4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Krijg ik hem weer helemaal in elkaar?
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 07 november 2021 06:33 AM
  [ # 46 ]

Hoi,

Klopt even tornen is een goed idee. Ik had wel de startmotor gemonteerd en het blok op de startmotor een paar slagen laten draaien. Prima! was mijn conclusie. Mijn vriend draaide hem rond met een slinger in de bak (heb ik weer wat geleerd) en kwam tot de conclusie ‘veel te zwaar’. Bak iets los draaien en een paar mm van het blok trekken, maakte het al lichter.

Samenvatting: mijn nieuwe druklager heeft geen geleidingspin nodig. Maar de ze laten zitten zorgde voor problemen. Motor en bak weer gescheiden, pinnetje eruit gehaald en het geheel draait nu licht en soepel.

Ontsteking is ook gelukt, maar de originele weigerde te vonken. Ik wilde pas een 123 ontsteking kopen als ze klaar was om te rijden, maar dat heb ik nu maar gedaan. Buiten de auto heeft het blok nu even gelopen. Nu weer terug geplaatst en ongeveer terug bij af Smile

Nu wilde ik als eerste de koppeling en versnelling aansluiten en kijken of dat werkt. Ook hier weer te lang geleden en geen foto’s gemaakt. De koppeling en de kabel is gelukt. Maar van de versnellingsstang kan ik niet bedenken hoe dit heeft vastgezeten. Ik vermoed dat ik een onderdeel mis?

 

Profiel  
 
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 07 november 2021 06:33 AM
  [ # 47 ]

Hoi,

Klopt even tornen is een goed idee. Ik had wel de startmotor gemonteerd en het blok op de startmotor een paar slagen laten draaien. Prima! was mijn conclusie. Mijn vriend draaide hem rond met een slinger in de bak (heb ik weer wat geleerd) en kwam tot de conclusie ‘veel te zwaar’. Bak iets los draaien en een paar mm van het blok trekken, maakte het al lichter.

Samenvatting: mijn nieuwe druklager heeft geen geleidingspin nodig. Maar de ze laten zitten zorgde voor problemen. Motor en bak weer gescheiden, pinnetje eruit gehaald en het geheel draait nu licht en soepel.

Ontsteking is ook gelukt, maar de originele weigerde te vonken. Ik wilde pas een 123 ontsteking kopen als ze klaar was om te rijden, maar dat heb ik nu maar gedaan. Buiten de auto heeft het blok nu even gelopen. Nu weer terug geplaatst en ongeveer terug bij af Smile

Nu wilde ik als eerste de koppeling en versnelling aansluiten en kijken of dat werkt. Ook hier weer te lang geleden en geen foto’s gemaakt. De koppeling en de kabel is gelukt. Maar van de versnellingsstang kan ik niet bedenken hoe dit heeft vastgezeten. Ik vermoed dat ik een onderdeel mis?

 

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7060
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 07 november 2021 07:51 AM
  [ # 48 ]

D’r mist een hele stang/pijp welke de schakelstang zo’‘n 25cm naar “buiten"richting de voorsnep legt.

https://citrothello.net/blog/id_19_1969_maxime_2019_04/

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 07 november 2021 08:13 PM
  [ # 49 ]

Smile

Dank! Ik snapte de foto’s van de werkplaatshandboeken al niet. En meestal is het volgebouwd en kun je het niet meer zien.

Maar duidelijk en het onderdeel heb ik gevonden. Koppeling werkt en schakelen werkt ook.

En weer rustig verder sleutelen en kijken wat ik tegenkom…..

Profiel  
 
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 23 november 2021 01:28 PM
  [ # 50 ]

En het gaat gestaag verder. Aandrijfassen voorzien van nieuwe hoezen en vet en het stuurhuis weer gemonteerd. Hierover heb ik een vraag. Als je de stuurstang erop schuift (verbinding met spines) dan kun je daarna het boutje erdoor doen om te bevestigen. Voor het boutje is een inkeping maakt. Maar mijn geheugen laat mij wederom in de steek. Er zijn drie uitsparingen en dus drie mogelijkheden. Op basis van de voorgaande foto, denk ik dat het de middelste moet zijn. Maar te belangrijk om niet zeker te weten….. mag ik weer een beroep doen?

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24770
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 november 2021 01:44 PM
  [ # 51 ]

middelste idd. En dan de veer opspannen die het stuur naar beneden trekt. Het is aanbevelingswaardig het originele wielewaal boutje te vervangen voor een imbusboutje.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24770
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 november 2021 01:45 PM
  [ # 52 ]

let ook goed op de kanteling en uitlijning van het stuurhuis. anders stuurt het voor geen meter. Er is speciaal gereedschap voor!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 27 november 2021 03:44 PM
  [ # 53 ]

Owjee, Eelco is in de problemen gekomen…. Speciaal tool heb ik gemaakt voor de uitlijning. DSTT bedankt Smile

Ik heb geprobeerd hem weer los te krijgen. Maar nu is hij volgens mij in stuurslot gegaan en dat krijg ik er niet meer af. Ik heb de veer van het stuur nooit los gemaakt, dat is wellicht de oorzaak van de moeilijke montage? Ik doorzie het mechanisme met de veer ook niet goed.
Als Newbee in de DS wereld kom ik als Renault 4 sleutelaar kennis te kort. Kan iemand me richting geven hoe ik dit vanaf hier het beste aan kan pakken?

Met humble groeten

Eelco

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 november 2021 07:34 PM
  [ # 54 ]

Als je de tellerbak uit het dashboard pakt kun je in ieder geval vaststellen of het stuurslot er inderdaad op gegaan is (dus of de stift daarvan in z’n opening in de ring om de stuurbuis is gevallen).

Waarschijnlijk heb je voor het werk aan dat stuurslot en aan de stuurbuis zelf (om bijvoorbeeld te zien hoe het met die veer in elkaar zit) iets aan deze link: https://www.citroen-klub.si/CitDocs/General D-Series/Citroen model D - Repair manual 814 - Volume 3.pdf (je zult moeten copy/pasten ben ik bang, rechtstreeks linken werkt vanuit het forum niet omdat er spaties in de link zitten), operation D441-1 (pdf pagina 100). Stuurslot uit- en inbouwen is operation D441-1 pagina 12 oftewel pagina 112 van de pdf.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24770
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 november 2021 07:03 AM
  [ # 55 ]

Gaat ie er niet af met de sleutel in het contact omgedraaid?
als hij op het stuurslot zit kan je “gewoon” het stuur naar binnen trekken, MITS de opspanveer los is of los genoeg. Dus kijk onder de kap valkbij schutbord op je stuurbuis en zoek dat vermaledijde wielewaal boutje ( of de vervanger ervan) en draai em los.

PS
Waar staat de auto?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 30 november 2021 07:31 AM
  [ # 56 ]

Derk, dank voor de richting in het boek. Ik heb gisteren het stuur weer van het stuurhuis gekregen en ga nu rustig lezen.
Joris, ook dank. Het contactslot zit erop en ik kan het stuur niet naar binnen trekken. Maar uit je tekst leid ik af dat dat klopt, ik heb de veer immers niet ontspannen. Het is een beetje lastig dat het stuur niet rond wil. Zowel om te zien hoe het zit en je kunt erg lastig bij de boutjes…..
Wordt vervolgd Smile
Ze woont trouwens al een paar jaar in een schuur in Deventer. Gelukkig wel verwarmd, maar ze wil nu toch echt wel binnenkort de weide wereld in….. En haar eigenaar ook….

Profiel  
 
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 30 november 2021 09:50 AM
  [ # 57 ]

Ik moest eindeloos op een bestand wachten voor mijn werk. Dan trekt google toch weer meer dan je zou willen Smile
Dus even gezocht.

Is het wielewaal boutje nr 18 op deze foto?

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24770
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 november 2021 10:01 AM
  [ # 58 ]

Dit plaatje is van een mechanisch stuurhuis. Maar in principe is dat gelijk.
Het gaat om klemband 10. Die houdt buis 12 op zijn plek.
In die band zit het boutje.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Leeuwis
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 489
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 30 november 2021 09:40 PM
  [ # 59 ]

Mis ik nu iets ? Sleutel in contact en omdraaien, beetje draaien aan het stuur en het stuurslot is er weer af toch ?

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 01 december 2021 08:11 PM
  [ # 60 ]

Niels, het is geen gekke vraag. Ik verbaas mezelf met regelmaat over de triviale fouten die ik maak met het sleutelen Smile Maar ik had in dit geval wel geprobeerd of het er niet weer gewoon af wilde met de sleutel.

Dat lukte weer toen ik de veer in ontspanning bracht door het wielewaal boutje te verwijderen. Yes, weer wat geleerd Smile Even opnieuw het filmpje gekeken van DSTT (Joris bedankt) en op de juiste afstand gemonteerd. En een malletje gemaakt met schroeven en de juiste hoek ingesteld. En het stuur op 5 over half 8 gezet. Ik ben voorzichtig, maar volgens mij ben ik weer een stap verder.

Ben ik alleen vergeten wat de afstand is. Ik bedoel de afstand die het speciale gereedschap heeft om de veer weer op te spannen. Ik denk dat dat met de hand wel lukt of ik maak een halve pvc buis. Maar dan moet ik wel de afstand weten natuurlijk. Een gevalletje eerst doen en dan denken. Iemand?

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook