1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koelprobleem Cx gti turbo 1
ThomasBlankvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 09-07-2019

Gepost: 09 juli 2019 12:56 PM

Hallo,

Deze winter hebben we een Citroen CX gti turbo 1 helemaal opgeknapt, want de cx heeft 19 jaar stilgestaan.

Bijna alles vervangen. (qua temperatuurhuishouding: thermostaat en waterpomp, temperatuursensor op radiateur)

Tijdens het eerste weekend rijden met mijn x bleef de temperatuur redelijk mooi rond de 100 graden hangen. (bij stilstaan werd die wat hoger en met rijden wat lager) (omdat de auto 19 jaar stilgestaan heeft heb ik heel rustig gereden)

De dag erna ging mijnvader nog een rondje rijden en schoot de temperatuur ineens in het rode en gingen alle waarschuwingslampen branden. (het was nog net geen warmloper denken we)

boveste slang radiateur was warm, onderste niet en de vloeistof borrelde.

De fans/aanjagers werken want als we de sensor in kokend water houden gaan ze gewoon draaien.

we dachten dat de radiateur verstopt geraakt was, dus daarvoor hebben we een nieuwe alluminium radiateur laten maken en gemonteerd. het systeem hebben we voor onsg gevoel ook “goed” ontlucht.

Gisteren dus weer stukje gereden om te kijken als de koeling weer werkt.

na een rondje van nog geen 2 kilometer was de motor alweer 110 a 115 graden en toen zijn we gestopt met rijden. (tijdens het rijden steeg de meter geleidelijk naar de 115 graden, het was gewoon rustig rijden)

weer het zelfde verhaal met de bovenste slang warm en onderderste een klein beetje.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn??

mijn vader en ik zijn ten einde raad.

Profiel  
 
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39932
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 09 juli 2019 01:01 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk is gewoon de thermostaat toch niet helemaal in orde, verkeerd geplaatst of zit er ergens een dikke luchtbel. In het ergste geval is het blok inwendig vervuild en komt nu alle vuil los en raakt alles daardoor opnieuw verstopt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
F.SvM
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8647
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 09 juli 2019 02:24 PM
  [ # 2 ]

Heb je alles ontlucht met draaiende motor….
Motor aan en ontluchten ,die op de waterpomp en achterop het blok die zitten het hoogst in het systeem,

Succes VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26921
Geregistreerd: 21-09-2004

- Xsara Coupé 1.6 16v VTR Différence II LPG G3
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
Gepost: 09 juli 2019 06:59 PM
  [ # 3 ]

Ik vind 100 graden voor watertemp toch al flink hoog.

Ziet er airco in? Dan zit de condensor voor de radiator, zit die niet vol met troep.
Al kan ik mij ook niet voorstellen dat je na 2 km dan al op 100 graden zit.

Ik ben meestal toch wel een aantal kms op weg om de watertemp boven de 80 graden te krijgen.
Het mooie is dat je precies kan zien wanneer de thermosstaat open gaat, dan zie je de temp ongeveer 3 graden terugzakken Wink

Profiel  
 
Nielsje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3741
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 09 juli 2019 08:25 PM
  [ # 4 ]

- thermostaat even controleren (slang losnemen en even in het huis kijken), controleer op plaatsing en lekkage.
- hoeveel liter koelvloeistof is er in gegaan?
- tijdens het vervangen van koelvloeistof ook even de de tuinslang bovenin gehangen, en gecontroleerd of bij alle ontluchtpunten / aftappunten er water uit komt?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ThomasBlankvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 09-07-2019

Gepost: 11 juli 2019 07:54 AM
  [ # 5 ]

Hallo allemaal,

Ten eerste bedankt voor de reacties.

De auto heeft geen airco.

Ik vind het zelf ook heel apart dat de auto rond de 2 km al op ruim 100 graden is.
We hebben er volgens mij 6 a 7 liter ingedaan.

Dat met de tuinslang hebben we niet geprobeerd.

Gr Thomas

Profiel  
 
Gepost: 11 juli 2019 08:06 AM
  [ # 6 ]
ThomasBlankvoort schreef:

We hebben er volgens mij 6 a 7 liter ingedaan.

Als het koelsysteem volledig leeg geweest is gaat er 12 tot 13 l in.

Komt er bij het vullen uit alle drie de ontluchtingspunten koelvloeistof?
. achter op de kop
. boven op de waterpomp
. op de radiateur

De ontluchtingsnippel zelf wil ook nog wel eens verstopt zijn.
En Arjan had destijds zelfs een verstopt huis, degene die achter op de kop zit.
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2038644/

Profiel  
 
F.SvM
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8647
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 11 juli 2019 12:03 PM
  [ # 7 ]

Als het systeem leeg is geweest ,aanvullen zoals René schrijft.
Anders zou ik um eerst doorspoelen zoals hierboven geschreven
Of die 12 a 13 liter er helemaal ingaan weet ik effe niet meer ,maar 7 is veel te weinig

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Gepost: 11 juli 2019 12:09 PM
  [ # 8 ]

Zie onderstaand, is weliswaar van een TD1 (M25/648), maar het koelsysteem van de benzineblokken is identiek v.w.b. inhoud en wijze van ontluchten.

Profiel  
 
F.SvM
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8647
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 11 juli 2019 03:25 PM
  [ # 9 ]

Dat klopt inderdaad dat overzicht heb ik ook.
Maar dacht dat Arjan het er toendertijd ook al niet in kreeg..
Ondanks een leeg systeem.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2296
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 11 juli 2019 03:59 PM
  [ # 10 ]

Was het koelsysteem echt leeg? dwz ook de aftapplug van koelwatercompartiment van het cilinderblok losgehad?

Zwarte CX prestige

Profiel  
 
Gepost: 11 juli 2019 04:01 PM
  [ # 11 ]

En ook het kachelradiateurcircuit leeg geblazen met perslucht o.i.d.?

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2296
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 11 juli 2019 04:05 PM
  [ # 12 ]

Indien je het systeem goed ontlucht hebt en de thermostaat wel goed open gaat, blijft de koppakking over als mogelijke schuldige.

Overigens, met motor aan ontluchten lijkt me prima, maar ik heb ‘t nog nooit gedaan bij een cx met citroen motor en ‘t was ook nooit nodig….

Zwarte CX prestige

Profiel  
 
Gepost: 11 juli 2019 04:12 PM
  [ # 13 ]

Ik heb het ook nog nooit met draaiende motor gedaan.

Gewoon alle ontluchtingspunten open en vullen via het expansievaatje.

Op een gegeven moment komt op zo’n punt er vloeistof i.p.v. lucht uit, dat punt sluiten en verder vullen totdat ze alle drie dicht zijn.
Expansievaatje optoppen tot MAX.
En klaar is Thomas. Wink

Profiel  
 
j.witkop
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 11 juli 2019 04:17 PM
  [ # 14 ]

als t blok zo snel heet wordt houdt dat er geen circulatie is en de kop zeer snel opwarmt.
Ofwel door zoals Waterman zegt een thermostaat die nu niet goed meer werkt; vuil kan heel goed de werking verstoren of er is een luchtbel waardoor deze te weinig warmte voelt.
Ik zou de thernmostaat er uit halen en eens weer kijken. Een lekke koppakking kan ook nog, dat zie je zonder thermostaat als borrelen.
Als de vloeistof niet fris is, weet je wat je te doen staat.

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6579
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 11 juli 2019 04:45 PM
  [ # 15 ]

Ik heb ooit de thermostaat verkeerd-om gemonteerd - dan krijg je dit ook. Thermostaat er even uit halen is wellicht de simpelste test.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook