6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
   
Basil’s Xantia naar CitroForum advies aangeschaft.
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 17 mei 2017 08:40 PM
  [ # 76 ]
Hilko16TZI schreef:

Hydractief ie erop gericht om de wagenhoogte onder alle omstandigheden gelijk te houden. Een auto die ermee is uitgerust zou dus o.a. niet moeten “rollen” in bochten.
Een auto zonder hydractief doet dat wel.

Klokken en klepels.
Alle hydropneumatische Citroens vanaf de DS in 1955 houden de wagenhoogte constant.
Met rollen heeft dat niets te maken. Rollen wordt beperkt door stabilisatorstangen. Of: bij de Xantia Activa, door een uitbreiding van het veersysteem. In het hydractieve systeem zit ook een rolbeperking, maar aanzienlijk minder effectief dan bij de Xantia Activa.

Hydractieve vering kwam voor het eerst beschikbaar in de XM, vanaf 1989.
Het bestaat uit een elektronisch geregelde uitbreiding aan het klassieke hydropneumatische systeem.
Dat klassieke systeem wordt veel harder afgesteld, zeg maar sportiever.
Het HA systeem schakelt een tweede systeem bij als de omstandigheden dat toelaten. Dat zorgt voor extra comfort, terwijl de wegligging veel beter is dan van een DS in extreme omstandigheden..
De hydractiefkleppen in dat systeem, ééntje voor en ééntje achter, hebben ook een voorziening om het rollen te beperken.
Anders dan bij de Activa werkt dat op traagheid en niet elektronisch. Daardoor is het ook aanzienlijk minder effectief.

Het HA systeem zorgde aanvankelijk, bij Type I XM’s, voor veel storingen, waardoor het dan naar “hard” schakelde, ook als dat niet nodig was.
Dikwijls werd dat ondervangen door “comfortbollen” op de vier hoekpunten te monteren, inplaats van de oorzaak aan te pakken..
Type II XM’s en Xantia’s hadden daar al minder last van.

Dus: Comfortabel als het kan, sportief als de omstandigheden daar aanleiding toe geven.

Wat daar dwars doorheen speelt is de invloed van Peugeot: Het veercomfort tussen een XM en een grote Peugeot mocht niet te groot worden, waardoor XM’s en Xantia’s van huis uit niet het comfort van de DS hebben.
Het is goed mogelijk om een XM (en een Xantia) een veercomfort te geven dat dicht bij een DS komt.
Als je maar weet wat je doet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 mei 2017 03:18 PM
  [ # 77 ]

Hij vroeg om Jip en Janneketaal hoor Laughing

En sorry als ik de essentie mis had.

Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 18 mei 2017 03:34 PM
  [ # 78 ]

Maar hier ben ik heel erg blij mee. Leest ook makkelijk weg, wilde me even verdiepen in de rol van Peugeot en het Citroën verhaal. Op een zijtak dacht ik ook dat de comfortbollen misschien een antwoord waren op Peugeot haar beleid. Al met al veel geleerd.

Bleef even hangen op het forum, omdat er zoveel te lezen is maar mijn dank is groot voor deze reactie.

Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 22 mei 2017 09:24 AM
  [ # 79 ]

Kleine update

Het is nog steeds wachten op de grote beurt.

Heb het interieur een goede keer geschrobbd. Met een soort schuim dat in het textiel gaat zitten en dan met een handoek erover. Deze was na 2 stoelen zwart. Je ziet niet echt verschil meet het zit een stuk lekkerder. Toch 20 jaar verder.

Ik heb de asbak los gekregen. Deze klemt een beetje omdat een vorige eigenaar toch heeft gezwaamd en flink. Dit zie je nergens anders terug behalve bij twee kleine puntjes op de bestuurdersstoel. Maar het plastic bij en om de asbak was verweerd van het contact met de sigaretten. Heb met een pincet nog wat peukjes en restanten eruitgepeuzeld. Toen was het aan de beurt om de sigaretten aansteker te controloren.

Heb van Anker een Quickharge 2x USB oplader gehaald en deze wilde met geen mogelijkheid contact maken, terwijl de aansteker wel werkt. Nogmaals eerste auto en nog nooit aan een auto gefröbeld. Hmm hij doet het als de auto geen sleutel in het contact heeft. Dus als ik een schroevendraaier in ductape wikkel moet ik de contactjes een beetje bij kunnen buigen. En nog eventjes bijstellen *kzap* helaas… lang verhaal kort, 3 zekeringen verder (ook geleerd waar die te halen en te plaatsen). Maakt hij goed contact en moet ik de aansteker zelf gewoon niet meer gebruiken (die buigt het allemaal weer terug).
IMG_20170520_162533501

Vervolgens een cassettebandje met draadje gehaald. En ziehier:
IMG_20170519_141703918_HDR

Een Xantia dragged kicking and screaming into the 21st century.

Het werkt goed een leuke bijkomstigheid is dat ik het vogelfluitje rechtsachter niet meer hoor, de ventilator niet meer, gewoon een beetje muziek derbij en het is direct genieten.

Had het geluid veel erger verwacht en de linkertweeter werkt gelukkig ook weer. Buurman kwam aan met of ik zijn oude autoradio (bluetooth, cd en meer) wilde inbouwen. Maar ik had laatst het deel in mijn handen dat je uit de radio haalt antidiefstal en dat was meteen zoveel herinneringen (Mijn vader vond vroeger dat die er altijd uitmoest en in dat plastieken doosje). En ik blij heel blij met het feit dat het cassette is, met een cd speler was ik nu verder van huis geweest. Ik heb ook gezien dat je casettebandjes hebt waar je een bluetooth module en SD kaart in kunt doen. Dus allicht.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 22 mei 2017 05:34 PM
  [ # 80 ]

Goed bezig! Je zou misschien ook nog kunnen kijken of die radio een aux-ingang heeft. Volgens mij kan dat vaak wel als er ook een cd-wisselaar aan kan hangen. Als het goed is geeft dat beter geluid, en bovendien biedt dat meer mogelijkheden om het geheel netjes weg te werken. Zo heb ik een jack-kabel in mijn asbakje liggen, waar je normaal gesproken dus niets van ziet (ik rook toch niet), maar je zou bijvoorbeeld ook netjes een bluetooth-ontvanger weg kunnen werken op zo’n manier.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 22 mei 2017 07:33 PM
  [ # 81 ]

Of natuurlijk een fraaie Xantia fabrieksradio scoren! Buiten het feit dat deze helemaal in de stijl van het Xantia dashboard is (zelfde lettertype als klokje, knoppen zelfde idee als dashboard knopen) heeft deze radio een AUX ingang én mogelijkheid tot het aansluiten van een CD-wisselaar.


Xantia radio Blaupunkt by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen Xantia by Timo van Vuurde, on Flickr


20140630_141110 by Timo van Vuurde, on Flickr

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 mei 2017 08:56 PM
  [ # 82 ]

En dan ook nog “Xantia” op het casetteklepje!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 22 mei 2017 09:06 PM
  [ # 83 ]

Zorgen dat je dan geen radio uit een type 2 koopt, want die heeft geen aux-ingang Wink. Verder kun je met zo’n radio misschien kijken of je stuurbediening kunt krijgen, al heb je daar als je je mobiel gebruikt natuurlijk niks aan.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 22 mei 2017 09:31 PM
  [ # 84 ]

Je kan nog steeds de volume en mute functie bedienen met de knoppen aan je stuur als je je telefoon er aan hebt, dus helemaal niks ook weer niet. En een type 2 radio is geen gezicht in een type 1, dus die idd maar niet doen.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 22 mei 2017 10:45 PM
  [ # 85 ]

Erg mooi om te zien Timon.

Na even wat googlen ziet het er uit dat er flink wat verschillen zijn. Ga sowieso eens kijken naar de design stijl van de verschillende versies.

Ikzelf heb nog steeds een blij gevoel bij dit Philips ding, omdat die er vroeger ook in zat bij mijn ouders, maar waarschijnlijk was dit dus een optie bij levering of was dit gewoon een iets dat mensen zelf later inbouwde?

Het in en uitbouwen van de Radio zal later komen, ben er nu fier op. Ik wil eerst eens kijken hoe de dame de eerste 4500 kilometers doorstaat. En ik zag al hoe lastig het was om zonder ervaring de sigarettenaansteker is om te vervangen. Moet ik me bij zo’n Philips ding zorgen maken om codes bij verlies contact met accu?

Straks een kwalitatief goed Philips bandje erin of een met bluetooth en SD-kaart.

Bedienen via het stuur zou fijn zijn, maar niet noodzakelijk. Mijn eigen telefoon is trouwens zwart en valt wat meer weg dan het blauwe stand in model van mijn vriendin.

Ik weet wel dat ik altijd extreem afgeleid werd door het bewegende Ledjes gebeuren van de Pioneer/Sony radio die in die XM zat. Man man man, alsmaar reclame maken voor zichzelf en niet mogelijk te dimmmen waardoor ik bij een tankstation servetjes ben gaan halen om het te verdoezelen. Zou verboden moeten worden.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 22 mei 2017 10:48 PM
  [ # 86 ]
Basilange schreef:

Na even wat googlen ziet het er uit dat er flink wat verschillen zijn. Ga sowieso eens kijken naar de design stijl van de verschillende versies.

Zie hier een mooi overzicht, ikzelf heb twee keer de Blaubunkt 4030 met bij één radio een CD-wisselaar.

http://www.xantiaclub.net/folders/radios/

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 05 juni 2017 01:17 PM
  [ # 87 ]

Basil is gisteren met een enorm zwevende Xantia weer naar het zuiden afgezakt. Voorzien van nieuwe groene rakkers en verse LHM. Was allemaal toch best wel nodig, wát een verschil. Ik hou het verder bij de plaatjes, Basil kan er vast wat over vertellen. Wink


SF-SV-17 by Timo van Vuurde, on Flickr


SF-SV-17 by Timo van Vuurde, on Flickr


SF-SV-17 by Timo van Vuurde, on Flickr


SF-SV-17 by Timo van Vuurde, on Flickr


SF-SV-17 by Timo van Vuurde, on Flickr

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 juni 2017 01:27 PM
  [ # 88 ]

Die LHM is zo te zien lekker vies ja…gelukkig nog niet helemaal zwart maar wel duidelijk aan vervanging toe. Wat zijn dat voor velgen eigenlijk?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 05 juni 2017 10:07 PM
  [ # 89 ]

Wat een avontuur dit weekend, en ik heb er nieuwe auto voor terug.

Vrijdagavond is deze naar de monteur gegaan.
Die is er de dag erna mee begonnen en om half twee een berichtje dat ie klaar was.

Nieuwe distributieriem
Nieuwe mid en achterdemper
Nieuw thermostaathuis
Kleine beurt

650 euro armer en de totale kosten voor een goede auto zijn 1100 euro.

De monteur had toch wel de auto weten te warderen. Termen als de motor daar zit nog wel wat leven in en dat het ding gewoon lekker rijdt. En ik kan me ook wel voorstellen dat het een hele verademing is om een Xantia in deze staat aan te treffen met lekker weinig computers. Ik in iedergeval blij met een stille auto.

De dag erna mocht ik gelukkig even langs bij Timo en zijn crew in omgeving Apeldoorn.

Eenmaal aangekomen begroet niet door een doberman maar door een hagelwitte BX. Enkele Xantia’s, XM’s en een verdwaalde eend gaven aan dat we beland waren op de plek waar het allemaal gebeurd. Eerst een tour gehad omdat ik me anders niet zou kunnen concentreren. Der is toch wel het een en ander aan moois te zien. Het waren allemaal zeer karaktervolle auto’s echter mag deze benaming niet meer gebruikt worden.

Timo heeft me laten zien hoe je de druk van het systeem haalt en de bollen vervangt. Waarbij hij het zweetwerk heeft gedaan. Niemand is veranderd in een groene hulk en later bleek dat het eerder een roodbruine hulk zou worden met een groen tintje. He gebeurde allemaal sneller dan verwacht. Netjes het LHM reservoir schoongemaakt en de filters.

Dus was er tijd om ook even de remmen te ontluchten en de nieuwe LHM daarin te krijgen, dat was nodig aan het gepruttel te horen en de kleur. Heel fijn dat dat ook gebeurt is.

Daarna testen, wat een verschil. Alleen al het omhoogkomen is soepeler. De auto voelt nu heel vertrouwd en gebalanceerd in bochten en een drempel is niet schokvrij maar de energie/moment wordt netjes verspreid. Voelt ook veel veiliger om mee te rijden omdat het gedrag voorspelbaarder is van de auto. Het stuk snelweg dat ik naar huis heb gereden naderhand is nog wel het fijnst. Gewoon zachtjes op en neer, voelt echt aan als toen we als kind naar Italië reden in de Xantia.

De auto is ondanks zijn opa label qua uitvoering toch met een duimpje omhoog ervaren als ik het goed heb begrepen.

Daarna was hier ook een schat aan kennis* en onderdelen aanwezig dus, het interieurlampje werkt weer, verse rubberen ring op het LHMvat, de kentekenverlichten ook en niettemin de gril is vervangen. Hierbij ook het taalgebruik van de citrofiel leren kennen waarbij de schroef dus plus de vast bleek te zitten.

Iedereen bedankt voor het aanzetten van deze in eerste instantie gok aankoop. Der staat nu een deftige dame voor de deur. En ook heel erg bedankt voor de gastvrijheid van de Bob, Jochem en Timo.

Flickr deed het even niet dus ik voeg ze erna toe.

IMG-20170604-WA0002 by Basil Lange, on Flickr

Nieuwe grill

IMG_20170604_172055491_HDR by Basil Lange, on Flickr

Het zeer foute en vaste gril schroefje.

Daarna heerlijk naar huis gereden en een nieuwe auto.
Vandaag nog even in België op betonplaten geprobeerd en kinderkopjes. Prima auto!

 

*Een wijzende vinger zegt net wat meer dan een Hayness grijs plaatje.

 

Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 06 juni 2017 06:25 PM
  [ # 90 ]

Tijd voor het volgende project.

Even graag advies winnen.

Ik stapte wat traag in de auto vandaag en niet het portier maar de deur zelf heeft het volgende probleem.


IMG_20170606_181140416 by Basil Lange, on Flickr

De lak bladert wat af en er zitten omheen wat brobbels. De roest zit in kleine putjes.

Is de beste oplossing afschuren en roestomvormer erop zetten? Noverox of Fertan?

Profiel  
 
 
6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook