14 van de 16
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende > 
   
Mehari gereed voor de zomer! Nog wat kleine verbeteringen.
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 05 februari 2017 12:44 PM
  [ # 196 ]

@Golf: ik had een (lease) Touran: stoelen waren een verschrikking, reed veel heen en weer naar Groningen (400 km vv). Later in een 5008 met leerpakket: veeel beter. Nu rijd ik niet meer zo veel zakelijk en heb ik privé een XC70. Die Volvo-stoelen zijn niet voor niets beroemd. En een XC70 rijdt sowieso nog ontzettend veel beter dan een 5008. Ok, is ook ander prijsklasse,

Teug naar de echte auto: zo’n dynamokapje kost nieuw bij Burton ook niet al te veel. En qua carrosserie: ja, die prijspolitiek is echt raar. Als er nog eens een keer een goede promotie is dan houd ik me aanbevolen. Laten we het in d gaten houden, het heeft geen haast. Een afleveradres in (noord-)F is zo te regelen, ik kachel wel een keer met een aanhanger heen en weer.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 05 februari 2017 10:02 PM
  [ # 197 ]

Beter?

Met spul wat ik nog had liggen. Schakelaar ruitenwisserpomp komt nog.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 11 februari 2017 09:45 PM
  [ # 198 ]

Het rechtergat in het dash is inmiddels gevuld met een drukknop tbv de elektrische ruitensproeier met grote capaciteit want hij haalt het plafond als de nozzle niet goed staat afgesteld.So far so good.

Maar de complexiteit van de A-types t.o.v. de ID/DS blijft mij achtervolgen. Nu vond ik op school ook alles wat de anderen simpel vonden vaak onlogisch en daarmee ingewikkeld, en andersom. Wat iedereen lastig vond, vond ik vaak kinderlijk simpel.

Hoogte-afstelling van een ID/DS vind ik niet zo ingewikkeld, maar bij een A-type? De beschrijvingen in de verschillende boekjes die ik heb zijn zo algemeen en niet to the point… ze geven ook allemaal verschillende referentiepunten voor het bepalen van de hoogte t.o.v. vloer…

Nou kan ik ook zelf wel een referentiepunt bepalen, maar waar het mij om gaat is dat mijn Mehari scheef staat. Dat was al bij aankoop en omdat iedereen roept dat een 2CV zo lekker simpel is heb ik daar no big deal van gemaakt. Links staat hij 3-4 cm hoger dan rechts. Waarschijnlijk omdat de vorige eigenaar groot en zwaar was. Zodat hij met bestuurder ook nog een beetje door de bocht kwam zonder met de spiegels over het wegdek te schrapen.

Maar nu wil ik mijn auto links dus 3-4 cm laten zakken. Heb daartoe de voorste trekstang nu 10 mm uitgedraaid (dus verlengd), waardoor de auto omlaag zou moeten gaan, maar dat sorteert geen enkel effect. Zonder dat de achterste trekstang meedraait. Vreemd…. niet?

Wat nu?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 februari 2017 11:31 PM
  [ # 199 ]

Ik denk dat je de achterste evenveel langer moet maken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 12 februari 2017 01:08 AM
  [ # 200 ]

Ik zou even meten hoe die nu staat. Want mischien moet rechts omhoog.
Meten is voor alle A-types hetzelfde.
Als je onder chassis kijkt zie je op de hoeken de bouten waar de vooras en de achteras vastzitten.
daar meet je tussen de bouten. en dan naast het borg plaatje.

Verstellen gaat per wiel. inderdaad draaien aan het schroefdraad met sleutel 9.
wanneer je meer draad in het veeroog draait gaat ie omhoog. Draai het eruit gaat ie naar beneden.
Gaat echt per wiel.
Voor en achter zijn ook gescheiden.

Dus wat je doet is goed. Alleen een centimer schroefdraad is geen centimeter wagen hoogte.
En als links naar beneden moet, moet je zowel voor als achter verstellen.

Wagen opkrikken! en dan pas draaien. En als je links de wieltjes los hebt draai de veerpot ff een halve slag zit de olie weer overal.

Voor het echt mooie, veer ogen ff los halen. Schoonmaken en nieuw vet erin. Beter voor je kantelmessen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 12 februari 2017 09:56 AM
  [ # 201 ]

ALs ik kijk in wph oud type mehari.
voor 23,6 centimter.
achter 34,6 centimer.
de marge is ongeveer halve centimeter.

Mehari staat dus hoger op zn wielen dan een 2cv.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 12 februari 2017 11:10 AM
  [ # 202 ]

Dank! Dan is het feest nu dus compleet: die waarden die jij aangeeft zijn weer andere dan in de 2 boeken die ik heb…en de marge 2,5 mm. De plek waar ik heb gemeten klopt dan. Dat had ik op gevoel al goed gedaan. En uiteraard ook opgekrikt, al was het maar om er dan ook beter bij te komen.

Wat zijn ‘kantelmessen’? (mijn autocorrect verandert dat in kartelmessen…).

Hij staat met name linksvoor veel te hoog. Daar heb ik het draadeind/ de trekstang 10 mm uitgedraaid. Je zou zeggen dat dat in meer dan 10 mm wagenhoogte terug zou moeten komen, maar het resultaat is 0 mm. Overigens is er nergens een aangrijpingspunt voor een sleutel 9 en draait hij dusdanig zwaar dat ik er 2 (!) lasgriptangen naast elkaar heb moeten op zetten om die stang te kunnen verdraaien. Later kon ik met 1 grieptang verder. Overigens draait de veerpot vrolijk mee en is die met geen mogelijkheid tegen te houden. En er zat aan de onderzijde een klein gaatje… Is dat erg?
Iets in mij zegt dat ik nog een complete veerpotrevisie tegemoet ga waar ik geen zin en tijd voor heb. Ik moet verder met m’n DS. Bovendien heb ik m’n rug verkloot afgelopen maand met al dat buk en kruipwerk. M’n DS staat lekker op een brug..( en kan daar komende maanden nog niet van af).

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25368
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 februari 2017 11:51 AM
  [ # 203 ]

Kantelmessen zijn die twee steunen waar je trekstang in vast zit. Moet je af en toe smeren, anders slijt de pen door. Ergens op de trekstang hoort een plat stukje te zitten voor een sleutel, maar het zit altijd enorm vastgeroest…
Veerpot mag draaien. Gaatje is om er wonderolie in te laten lopen. Dan worden de veerschotels gesmeerd en krijg je om met Mulder te spreken een soort nivellerend effect bij drempels…...

Ik doe er gewone olie in en dat werkt ook prima.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 12 februari 2017 12:07 PM
  [ # 204 ]

Zou er nooit motorolie ingooien volgens wph wonderolie. Kost niks.
Veerpot meedraaien maakt niet uit. 
Je moet hoogte verschil meten. Kan niet anders dan dat er wat gebeurd.
Maar centimeter schroefdraad. Is een wagenhoogte verschil van 3mm
Zou uit mn hoofd.

Gaatje hoorte niet. Maar kan zijn dat iemand het erin geboord heeft.
Als je veerpotten niet kas rot zijn. Dan niets aan de hand!

Je hebt m wel op gekrikt???? Ander draai je alles stuk.
Als heel zwaar gaat. Roest. Wd40. En week wachten.
Gaat ie weer.
Er zit idd een vlakstuk.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 12 februari 2017 12:44 PM
  [ # 205 ]

Uiteraard op gekrikt. Kruipolie heb ik gisteravond op ingang draadeind in trekoog gespoten. Nog meer plaatsen? Veerpotten gegalvaniseerd/ verzinkt. Buitenzijde gaaf. Alleen rondom dat gaatje lijkt geroest, precies midden onderin. Ik ga vanavond nog eens verder draaien, wanneer knalt ie eruit?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25368
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 februari 2017 12:52 PM
  [ # 206 ]

Bijkomt uit eindelijk vrijwel spanningsloos te hangen..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 12 februari 2017 10:06 PM
  [ # 207 ]

Dank heren! Rechts bleek vooral te laag te staan, dus heb ik opgehoogd. Zit idd een 9 mm uitsparing op alleen heb je er gene moer aan omdat mijn Mehari voor en achter telescopische schokbrekers heeft die er parallel langs lopen, dus je kunt met ene steeksleutel niet voldoende slag maken om de sleutel te kunnen wisselen. Met de lasgriptang op het ronde deel ging prima. Meteen alle ogen gesmeerd.
Auto staat nu links 5 mm hoger, als ik achter het stuur zit staat ie links 1,5 cm lager Smile. Ik vind het zo wel goed.

Rugleuning achterbank met zelfklevende klittenband vastgezet, zakte weg.

Laatste to do: de steekassen voor vernieuwen. Op de spiebanen hebben ze enorm veel speling. Dat is irritant bij gas inhouden. M’n eerste halve meter remweg verdwijnt in speling zonder enige vorm van vertraging…en een halve meter later stilstaan bij een Mehari is bijna de hele voorkant… Shocked

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 12 februari 2017 11:04 PM
  [ # 208 ]

Je hebt een speciale sleutel voor die veerpotten. Wel eens een gekocht bij burton. Brak gelijk.
ALs ik veel moet, haal ik de schokbrekers los.
Maar goed dat gelukt is!

Ja iets spelling heb je altijd wel met die assen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 16 maart 2017 10:16 PM
  [ # 209 ]

Afgelopen lentedagen heerlijk genoten van de Mehari (en uiteraard ook de godin). Vandaag gekozen voor de configuratie met alleen luifel, zonder zijstukken. Dat is toch wel het charmantst. Lekker mee naar de lokale markt (marche artisanale…). Ook mee naar m’n werk geweest, 15 km verderop. Binnendoor. Ideaal traject voor de Mehari dus. Het groot winteronderhoud heeft geresulteerd in een erg prettig rijdend machientje! Ben er zeer content mee. Loopt erg mooi, etc. Enige irritatie die herkend zal worden: het slaan van het zeil tegen de dwarsstang over de B-stijlen. Mijn idee is nu om daar verwarmingsbuisisolatie omheen te doen. Iemand ervaring mee?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 17 maart 2017 11:48 AM
  [ # 210 ]

Ja zeker! een extra buis maken in het tent frame. In het voorste deel.
Ik heb een steuntje gemaakt boven de binnen spiegel en de buis vervolgens in de U centrale geprikt.
Je hoeft niks te boren oid.

Zonder die stang geen rijden inderdaad. Je voorruit frame gaat er ook aan.

Bij de azur hebben ze dat opgelost daar zit in het dak een buis van links naar rechts.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
14 van de 16
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook