17 van de 17
« Eerste  < Vorige 15 16 17
   
wtr’s CX 2200 ‘75
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3494
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
- C4 (2004-heden) 1.6
Gepost: 26 augustus 2020 02:55 PM
  [ # 241 ]

Thanks voor de tips.
De accu hangt ondertussen aan de lader. Het is een onderhoudsvrije. De lader geeft geen foutmelding. We gaan het zien. In de CX zit nu een andere en daarmee start hij weer vlot. Nog niet naar de laadstroom gekeken ivm het pisweer.
De fan zal ik moeten gaan bekijken, geen idee of deze een transistor heeft en welke weerstanden er in zitten. Dat ga ik de komende tijd eens bekijken. Gelukkig zit die hele handel nog in mijn donor auto.
Het hoe en waarom van dat draadje weet ik helaas zo niet. Er moest een nieuwe diodebrug in de originele dynamo en aangezien de bijpassende niet meer te krijgen was kwam deze er in met een extra draad benodigd naar de regelaar.. De reparatie van de dynamo liep via een garagist en had haast (2 dagen voor de vakantie). Helaas geen verdere uitleg gekregen.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3494
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
- C4 (2004-heden) 1.6
Gepost: 26 augustus 2020 04:27 PM
  [ # 242 ]

laadspanning is nu 13,8V ongeveer

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2788
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 augustus 2020 05:10 PM
  [ # 243 ]

Je hebt diodebruggen met en zonder 3e set diodes. Die met een derde set diodes gebruiken die om de veldstroom voor de rotor te leveren in de dynamo gestuurd door de spanningsregelaar. Dat was vroeger nodig om te voorkomen dat je de accu leegtrok als het contact aan stond doordat de veldstroom bleef lopen. Met een elektronische spanningsregelaar heeft dat geen functie meer.
Als je met je “draad” de rotor continue de volle stroom geeft dan regelt je dynamo af op maximaal vermogen en dat leidt er uiteindelijk toe dat je laadstroom 18 volti is geworden.  Een dynamo krijgt via het laadstroomcontrole lampje een kleine stroom om op te starten, kijk daar maar eens goed naar.  Ik zou dus nog een heel goed kijken naar je schema rond de dynamo, of het iemand vragen die dat goed weet.
Denk inderdaad ook dat je “weerstand” van de ventilator het niet overleeft heeft, en je accu zal aardig wat water verloren zijn. Je hebt geluk gehad dat er niet meer kapot is !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41481
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 26 augustus 2020 05:39 PM
  [ # 244 ]

Deze cx’en hebben nog geen laadstroomlampje.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2788
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 augustus 2020 07:06 PM
  [ # 245 ]

Sorry, nog niet goed genoeg in de schema’s gekeken.
Origineel hebben vroege CX’en een 3-draads spanningsregelaar die direct via het contact aangestuurd wordt. De dynamo heeft alleen een EXC aansluiting en een laadstraoomaansluiting.
Als je een draadje moet aansluiten om de dynamo op gang te krijgen dan heeft je “nieuwe” een L aansluiting voor lamp en die moet even stroom krijgen om de regelaar en de dynamo op gang te krijgen. Om het goed te laten werken zonder dat je iedere keer een draad moet aansluiten zul je dan toch of een laadstroomcontrolelampje in de motorruimte moeten plaatsen ( lampje van 2-5 watt tussen de geschakelde draad vanaf het contact en de L aansluiting van de dynamo of je gebruikt daar een weerstand voor in de plaats: ongeveer 50 ohm ( 47, 56 of zelfs 100 ohm) doet het ,ook, wel een 5 watt uitvoering nemen.
De aansluiting voor het lampje is of L of D+, de B+ aansluiting is de laadstroom die naar de accu gaat. Als er een “W” aansluiting op zit is dat om een toerenteller van een dieselmotor aan te sluiten.
Als de TS een foto plaatst van an z’n nieuwe dynamo dan kunnen we wel zeggen hoe exact aan te sluiten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3494
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
- C4 (2004-heden) 1.6
Gepost: 26 augustus 2020 07:36 PM
  [ # 246 ]

Thanks voor de uitleg, de huidige dynamo komt uit een vroege cx en doet het volgens mij. Laadstroom is 13,8V.
Dit is zonder de extra draad die dus naar ik nu begrijp het laadstroomlampje verving.
Wat overblijft is een niet werkend laadstroom metertje. Kan zijn dat die stuk is maar wellicht is er iets met de bedrading. Als ik het goed begrijp zit die rechtstreeks op de regelaar.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2788
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 augustus 2020 07:49 PM
  [ # 247 ]

Nee, je hebt een"gewone” voltmeter in het dashboard: Die zit gewoon “ergens” achter het contactslot aangesloten, en heeft geen directe verbinding met de dynamo. Hij deelt zijn “plus” aansluiting met de benzine niveau meter en de waarschuwingslampjes voor de remblokken als je dat helpt zoeken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3494
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
- C4 (2004-heden) 1.6
Gepost: 26 augustus 2020 08:17 PM
  [ # 248 ]

Yes, dat helpt. Dank je. Dan ga ik het dashboard eens open schroeven. Meteen het klokje en de lampjes vervangen.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3494
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
- C4 (2004-heden) 1.6
Gepost: 15 januari 2022 09:10 AM
  [ # 249 ]

De aandacht voor de betrouwbare grijze voiture was even wat minder met de Griekse dame op de stoep en allerlei Franse avonturen. Ineens was daar de APK. Gisteren naar de garage gebracht. Ze wilde niet echt na 2 maanden stilstaan op een parkeerplaats. Er moet ook wel iets meer dan verwacht maar dat komt goed. Na de APK mag ze mee naar ons huisje in Frankrijk. Lekker binnen staan en ook nog eens niet zo ver van Troyes waar ze vele jaren heeft rondgereden.

Profiel  
 
 
17 van de 17
« Eerste  < Vorige 15 16 17
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook