9 van de 15
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
De baby Bentley van Wimb: Ons bin zuunig
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 04 juni 2022 08:58 PM
  [ # 121 ]
wimb schreef:

Voor mij is de lol van het hebben van een auto een combinatie van het zelf op orde brengen en houden van de techniek en er mee rijden. Ik heb alles eens op een rijtje gezet en de Seat is in dat opzicht leuker dan de Jaguar omdat:
- onderdelen volop te krijgen zijn en nauwelijks iets kosten. De 6L is gewoon een Polo 9N met een andere koets.
Onderdelen waren voor de Jaguar redelijk verkrijgbaar, maar daar heeft Brexit een flinke streep doorheen gehaald. Het aanbod is schaarser en levertijden zijn fors opgelopen.
- sleutelen aan de Seat van een compleet andere orde is. Voldoet een onderdeel niet aan mijn verwachting dan is het vervangen zo gebeurd.
Die Brit is sowieso zwaarlijvig en alles is ook nog eens zwaar overgedimensioneerd. Vervangen van wat dan ook is aanmerkelijk arbeidsintensiever. Niet zozeer complexer, want op dat punt kunnen die Britten heel goed ontwerpen. En ik merk dat mijn leeftijd ook een beperkende factor begint te worden.

Al met al ben ik wel op een punt dat ik bereid ben de Jaguar weg te doen.

Ik begrijp je verhaal, ik ben over gestapt van een XM 2.5TD naar een C6 2.7HDI. Volgens het forum hier is de Xm geen leuke auto om aan te sleutelen, ik vond het wel meevallen. Ik heb de motorkap van de C6 eens van binnen bekeken en de moed om te sleutelen zakt me wat in de schoenen. Ik begreep van een deskundige dat de C6 opkrikken eigenlijk ook niet echt verstandig is (als je al een krikpunt kunt vinden), het schijnt dat de hoogtesensoren dan van slag kunnen raken, dus ik vraag me af hoe ik straks remblokken ga vervangen, ook in de hoogste stand zetten schijnt al invloed te kunnen hebben op de hoogteregelaars. Tja… Soms verlang ik terug naar mijn XM.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 05 juni 2022 05:15 AM
  [ # 122 ]

Dat dus.

Premium, het komt soms hier langs dus heb ik het uit nieuwsgierigheid maar ‘ns opgezocht. Eigenlijk zegen alle hits dat het een marketingterm is waarmee een extraatje wordt bedoeld. Laughing
Als bijvoeglijk naamwoord in het engels:
having or reflecting superior quality or value
“premium gasoline at a premium price”

Ergo, de Ibiza 6L is premium omdat ik vind dat het waggie kwaliteit uitstraalt. Mr. Green

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 05 juni 2022 03:03 PM
  [ # 123 ]

Eindelijk is een langgekoesterd verlangen vervuld: de baby Bentley heeft GRA. dance
Ook wel bekend als Tempomat of in goed nederlands cruise control.
Oude en nieuwe swaffelstokjes:

Inbouwen is een schijtklus. Niets meer en niets minder. Het is niet moeilijk in de zin van gecompliceerd maar moeilijk omdat één draadje in een steker moet worden geprikt die bijna, maar net niet helemaal niet bereikbaar is. Grrrr

Het verwijderen van de stuurairbag is alomtegenwoordig beschreven en gefilmd: prik een schroevendraaier in de achterkant van het stuur; beweeg en voila. Echter, wat al die hapsnurkers vergeten is wat je met die schroevendraaier doet, dus bij deze:

Boven (op de foto) zit een rond gat met een U-vormige veer. Die moet naar beneden geduwd worden zodat de airbag aan die kant losklikt. Hier in close-up:

p.s. Nu ik zo naar de foto van de hendels kijk, valt het mij op dat ze wel wat lijken op een Alien en profil. Laughing

 

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 juni 2022 05:13 PM
  [ # 124 ]

Daar zit dus ook al een soort com in?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 06 juni 2022 04:42 AM
  [ # 125 ]

Een com is toch een soort veredelde relaiskast die vroeg of laat stuk gaat?

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 juni 2022 07:35 AM
  [ # 126 ]

Nee, de com is dat ding waar de stengels inzitten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 06 juni 2022 08:00 AM
  [ # 127 ]

Ah. Nee, bij VAG is het gewoon de stengelunit. Er moesten aan die kant zes draadjes worden toegevoegd in de steker: aan, uit, set/- en resume/+. Plus natuurlijk een common en een voeding.
Het ziet er misschien indrukwekkend uit omdat aan de voorkant de sleepring voor de voeding van plofzak en klaxon op wordt geklikt en achterop zit een knelband waarmee de hele unit vastgezet wordt op de stuurkolombuis.
Verder nog wat mechaniek om de richtingaanwijzer bij terugsturen in de neutraalstand te zetten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 juni 2022 10:36 AM
  [ # 128 ]

Heb je een compleet setje uit chinaland laten komen? Of ook een kufatec kabeltje?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 06 juni 2022 11:03 AM
  [ # 129 ]

Helpt elkaar, koopt Nederlandsche waar dus heb ik de hendels met kabel bij vagshop.nl besteld. Ik betaalde daar voor de Kufatec-set €49 minder dan bij de oosterburen. gulp

Gewoon omdat ik nieuwsgierig was naar de prijs, heb ik wel bij onze aziatische vrienden gekeken maar het prijsverschil was te klein (anders gezegd: Aliexpress is te duur) om het daar te bestellen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 juni 2022 12:02 PM
  [ # 130 ]

Vagshop is voor de complete kit inderdaad wat goedkoper, maar de losse kabel kon ik destijds niet vinden bij ze. Bovendien had ik al een pook van een sloper getrokken, dus waren die drie tientjes prima te overzien.

Overigens, het is inderdaad een enorm gedoe om die kabels op de juiste stekker geprikt te krijgen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 10 juni 2022 05:21 AM
  [ # 131 ]

In de nokkenasbehuizing zit een sensor en die is, zoals alles op en aan de auto wat ik nog niet heb aangepakt, al 19 jaar oud is. Nu is zo’n ding ook niet de hoofdprijs en het de- en monteren is nog geen twee minuten werk, dus tijd voor vervanging.

Aldus, gisteren de nieuwe er in gezet en dat maakt een wereld van verschil.
Ook visueel! Met de oude sensor kwam de naald van de toerenteller niet direct bij het aanslaan van de motor in beweging. Met de nieuwe wel. Omdat het oog ook wat wil, is de missie wat dat betreft al geslaagd.

Maar het motortje reageert nu ook direct op het gaspedaal. De turbogatachtige respons die er voorheen was bij vertrekken vanuit stilstand is weg.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 juni 2022 07:04 AM
  [ # 132 ]

De draagarmen van de voorwielen scharnieren in twee rubbers (dûh!). De achterste zit geperst in het subframe, de voorste zit geperst in de draagarm. Ik had bij de voorbereidingen voor het vervangen van de achterste al gezien dat de voorste een vervelend klusje is. Er uit persen is niet moeilijk, de nieuwe er in zetten wel. Het komt er in het kort op neer dat de bus ‘te kort’ is. Dat is bewust gedaan om beweging in lengterichting te voorkomen.

Afijn, toen ik de draagarmen in mijn handen had, werd ik wel enigszins ongerust:

Slecht rubber; soit. Maar het metaal gaat ook niet nog eens een volgende 19 jaar mee. Dus maar ‘ns diep in de buidel getast en voor zes tientjes twee nieuwe draagarmen van Lemförder laten afleveren.

Oud er uit, nieuw er in:

Rijdt het beter? Ja, want nieuwe rubbers.

En omdat ik toch aan het bestellen was, ook een nieuwe startmotor er in geschroefd. Niet dat ik problemen had met de oude.
Omdat die net zo oud is als de auto, had ik die er een paar maanden geleden er uit gehaald (Wat een ongelooflijke k*klus; net een Citroën. Grrrr ) Bij het uit elkaar halen, bleek een aantal onderdelen aanzienlijk ingesleten. Bovendien zijn de koolborstels ver heen. Nu zou dat op zich nog geen reden zijn voor een nieuwe startmotor, ware het niet dat het enige reparatieonderdeel dat los verkrijgbaar is een inwendig lager is. huh Omdat ook de zes koolborstels een aparte constructie is, was er voldoende reden voor een nieuwe.

Tot slot, sinds de klepstoters en de nokkenassensor zijn vervangen, heb ik alweer een paar honderd kilometer rondgeknord. De motor loopt stationair intussen heel mooi en heeft ook merkbaar meer vermogen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 27 juni 2022 07:55 AM
  [ # 133 ]

Toen ik de auto kocht, zat er een radio cd-spelergeval in dat het niet deed. De monteur vond dat ik voor de €400,- recht had een werkende, dus heeft hij er eentje van de stapel gepakt en die er in gezet. Omdat de antenneaansluiting niet paste, heeft hij die doorgeknipt en iets gebeund. gulp
Afijn, dat ding had dus ook nauwelijks ontvangst. Bovendien was het zo’n foeilijk geval wat het vooral van de lichteffecten moet hebben. Niet mijn stijl. De antennesteker heb ik teruggebracht naar origineel en er een cheap-ass Caliber ingezet, waarbij het Leitmotiv was dat het qua lichtkleur overeen kwam met de rest van het dashboard: rood.

Ook deze Caliber had niet altijd zin in het ontvangen van FM-signalen, dus langzaamaan kreeg ik het idee om in China iets met DAB+ te bestellen. Dat idee is rigoureus de nek omgedraaid toen ik cadeaubonnen kreeg want daardoor werden de usual suspects interessant: JVC, Pioneer, Alpine of Kenwood. Omdat cadeaubonnen online geen praktisch nut hebben (je kunt tot maximaal €50,- besteden idiot ) ben ik naar de Mediamarkt getogen en heb me daar een Kenwoord aangeschaft:

Een wereld van verschil! Zowel de FM-ontvangst als de geluidskwaliteit. En tja, bij een fatsoenlijke radio, hoort een fatsoenlijk setje speakers:

Nu beweert Focal dat de IS VW 165 pluk-en-pree is voor de Ibiza 6L, maar zoals altijd met Chinese meuk klopt dat bijna maar net niet helemaal. Na het weghalen van wat lipjes en een stukje rand vanwege de raambediening past het net aan. En dan ontdek je pas wat voor bagger er door Seat geïnstalleerd werd:

Een goede geluidsweergave hoeft niet hard de zijn om toch details te kunnen horen. En dat is nu het geval.

Tot slot, nog een foto die illustreert waarom knutselen aan de Spaanse Polo fijn is:

Op de montageplaat zit alles wat in de deur gemonteerd zit. Alles behalve de deurklink, maar dat spreekt voor zich.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 juni 2022 12:28 PM
  [ # 134 ]

Nou ben ik toch wel benieuwd hoe dat er dan uitziet Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 27 juni 2022 12:39 PM
  [ # 135 ]

Curiosity kills the cat. nonsense

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
9 van de 15
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook