5 van de 8
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
krokante Italiaanse bodem, daar weet een Fransoos wel ‘raad’ mee ...
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6707
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 27 december 2018 05:59 PM
  [ # 61 ]
Praxidus schreef:

Trouwens,

Staat er in de handboeken ook een hoofdstuk over de versnellingsbak? Hoe te demonteren/ controleren en repareren?
Heb de twee deksels van mijn bak er nu af, en het ziet er goed uit in mijn ogen. Schone olie, geen rare slijtsporen op de diverse tandwielen.

Moet ik nog speciaal ergens op letten?

Ja, of het tandwiel van de 5e versnelling nog geborgt cq vast zit !!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 27 december 2018 07:13 PM
  [ # 62 ]

Enne, dat doe je met het stuk gereedschap op de foto..? Omgekluste dop, heb er al het e.e.a. over gelezen maar heb nog geen beeld.

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6707
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 27 december 2018 07:31 PM
  [ # 63 ]

Het “wiel” welke erop zit voor aandrijving van de kabel t.b.v. de snelheid wil er wel eens aflopen. Dan loopt het tandwiel voor de 5e versnelling er ook af. Dat snelheidswiel kun je weer vast draaien met een steeksleutel maar om ‘m er goed vast op te krijgen doe je dat met een luchtsleutel. Maar met een dop kan je ‘m niet aandraaien vandaar het dhz stukje gereedschap. nadat je het voldoende hebt aangedraaid fff goed borgen door die 2 inkepingen er weer goed/diep in te slaan. Ik denk dat je het wel begrijp als je zover bent cq het “zaakje” hebt openliggen.Onderstaande foto is hij er dus bijna af !!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 27 december 2018 07:39 PM
  [ # 64 ]

Helder, dank je!

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1811
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 december 2018 10:38 PM
  [ # 65 ]

Een luchtsleutel om een zo kritische bout op moment te zetten ??????????
Het kan met het speciale gereedschap, een platte steeksleutel, maar gaat beter met de speciale dop, maar dan wel met een echte goede momentsleutel: Moet op 220 nm!.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39583
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 28 december 2018 07:53 AM
  [ # 66 ]

De luchtsleutel wordt alleen gebruikt om de moer los te draaien. Vastzetten moet zoals smgz zei met de momentsleutel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23732
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 december 2018 11:58 AM
  [ # 67 ]
Praxidus schreef:

Trouwens,

Staat er in de handboeken ook een hoofdstuk over de versnellingsbak? Hoe te demonteren/ controleren en repareren?
Heb de twee deksels van mijn bak er nu af, en het ziet er goed uit in mijn ogen. Schone olie, geen rare slijtsporen op de diverse tandwielen.

Moet ik nog speciaal ergens op letten?

je moet het rubber controleren tussen de speed governer en de bak. Als dat kapot gaat, loopt je bak vol LHM en gaat hij stuk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 28 december 2018 04:13 PM
  [ # 68 ]

die ga ik preventief vervangen, lijkt me slim

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 10 januari 2019 11:58 PM
  [ # 69 ]

Zo, vakantie over, kids weer naar school, papa weer aan de klus.
Bak ligt inmiddels helemaal uit elkaar. Die beroemde moer zat behoorlijk vast, moest mijn gefabriceerde dop/steeksleutel zelfs verstevigen - quick and dirty maar werkt wel, love it. Nu even goed de diverse lagers en tandwielen controleren, maar wellicht ook even bij de specialist langs voor zijn deskundige kijk op de zaak. Met name pignon en kroonwiel maar eens kritisch bekijken.
Carbs zijn helemaal gedemonteerd en in de ultrasoon geweest. Een paar loden plugjes zijn inderdaad losgekomen. Heb ze allemaal uitgeboord, M4 schroefdraad er in getapt, en met van die inbus stelboutjes afgedicht en geborgd met Loctite. Ziet er weer keurig uit.
Hield vroeger al van bouwpakketten, ze zijn tegenwoordig gewoon wat groter…

Afbeelding Bijlagen
FCDCE2C1-D785-48D9-9F76-17AE61C711A9.jpegE674993B-219A-43BD-BE7B-460C37C751FC.jpeg72D79CE2-5E9E-4B78-AB5D-51FD724EF7D1.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6707
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 11 januari 2019 12:29 AM
  [ # 70 ]

Goed bezig very good

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1204
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 12 januari 2019 11:18 AM
  [ # 71 ]

Heb je van de carburateurs nog foto’s gemaakt, ik ben van plan deze ook schoon te maken.
Ze zien er nu uit alsof dat nog nooit gebeurd is.Smile
Jij bent goed bezig, dat kroonwiel en pignonwiel maken de meeste herrie die moeten bij mij ook nog.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1811
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 januari 2019 11:54 AM
  [ # 72 ]

Als je 5e versnellingstandwiel nog goed vast zat zijn je kroonwiel/pignon vrijwel altijd nog goed. Als je 5e versnellingstandwiel los loopt DAN kan je secundaire as bewegen en dan krijg je een kroonwiel poging combinatie die herrie maakt, het meeste in de 5, ook in de 4 en 3. In de 1 en 2 hoor maakt de rest van je bak meer herrie dan de kroonwiel pignon.
Nog eens: Dat tandwiel moet je echt met 220 Nm aantrekken, alleen dan blijft ie ook vastzitten:  Het borgen helpt niet tegen loslopen, dat is alleen om de schade te beperken als het tandwiel losloopt. Vergeet niet dat je de pignonas moet “afstellen”, dat komt nogal precies, als je dat niet goed doet maakt je kroonwiel/pignon herrie en heb je overmatige slijtage.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 12 januari 2019 10:54 PM
  [ # 73 ]
pavang schreef:

Heb je van de carburateurs nog foto’s gemaakt, ik ben van plan deze ook schoon te maken.
Ze zien er nu uit alsof dat nog nooit gebeurd is.Smile
Jij bent goed bezig, dat kroonwiel en pignonwiel maken de meeste herrie die moeten bij mij ook nog.

ja, heb veel foto’s gemaakt. Mijn ‘fototablet’ ligt nog in de werkplaats, zal deze ff meenemen en de foto’s posten in mijnalbum. Is op zich een redelijk eenvoudig klusje, alles netjes op volgorde leggen, foto’s maken, en er staan goede foto’s van de carburateur op het internet. Heb een revisiesetje besteld uit Duitsland en de SKF lagertjes online besteld.

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 12 januari 2019 10:58 PM
  [ # 74 ]
Citroensmgz schreef:

Als je 5e versnellingstandwiel nog goed vast zat zijn je kroonwiel/pignon vrijwel altijd nog goed. Als je 5e versnellingstandwiel los loopt DAN kan je secundaire as bewegen en dan krijg je een kroonwiel poging combinatie die herrie maakt, het meeste in de 5, ook in de 4 en 3. In de 1 en 2 hoor maakt de rest van je bak meer herrie dan de kroonwiel pignon.
Nog eens: Dat tandwiel moet je echt met 220 Nm aantrekken, alleen dan blijft ie ook vastzitten:  Het borgen helpt niet tegen loslopen, dat is alleen om de schade te beperken als het tandwiel losloopt. Vergeet niet dat je de pignonas moet “afstellen”, dat komt nogal precies, als je dat niet goed doet maakt je kroonwiel/pignon herrie en heb je overmatige slijtage.

dat tandwiel vastzetten en borgen gaat helemaal goed komen.
Het afstellen van het differentieel zal nog wat studie van de handboeken vergen. Heb de nodige jaren kluservaring, maar versnellingsbakken zijn relatief nieuw voor me. Best spannend dus, maar bij twijfel zal ik hulp inroepen. Nog tips, want in de handboeken vind ik het wat summier?

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 18 januari 2019 05:49 PM
  [ # 75 ]
pavang schreef:

Heb je van de carburateurs nog foto’s gemaakt, ik ben van plan deze ook schoon te maken.
Ze zien er nu uit alsof dat nog nooit gebeurd is.Smile
Jij bent goed bezig, dat kroonwiel en pignonwiel maken de meeste herrie die moeten bij mij ook nog.

Hoi,
Hierbij een link naar de foto’s. Heb er een hoop gemaakt, ook om te onthouden hoe alles nog maar in elkaar. Carb foto’s zijn ietwat verspreid geplaatst, voor maar ook tussen de foto’s van de versnellingsbak en het diff.

https://myalbum.com/album/smMJqvtErsw4

 

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
 
5 van de 8
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook