitale werkplaatshandboeken.

Ex: Xsara Picasso 1.8 16v Exclusive (met schuifdak), 2002, 192.000 km.

Woonplaats: Spijkenisse, Zuid-Holland

Profiel  
 
Gepost: 10 juli 2018 12:07 PM
  [ # 140 ]

Gisteravond heel even bezig geweest, 3 stekers eraf getrokken, 2 op de regelmodule en 1 op de ventilator zelf.
Geen enkel spoor van corrosie, slecht contact of vocht.

Daarna de module zelf even losgenomen en bekeken.

Gezien de uiterlijke staat ervan, met name de hoeveelheid koperoxide, besloten deze maar te vervangen.
Al besteld en morgen in huis.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1007
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive 2.0 16V volautomaat
Gepost: 10 juli 2018 12:08 PM
  [ # 141 ]

Zo die zien er inderdaad niet uit.

Huidige: C4 Picasso 2.0 16v Exclusive, Volautomaat, Panoramadak, Bi-Xenon, Radio-RT4, Okt 2007, 172.000 km.

Lexia3/Diagbox.
Digitale werkplaatshandboeken.

Ex: Xsara Picasso 1.8 16v Exclusive (met schuifdak), 2002, 192.000 km.

Woonplaats: Spijkenisse, Zuid-Holland

Profiel  
 
Gepost: 12 juli 2018 07:58 AM
  [ # 142 ]

Gister een nieuwe regelmodule gemonteerd, daarmee het probleem opgelost.
Aansturing koelventilator werkt weer en hierdoor ook de airco.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1007
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive 2.0 16V volautomaat
Gepost: 12 juli 2018 08:36 AM
  [ # 143 ]

very good top

Huidige: C4 Picasso 2.0 16v Exclusive, Volautomaat, Panoramadak, Bi-Xenon, Radio-RT4, Okt 2007, 172.000 km.

Lexia3/Diagbox.
Digitale werkplaatshandboeken.

Ex: Xsara Picasso 1.8 16v Exclusive (met schuifdak), 2002, 192.000 km.

Woonplaats: Spijkenisse, Zuid-Holland

Profiel  
 
GrandPicasso
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 488
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 12 juli 2018 02:06 PM
  [ # 144 ]

Goed gedaan, en bedankt voor de info.halelujah

C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental   juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto

Profiel  
 
Gepost: 20 juli 2018 12:30 PM
  [ # 145 ]

Nadat begin van de week de onderhoudsindicator in beeld verscheen (minder dan 1000 km tot de beurt) en een dag later ook nog de melding dat er motorolie bij moest, gisteravond de boel maar even aangepakt.

Voor de vorige oliewissel, zo’n 14.200 km terug, had ik 8 l Total Ineo ECS 5W-30 gekocht, vullen tot het maximum peil vraagt 4,3 l, dus er was 3,7 l over om bij te vullen.
Het verschil tussen MAX en MIN op de peilstok bedraagt minstens 1,25 l, misschien zelfs wel 1,5 l.
Totaal dus verbruikt minstens 5 l olie, 1 op nog geen 3000 km!

En dat ondanks de plaatsing van een Oilsaver, welke redelijk snel na de laatste verversing was aangebracht.
Mijn ervaring met dat dingetje: in een EP6-blok helpt het dus absoluut NIET.

Op basis hiervan al eerder een plan van aanpak opgesteld en daarvoor de spullen in huis gehaald.

Eerst een flush uitgevoerd met:

Volgens http://www.forte-benelux.com/itemfiles/documentlibrarypdf/NL23017_D8QDnyqN_TIB_01_008_Rijden_met_Motor_Flush.pdf mag dit tegenwoordig rijdend.
Inhoud van flesje erin gekieperd en daarna ruim 40 km gereden, waaronder een stuk snelweg, met een toerental wat rijdend variëerde tussen 2000 en 3500 rpm.

Bij thuiskomst direct de boel volledig afgetapt, er kwam iets meer dan 3 l pikzwarte olie uit, geen idee of die 400 ml flush ook in de toegevoegde hoeveelheid aanwezig blijft.

Na montage van een vers oliefilter gevuld met:

Totaal hiervan 10 l aangeschaft, is per 5 l-vat goedkoper dan per l.
Er is dus voldoende aanwezig om te toevoegen tot de volgende beurt.

We gaan het komende olieverbruik ervaren, er wordt wel 20k per jaar met de bolide gereden, maar hoofdzakelijk ritjes van 15-20 km en dan nog met name op 60 en 80 km-wegen.
Slechts 1 x per jaar een echt langdurige rit naar de wintersport v.v.
Het blok zou eigenlijk wat vaker wat meer arbeid moeten verrichten.

Voor de volgende beurt ook al een flesje flush in huis.

En bij 100k wil ik preventief de nokkenastiming (laten) controleren om te zien hoe groot de eventuele rek van de distributieketting dan is.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1007
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive 2.0 16V volautomaat
Gepost: 20 juli 2018 12:40 PM
  [ # 146 ]

Dat is dan duidelijk wat betreft de oilsaver.
Ik ben benieuwd wat het resultaat is met de volgende beurt.
Het blok spoelen is dat ook goed als je geen probleem ervaart, gewoon preventief?

Huidige: C4 Picasso 2.0 16v Exclusive, Volautomaat, Panoramadak, Bi-Xenon, Radio-RT4, Okt 2007, 172.000 km.

Lexia3/Diagbox.
Digitale werkplaatshandboeken.

Ex: Xsara Picasso 1.8 16v Exclusive (met schuifdak), 2002, 192.000 km.

Woonplaats: Spijkenisse, Zuid-Holland

Profiel  
 
Gepost: 20 juli 2018 01:15 PM
  [ # 147 ]

Het is net Haarlemmer olie, overal goed voor. Wink

Zie http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/New-Generation-Motor-Flush.html

Ik heb het met name gedaan om te kijken of het een positief effect heeft op het olieverbruik.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9224
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 juli 2018 01:37 PM
  [ # 148 ]

En blijft die Oilsaver zitten of heb je hem eruit gehaald?

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
Gepost: 20 juli 2018 01:42 PM
  [ # 149 ]

Denk dat ik ‘m laat zitten, baat het niet, dan schaadt het ook niet.

Tenzij iemand ‘m van mij over wil nemen, weet alleen niet in welke motoren dit model past.

Profiel  
 
sievert68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 05-11-2017

Gepost: 21 juli 2018 12:57 PM
  [ # 150 ]

Hoi

Hier hetzelfde verhaal. Ook ik heb de oilsever geplaatst. Heeft bij mij ook geen enkel invloed op het olieverbruik. Gerekend over 10d km. Ben nu overgestapt op 5w40 eurol c3 olie. Het gekke is dat BMW voor deze motor wel 5w40 ( BMW ll 04) voorschrijft. Dit gaat trouwens over een Peugeot 308 1.6 vti uit 2008.
De vti/thp motor is ook door een samenwerking met PSA gebouwd. Het olieverbruik ligt nu zo rond 1 l op 2000 km.met 5w30 olie. Nu overgestapt op 5w40 kijken wat Dit voor invloed op het olieverbruik heeft. Heb op meerdere forums al gelezen dat het olieverbruik vermindert. Hou jullie op de hoogte.

Profiel  
 
 
10 van de 11
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook