12 van de 62
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
Het BMWerk van Penny Lane!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 januari 2021 03:34 PM
  [ # 166 ]

Vanwege droogtijden en dergelijke ellende ben ik maar vast begonnen met het uit elkaar pulken van de cabine rechtsvoor. Dat wordt geen klein lasklusje: daar is de boel verder heen dan linksvoor. Bovendien is de uitlekdop die er in de vloer zit om de koets leeg te laten lopen nadat die in de fabriek door o.a. kataforesebaden enzovoorts gegaan is niet in al te beste staat. Al met al zal dat wel een stevig tijdrovend werkstuk gaan worden om die hoek er weer in te zetten. Ik zal er eerst eens aan werken om de schaal van de ellende in beeld te brengen en dan komen de foto’s wel weer…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 23 januari 2021 03:47 PM
  [ # 167 ]

Toch niet een: als ik dat geweten had, had ik me niet zo druk gemaakt om de lak op links?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 januari 2021 06:00 PM
  [ # 168 ]

Mwah…

En langs de binnenkant van de chassisbalk, achter het hitteschild van de uitlaat:

Kortom: de binnendorpel is over zo’n 2/3 van de lengte van het portier gammel, de buitendorpel op zich alleen ter hoogte van de kriksteun (die ook volledig verteerd is), de A-stijl heeft zwakke plekken tot ongeveer bovenaan het binnenscherm, de voetenbak is vrijwel over de volledige breedte opgelost/voorzien van vliesdunne plekken en de vloer moet ongeveer vanaf de rechter kant van de bijrijdersstoel schuin-over tot dicht bij de middentunnel vernieuwd worden. Dan zal er ook nog wel wat gelazer onstaan met het achterste hoekje van het binnenscherm en natuurlijk krijg je bij het wegvillen van al die meuk nog wat gedonder met de chassisbalk cadeau. Maar het beroerdste is: er is eigenlijk nergens meer materiaal over wat tijdelijk kan blijven staan als richtlijn voor de maatvoering. Ik moet echt eens nadenken over de volgorde van werken om dit goed af te laten lopen…

In deze hoek van de auto is al heel erg lang echt niemand meer thuis. De hele handel hangt met wifi-verbindingen aan elkaar. De buitenkant van de a-stijl kan nu al apart van de rest van de auto bewegen. De reparaties die over de reparaties heen gezet zijn, zijn alweer verrot. En bijgevolg zijn we er ook nog niet met demonteren. De uitlaat moet er dan nu sowieso onder vandaan om de voetenbak te kunnen herstellen en ik zit er heel sterk over te denken om links de stoel en de gordel er ook maar weer uit te pakken, alsmede de middencosole, zodat de vloerbedekking er compleet uit kan. Want er moet echt onwijs veel verbouwd worden in deze hoek.

Maar goed. Zo kom je de lockdown ook een beetje op een zinvolle manier door…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 23 januari 2021 07:01 PM
  [ # 169 ]

Zie ik daar een vergeelde oude krant?


De reparatie al kunnen dateren?

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 23 januari 2021 07:01 PM
  [ # 170 ]

Allemachtig….

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 23 januari 2021 07:11 PM
  [ # 171 ]

Oh dus… Dat ziet er niet best uit, nee. Autootje behoeft dus eigenlijk een algehele restauratie?
Wel een goed voorbeeld hoe vern**keratief het kan zijn met een (oude) auto. Karretje zag er toch niet slecht uit als je hem zo zag staan.
Nu je het over WiFi-verbindingen hebt, hoe is het met de firewall gesteld?

Gr. Ed

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Gepost: 23 januari 2021 07:23 PM
  [ # 172 ]

Het is maar goed dat je nog een frisse C5 op de oprit hebt…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 januari 2021 08:52 PM
  [ # 173 ]

haha

Ja, die doet het gelukkig wél de laatste tijd!

Maar goed. Ik ben wel ongeveer klaar met het opnemen van de schade. Ik moet nu eerst gaan zorgen dat ik er een (genderneutraal bedoeld) mannetje bij krijg om me te helpen om het rechter portier eruit te pakken. De A-stijl is namelijk langs de steunrib van het spatbord in principe tot bovenaan het binnenscherm gammel. Vooral de naad tussen die rib en de stijl is flinterdun. Dat kan er dus uit en compleet nagemaakt worden. Dan is de versterkingsrib die overlangs bovenin vanaf de A-stijl naar voren loopt voor ongeveer driekwart aan vervanging toe. Het is opgelapt, rot, of beide. Bovendien is het materiaal wat erachter zit, dus de A-stijl zelf, lang niet fris. Daar zit een oude reparatie in die eruit aan het vallen is en alle coatinglagen komen los op een plek waar ik niet bij kan als ik die rib er niet uit vil. Dat moet nog omzichtig ook, want anders zit er ineens zo’n duidelijke lasnaad vlak naast het chassisnummer.

Dan dus de A-stijl, daar is de onderste hoek tegen de drempel op dezelfde manier verrot als wat er aan de linkerkant gebeurde. De kriksteun ligt eruit, de aansluiting stijl/dorpel is verteerd, de binnendrempel is rot tot aan de voorstoel, dito de kant van de vloer. Die rotterij gaat door in de schopplaat, waar het zich over ruim driekwart van de breedte van de auto heeft uitgebreid. De chassisbalk die er onderdoor ligt is gelukkig vrijwel perfect; die houdt momenteel samen met het nog keurige binnenscherm de auto in feite bij elkaar. De rot in die schopplaat gaat in de hoek van de cabine in principe door tot achter het dashboard. Daar ergens zit die overlangse rib ook nog een keer tegen het schutbord gelast en die verbinding is er niet meer. Gelukkig kun je in theorie aan die hoek werken als je het dashboardkastje eruit haalt, maar ik wil dat eerst goed bekijken. Als ik te dicht bij dat vinyl dashboard kom, moet die er dus ook gewoon uit. En dan zit er nog een gare plek hogerop in het schutbord, achter zowel het dempingsmateriaal onder de kap als het dempingsmateriaal onder de vloerbedekking. Niet te zien dus, normaal gesproken, maar wel zo lek als een mandje. Die hele bende moet dus ook op de één of andere manier hersteld worden, liefst zonder dat de isolatie onder de kap niet op de een of andere manier weer aan elkaar te knutselen is (verwijderen kan alleen als je het blok en de remleidingen er eerst even uit trekt).

Komt er dus kort & goed op neer dat die complete hoek vanaf het dashboard naar onderen en dan net boven de vloer overdwars en overlangs de constructie in helemaal opnieuw bij elkaar gelogen moet worden en dat is nogal best wel een serieus pittig stukje laswerkgegeven naar het Beierse automobiel toe. Dit is zelfs zoveel dat ik hoop dat-ie niet geheel des Biereco’s op z’n kant flikkert terwijl ik ermee bezig ben… Ik ben bang dat deze kant zo gaar is en zover uit elkaar moet dat ik er beter eerst een stuk of wat eindjes pijp in kan lassen om te voorkomen dat de deur er later niet meer terug in wil. OTOH, er zit nu ook eigenlijk maar heel weinig verband meer in die hele rommel, dus kennelijk kan het zonder bracing. Ik ben in ieder geval allang blij dat ik niet met deze hoek begonnen ben afgelopen zomer, want dan was ik er niet eens meer aan begonnen. Nu zit er gelukkig al teveel tijd en moeite in om te stoppen, dus is er alsnog een fijne BMW 1602 mee gered Mr. Green

We zullen zien. Het moet allemaal een beetje binnen de beperkingen van het beschikbare materiaal, gereedschap, kennis en kunde worden gepropt om die hoek eruit te trekken zonder in een eindeloos avontuur te verzanden wat in mijn hut ook gewoon helemaal niet past, dus d’r zal echt effe een plan moeten worden verzonnen. Maar goed. De rest is ook gelukt, dan zal dit er op een gegeven moment ook wel weer in komen te hangen huh

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 23 januari 2021 09:05 PM
  [ # 174 ]

Sjongejonge… een normaal mens zou opgeven, geloof ik. Op zich wel een interessante klus, ofschoon intensief.
Ik ben momenteel in het Zeeuwse, kan dus niet even bij springen om een deur bij je in te trappen. Of moest ie naar buiten? Nou weet ik het niet meer… huh Mr. Green
Afijn, succes er maar even mee. Komt ook vast wel weer goed!

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 23 januari 2021 09:18 PM
  [ # 175 ]

Hij is exact zoals ik mijn zoete aardappelfrietjes wil ........


Lekker krokant Smile

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 januari 2021 11:38 PM
  [ # 176 ]

Ik heb m’n zoete aardappelfrietjes liever zo dan m’n auto’s, als ik dan toch mag kiezen.

Maar goed, er zit niet zo heel veel anders op dan de boel weer netjes dicht te kliederen met wat stukjes staal van ‘n minder poreuze samenstelling. Ik bedoel, op deze manier kun je als passagier gemakkelijk via osmose uitstappen in plaats van gewoon via het portier. Nou, dan is er voor mij wel een grens bereikt…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 januari 2021 01:56 PM
  [ # 177 ]

Ook nog maar even beeld van de binnenkant en van de A-stijl dan?

Het is allicht te zien dat dit gedeelte van de auto echt aan sanering toe is. Maar dat gaat wel weer lukken. Het plan komt grotendeels neer op dezelfde methode als de linkerkant: de oude lappen er eerst eens uit, dan het schutbord weer zover aanwerken om vast te leggen waar de hoek van de cabine komt en dan van binnen naar buiten de drempel reconstrueren. Als dat allemaal weer op z’n plek zit moet het goed te doen zijn om de A-stijl er van nieuw materiaal weer tussen te fantaseren. En die stijl moet er wel uit, maar daar zit nog iets van stevigheid in die goed bruikbaar is om de boel op z’n plek te kunnen houden. Dan kan aan het eind van dat verhaal er een lap nieuwe vloer in worden gelegd en dan moet ‘t er wel weer een dag of wat tegen kunnen.

In dit geval is het ook gewoon gemakkelijker om de hele boel er in grote stukken uit te jassen en opnieuw te beginnen, want als dat gelazer met kleine postzegeltjes is pas écht tijdrovend. En dat wordt ook zeker niet beter.

Het zegt wat over de totale sterkte van zo’n BMW-koets dat je met alle rottigheid die erin zit en zat toch gewoon prima met zo’n ding onderweg kunt zijn. Geen knarsje te horen, geen enkel idee van torsie of andere onbedoelde beweging, niks aan de hand. En ondertussen is er gewoon wél een heleboel materiaal totaal vergaan Mr. Green

Gaan we wat aan doen, wordt ‘t eindelijk een 1602 die ook zo rijdt als een 1602 hoort te doen. Want kennelijk kan dat nog beter dan het al was Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 januari 2021 08:20 AM
  [ # 178 ]

En zo ziet het eruit als alle oude reparaties verwijderd zijn…

De omvang van de rotterij is precies groot genoeg om het qua laswerk problematisch te maken. Je kunt er eigenlijk geen enkel onderdeel netjes in één keer in zetten zonder problemen te creëren. Dat komt omdat in dit geval elk onderdeel bepaalt waar z’n buurman komt en letterlijk ook elk paneel in die voorkant zo gaar is als maar kan. Er blijft dus eigenlijk nergens iets over waar je met goed fatsoen naartoe kunt werken. Eigenlijk ben je dan dus nét te laat met normaal reparatielaswerk, maar we zullen er wel wat op moeten verzinnen. Wat neer gaat komen op ‘gewoon ergens beginnen en dan de rest oplossen zoals het komt’...

Zometeen maar eerst eens een poosje naar dit probleem staren en kijken of zich een goede start aandient. Slechter dan het is zal het wel niet worden. Ik wil er eigenlijk nogsteeds op af om eerst de hoek van die voetenbak weer op zijn plek te hebben. De rest valt er dan wel tussen. Maar dat is dus niet echt simpel aan deze kant.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 januari 2021 12:21 PM
  [ # 179 ]

Ik denk dat ik het ergste gepuzzel wel gehad heb. Een goed begin is het halve werk, maar daardoor is een goed begin vinden vaak ook juist weer moeilijk. De rest van het werk is nu vooral een kwestie van zo gunstig mogelijk zoneren. Het maken en vast bakken van nieuw plaat is verder allemaal goed te doen.

Dit hier was net niet zo simpel als het eruit ziet:

En dat komt omdat dit als reparatiedeel in de hoek tegen de A-stijl moet wisselen van een lasstrook aan de binnenkant tegen de binnendorpel naar, hogerop, een lasstrook met omgefelste kant buitenop, van voren tegen de lasstrook aan de zijkant van de voetenbak/voorkant van de A-stijl:

Maar die zijplaat is feitelijk de binnenste plaat van de A-stijl ter hoogte van de deursponning en die staat met een verzet over het voorste deel van de binnendorpel. Dus heb ik daar wat stukjes uit geslepen die precies die lasnaad a-stijl/dorpel verwijdert en vervolgens een gammel stukje van die zijplaat vervangen (inclusief een voorbereid verzet om de binnendorpel weer achterlangs te schuiven).

Daarna heb ik het schutbord daar dus op aangewerkt om de hoek van de voetenbak ‘vast’ te pinnen. Nu kan dus de kop van de dorpel en de aansluiting met de A-stijl gereconstrueerd worden in de richting van nieuw materiaal wat er dicht genoeg bij is om de boel aan mekaar te kunnen werken zonder erg opvallende verherverbouwingen te plegen. Dezelfde actie als afgelopen zomer aan de linkerkant, in feite. Het gaat in totaal alleen over wat grotere stukken. Maar: als eerst die hoek maar terug te vinden is, is de rest er goed naartoe te werken. En als die constructie er weer een beetje knap in zit durf ik de A-stijl ook wel verder open te werken zonder zorgen te hebben over de vorm van de auto.

Afijn: lang, onoverzichtelijk verhaal… Je had erbij moeten zijn, zeg maar. Maar in ieder geval kom ik nu op een punt dat dit weer een behapbare klus is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 25 januari 2021 12:38 PM
  [ # 180 ]

Lekker bezig!

Profiel  
 
 
12 van de 62
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook