6 van de 9
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
mijn “nieuwe” cx 2.5 GTI handbak 1986
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 09 december 2018 01:46 PM
  [ # 76 ]

ben zeker voornemens de airco om te laten bouwen naar R134A.
Nou vind ik ” de airco dokter” te Hazerswoude Dorp via google.

Deze beweerd:

Wij retrofitten de installatie met nieuwe R134A nippels, olie en een duidelijke sticker onder de motorkap voor 120,- en u kunt deze installatie overal laten vullen of laten repareren.
We retrofitten 70 tot 80 klassiekers per jaar en repareren 150 auto’s per maand in zomer..
.
Dit ombouwen kan zonder problemen voor uw systeem wilt u de airco van uw klassieker ”

Iemand ervaring mee? Een mening ?

Ik hoor graag,

mvg Peter

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 09 december 2018 01:50 PM
  [ # 77 ]

vond onder BX dit nog:

” Re: Airco ombouwen R12 > R134a?

PrutsyLJ schreef:
bxsport.com schreef:
Het is niet echt een modelspecifieke vraag, dus stel ik hem maar hier. Wie heeft ervaring met het laten ombouwen van een R12 airco naar een R134a airco? Mijn XM wordt wel erg warm (zwart leer….) en ik wil graag wat verkoeling. Helaas is mijn airco leeg/kaduuk, dus ik wil hem laten ombouwen. Bijvullen met R12 kan her en der ook nog wel,. maar ik heb geen zin in gedoe. Heeft iemand een prijsindicatie voor een ombouw en een goed adres, liefst in de regio Tilburg?

Ik heb hier een tijdje geleden ook onderzoek naar gedaan voor de airco van mijn BX. Bij een gerespecteert airco bedrijf hier in de buurt (werd er naar toe verwezen door Citroendealer Dyers in Zwolle) werd me het volgende verteld:

- Al het oude R12 gas uit het systeem
- Nieuw filter/droger er in
- Olie vervangen door nieuwe olie die zich laat aanmengen met de “oude” olie
- Vulnippels vervangen
- Vullen met R134a

Alle spookverhalen over rubber o-ringen die verteren, compressors die in de soep lopen en ga zo maar door werden daar direct van de hand gedaan. En deze jongens weten waar ze het over hebben, ze doen namelijk alleen auto airco’s en gasinstalaties.”

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 09 december 2018 02:35 PM
  [ # 78 ]

Mijn vorige CX een keer door Airco Bolt laten controleren en vullen. Die ontdekte dat het ding allang met ‘nieuw’ gas was gevuld. Dat schijnt toch niet handig te zijn, maar wellicht heeft dat iets te maken met de olie. Er was geen schade, geen lekkages, geen problemen met de pomp. Bolt heeft het ding leeg gehaald en gevuld met een toegestaan mengsel. Dat ging goed tot de verdamper in het interieur lek raakte.
Van mijn huidige CX is zojuist de verdamper achter de radiateur vervangen en is het systeem weer gevuld. Geen idee eigenlijk wat daar nu in zit, het lijkt inderdaad tegenwoordig geen issue meer te zijn.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 09 december 2018 02:37 PM
  [ # 79 ]

@ stienstra:

Een kleine aanvulling:

Wat je hierboven citeert komt uit dit draadje, dat echter al uit 2007 dateert. Dat “her en der” kunnen vullen met R12 geldt al lang niet meer, tenzij je het heel erg ver “der” gaat zoeken. (Misschien Rusland, Balkanlanden, Afrika?) Wie in Nederland nu nog vult met R12 is illegaal bezig.

Inderdaad hoeft niet alles omgebouwd of vervangen te worden. Bij mijn BX bijvoorbeeld zie ik op de slang vanaf de condensor naar de droger “R12” staan, terwijl het systeem toch al jaren draait op R134a.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 09 december 2018 03:16 PM
  [ # 80 ]

Nét te laat om nog te editen, vandaar een nieuwe post:

Vullen met R12 is uiteraard wereldwijd verboden, maar ik bedoelde slechts te zeggen dat niet alle garages in alle landen even streng in de leer zullen zijn.

(Bekentenis: in 2000 of 2001, toen het spul al verboden was, heb ik de installatie van mijn CX ergens in België met R12 laten vullen, maar dat zal daar denkelijk nu ook niet meer kunnen. Gelukkig maar, want over het gat in de ozonlaag hoor je nooit meer iets; tenminste één klimaatprobleem opgelost.)

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 10 december 2018 01:06 PM
  [ # 81 ]

Yes! aan een roestvrije linker voordeur gekomen met elektrisch raam compleet, en een dakplaat roestvrij in de zelfde kleur! Dakplaat die er nu inzit is met knikker bus gespoten, vandaar blij met een goed gespoten exemplaar!

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 437
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 10 december 2018 03:12 PM
  [ # 82 ]

Wat is een “dakplaat”? bedoel je daar een compleet nieuw dak mee?

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 10 december 2018 03:26 PM
  [ # 83 ]

de bovenplaat van mijn open dakkie, die in kleur van de auto is gespoten, maar kan ook best compleet zijn, heb eigenlijk alleen de in kleur bovenplaat nodig….............de rest bewaar ik dan wel…........

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 437
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 10 december 2018 03:39 PM
  [ # 84 ]

ah, op die fiets!

dank je, is me nu weer helemaal duidelijk…

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 10 december 2018 10:38 PM
  [ # 85 ]

Die dakplaat kun je toch zo laten spuiten .
En die deur gewoon in de goede kleur kopen en de rest over zetten.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 14 december 2018 10:09 AM
  [ # 86 ]
Rougefurio schreef:

Nét te laat om nog te editen, vandaar een nieuwe post:

Vullen met R12 is uiteraard wereldwijd verboden, maar ik bedoelde slechts te zeggen dat niet alle garages in alle landen even streng in de leer zullen zijn.

(Bekentenis: in 2000 of 2001, toen het spul al verboden was, heb ik de installatie van mijn CX ergens in België met R12 laten vullen, maar dat zal daar denkelijk nu ook niet meer kunnen. Gelukkig maar, want over het gat in de ozonlaag hoor je nooit meer iets; tenminste één klimaatprobleem opgelost.)

in Amerika is het gewoon nog gangbaar dat ze met r12 vullen dus is niet wereldwijd verboden hoor!
ken een aantal mensen met een cx in the usa en die vullen met r12 bij de garage
R12 is totaal niet meer te krijgen in nederland ook niet dat nog iemand dat heeft staan bestaat niet het is een mix(waar zelfs een aantal % r134a in zit) die de r12 wel kan vervangen . ik heb een nieuwe compressor en droger geplaatst voor r134a en pag olie ingegaan na dat het oude systeem helemaal was gespoeld zodat de minerale ester olie er uit was. syntetische pag en minerale ester gaan vechten met elkaar in het systeem ofwel vlokken waardoor je expansieventiel verstopt raakt. ook zit er nog een extra middel in om te voorkoen dat als er eventueel nog minerale olie in de verdamper/condensor zou zitten dit niet mengt met de pag olie. werkt nog steeds prima. En de indianen verhalen dat je slangen zouden opvreten door r134a is niet waar R12 is zelfs argesiever en de synteische olie tast indd rubber aan maar dat kan wel 100 jaar duren voordat die dikke gepanserde slangen vergaan(je kunt er natuurlijk wel voor kiezen ook de slangen vervangen en alle o-ringen)
. succes met het besluit voor het retrofitten van je systeem

mvg, joost

 

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 14 december 2018 10:20 AM
  [ # 87 ]
stienstra schreef:
stienstra schreef:

Auto weer even op de brug gehad om eens goed te kijken wat en hoe met die spontane loskoming van een retour slangetje.
Prutswerk eerste klas dus, waarschijnlijk was het metalen leidinkje kapot, lek, verrot, en hebben ze een slangetje er tussen gezet, met daar tussen weer een stukje metalen leiding, en dan weer een slang.
Na de winterslaap wordt dit vervangen door een geheel koperen leidinkje, dit is pruts zo.
Verder ben ik nog een luchtfilter aan het zoeken, het is een platte, bijna vierkant geval, die er nu in zit is totaal vergaan!(waarschijnlijk de vorige beurt ook de verkeerde er bij, en die er in moet is best prijzig…..................)

Heb bij mister auto eentje gevonden, nog betaalbaar…..........

Door vertraging in de uitlevering van het luchtfilter, de verzendkosten terug gekregen, heb nu het filter binnen voor 26 euro! Staan rustig voor bijna 50 euro te koop die dingen…...........

Afbeelding Bijlagen
cx_luchtfilter.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 14 december 2018 12:08 PM
  [ # 88 ]

Shalom74 schreef:

in Amerika is het gewoon nog gangbaar dat ze met r12 vullen dus is niet wereldwijd verboden hoor!
ken een aantal mensen met een cx in the usa en die vullen met r12 bij de garage
R12 is totaal niet meer te krijgen in nederland ook niet dat nog iemand dat heeft staan bestaat niet het is een mix(waar zelfs een aantal % r134a in zit) die de r12 wel kan vervangen .

Joost, bedoel je nu dat er in Amerika (dat inderdaad z’n eigen gang gaat…) een mix van R12 + nog een of meer andere stoffen wordt gebruikt?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 december 2018 12:18 PM
  [ # 89 ]

Ik geloof dat Wim van der Laan een successvolle test had gedaan met LPG. Koelt als een dolle!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 14 december 2018 12:52 PM
  [ # 90 ]
bogaard77 schreef:

Ik geloof dat Wim van der Laan een successvolle test had gedaan met LPG. Koelt als een dolle!

zonder aanpas/ombouw, lpg er in, en koelen maar ?

Profiel  
 
 
6 van de 9
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook