5 van de 48
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 07 juli 2021 11:00 AM
  [ # 61 ]

Ik ben erg tevreden over de ook nog eens heel betaalbare BlueMusic adapter, misschien ook iets voor jou?

https://www.musikimauto.de/navi.php?k=180&mf1=5&mf2=6&mf3=138

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 07 juli 2021 12:35 PM
  [ # 62 ]

Overigens uit de annalen betreffende de Walvis:
Daar lag de stekker van de ruitenwissermotor gewoon los in de kofferklep….

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11625
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 juli 2021 03:10 PM
  [ # 63 ]

Uit de annalen van de Compact: ik heb de wissermotor er al eens uit gehad. Het ding is mechanisch helemaal op en de reed-schakelaar in het tandwiel, die het parkeercommando moet geven, doet het niet meer. Waardoor dat ding dus onafhankelijk van het contact of wat dan ook *altijd* wist, tenzij je de zekering eruit trekt. Dat kan ook nog aan de aansturing liggen, maar op de zespolige stekker van de aansturing in de achterklep cq. op de motor krijg ik alle relevante stuursignalen wel gewoon binnen. Ik kon de wissermotor ook los van de auto met een gesimuleerd stopsignaal niet uit krijgen, dus de kans dat er daar ergens iets kortgesloten is is bepaald groter dan nul.

Die wissermotor moet dus sowieso vernieuwd worden om de boel te kunnen laten werken en daarna kunnen we kijken of er nog een aansturingsunit naar de barrebiesjes is, al dan niet als gevolg van een defecte wissermotor. Dat de stuursignalen correct overkomen is wat dat laatste betreft hoopgevend.

Wat muziek betreft: BMW heeft zelf altijd een aux-in inbouwsetje geleverd, maar dat is niet meer zo. Het zal dus wel op iets als BlueMusic of Yatour of dergelijks uitkomen inderdaad. Die BlueMusic zal ik me ook eens in verdiepen dan. Als het goed is, is bij deze Compact de aux-ingang (cq. wisselaar-ingang) al zelflerend, dus dan zou het verder plug & pray moeten zijn.

Maar er zit wél weer een nagelnieuw origineel dopje op het ruitensproeiervaatje Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11625
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 juli 2021 11:33 AM
  [ # 64 ]

Nog een kleinigheid waar ik al een wolkje van zag hangen: de regelklep van de secundaire luchttoevoer is matig geworden. Die klep is in feite gewoon een ventiel: als de pomp druk levert, laat die klep die druk door naar het uitlaatsysteem maar niet andersom. Het probleem was nu dat, bij lopende secundaire luchtpomp, er een uitlaatlek aanwezig was die verdween bij het stoppen van de secundaire luchtpomp. Dat werd veroorzaakt door een lang niet vast zittende klep (raar) en een heel zooitje creosoot in die klep en de daarbij horende poort opzij van de cilinderkop. Daardoor liep die klep te stroef. Dat hele zooitje heb ik uitgebaggerd en de klep voorlopig met een paar shots remmenreiniger zover beschoond dat de druk van de pomp weer voldoende is om die klep betrouwbaar open te blazen. Dat werkt al veel beter, maar ik heb toch maar een nieuw kleppie besteld. De pomp heb ik los van de auto getest; die is mooi stil en je kunt ‘m met de power probe vlot starten en volop druk laten leveren. Daar mankeert (nog) niet veel aan dus.

De grap is dat dit euveltje duidelijk effect heeft op de koude start (misfires bij koud lopen, uitlaatlekkage, name it) zonder een CEL te triggeren. Kan wel kloppen: zolang die pomp er nog genoeg lucht door geblazen krijgt zal zoiets het MM een worst zijn. Die klep wordt verder niet door het MM gemonitord (volledig mechanisch) en kan dus niet zelf een code genereren. Dus als die klep stroef werkt maar nog wel een soort van open gaat is het voor het motormanagement goed, hoewel er dan wel op verkeerde meetwaarden wordt getrimd.

In ieder geval weet ik dankzij een shot remmenreiniger dat dit werkelijk het euvel is (en waarom), hoewel die magisch verdwijnende uitlaatlekkage een ‘m wel weggaf. De rest is simpel, die klep zit zo voor de greep met twee moertjes tegen de kop geschroefd. Wisselen is een werkje van niks.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11625
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 juli 2021 12:33 PM
  [ # 65 ]

Klep gewisseld, kijken hoeveel dat beter gaat. Is uiteindelijk gewoon een kwestie van redelijk zeker weten dat je de luchtpomp niet sloopt met uitlaatgassen en voorkomen dat-ie uitlaatgassen onder de kap loost in plaats van achter de auto. We zien het verder wel.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11625
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 juli 2021 03:35 PM
  [ # 66 ]

Dus dat is klaar, tijdens de eerstvolgende boodschappenrit breekt de kabel van de slijtagesensor RA. Wel Gloeiende! gelukkig was er nog tijd om een nieuw draadboompje te scoren & te monteren. Geen idee precies waarom-ie gebroken was, maar het bundeltje lag er niet lekker in en er was een klemmetje bovenop het naafblok weg. Daar heb ik for the time being maar iets voor gebeund met een stukje dikke brandstofslang en een paar tie-wraps, dan kan ik later eens kijken of de BMW-dealer me aan zo’n klemmetje kan helpen. Als dat bovenste klemmetje er niet op zit, is de kans nogal aanwezig dat die bedrading ergens in de wielophanging terecht komt en dat kan nooit de bedoeling zijn. Een nieuwe is gelukkig niet duur en niet moeilijk te plaatsen. Kabelbreuk is kennelijk niet zeldzaam op die dingen.

Het inleren van een nieuwe, gerepareerde of overbrugde sensor is overigens simpel: auto op contact, niet starten en dan wat langer dan normaal wachten tot het betreffende controlelampje uit gaat. Daarna heeft-ie de sensor (of de bypass) weer in beeld en werkt alles weer normaal. Goed geregeld dus.

Het is dus helemaal niet moeilijk om dat bundeltje te vervangen, maar je krijgt er wel elke twee tellen een bak zand bij in je ogen omdat zich dat precies ter hoogte van de voorste aansluiting op de kabelboom van de auto weet te verzamelen vanwege het afdekkapje dat eronder zit. Gelukkig zit de bestekkering weer in een eigen doos, dus er gebeurt verder niks mee. Maar het is zo net niet helemaal sleutelvriendelijk.

Maar goed. Nog een dekseltje terug onder de auto zetten en het wiel er weer onder, dan is dit ook gezien. En dan is-ie ook wel klaar voorlopig. Na de vakantie zal ik er eens heel nadrukkelijk met conserveringsmiddelen onderdoor en dan zal het verder wel goed gaan; het ziet er in ieder geval nogsteeds allemaal netjes uit qua ophanging en dergelijke.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11625
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 juli 2021 05:38 PM
  [ # 67 ]

O ja, de kabelhouder-hack:

Ik zal later nog wel eens kijken of ik er een BMW Originalteil voor kan scoren, maar door er een stukje slang op te schroeven en dat met wat tie-wrap geneuzel dicht te houden gaat die kabel alvast niet meer zomaar ergens tussen zitten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11625
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 juli 2021 05:52 PM
  [ # 68 ]

Brandstoffilter vergeten stupid Ook wat aan gedaan. Relatief prijzig, maar elke keer dat je er een nieuwe in drukt heb je een nieuwe brandstofdrukregelaar. Waarmee je meteen weet dat je dat filter niet moet verwaarlozen, want geheid is die drukregelaar niet bedoeld om veel meer dan het normale leven van zo’n filter mee te gaan. Ik heb er meteen twee fatsoenlijke MPC brandstofleidingklemmetjes op gedraaid in plaats van de standaard ABA slangklemmen die de vorige beun had gebruikt. De houder van het filter heb ik schoon gemaakt en verder zag het er allemaal netjes uit.

Volgende keer wil ik ‘t met minder morsen proberen te doen, dat werkt veel aangenamer Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11625
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 juli 2021 03:52 PM
  [ # 69 ]

De laatste keer dat ik met koelvloeistoflekkage te maken had merkte ik ter afsluiting dit op:

Penny Lane schreef:

Morgen, als de boel weer koud is, ga ik kijken of het ding nog sporen van lekkage vertoont. Ik denk dat het nu wel eerst onder controle is. Totdat de volgende verouderde O-ring teveel gekrompen is om nog te sluiten Rolling Eyes maar dat zien we dan weer.

En precies daar waar ik er al op had ingeschat is het alweer zover: de bovenste koelwaterslang lekt. Vermoedelijk op de O-ring in de kliksluiting op het expansievaatje maar zeer zeker weten op de vaste aansluiting rinchting oliekoeler. Een nieuwe is besteld, dat is ook allemaal niet zo duur gelukkig, en dan kan die er in de loop van het weekend in gezet worden. Kun je weer opnieuw met ontluchten beginnen, maar dat is dan ook meteen het vervelendste van die klus. Die slang wisselen is op zichzelf heel simpel. Dat is dan weer een voordeel van die niet al te sterke slangaansluitingen.

Dit was, zoals ik al zei, ook wel min of meer voorzien. Het komt een beetje ongelukkig uit na alle onderhoudswerk van de laatste tijd, maar soit. Ik ben benieuwd welke afdichting hierna de zwakste blijkt te zijn, maar het is kennelijk nodig om periodiek, en dan vaker dan gemiddeld, het hele systeem of in ieder geval alle slangen te vernieuwen. That said zal dat deze keer wel voor het laatst zijn, althans tegen de tijd dat we alle zwak geworden aansluitingen eruit hebben. Gewoon omdat je dan min of meer zou mogen verwachten dat ‘t boeltje daarna de rest van het leven van die auto wel uit kan zitten.

Als je in een geval als dit zeker weet dat het alleen maar over een O-ring gaat zou je het kunnen accepteren dat er af en toe een slok koelvloeistof aangevuld moet worden, maar als de vaste aansluitingen gaan muiten moet je erop verdacht zijn dat die niet serieus gaan opgeven (= loskomen) en omdat juist dat nu aan de hand is gaat er sowieso een nieuwe slang in. De onderste slang zal dan wel de volgende zijn, of het expansievaatje gaat weer hemelen. Da’s ook zo’n notoir zwak punt. Maar gelukkig allemaal ook relatief eenvoudig en betaalbaar om te vervangen. Het is dus uiteindelijk allemaal geen drama, maar het wordt wel een beetje vervelend om er telkens achteraan te moeten.

Afijn. Dat het koelsysteem de achilleshiel van zo’n E46 is, was allang duidelijk en het waarom ook. Niet spannend verder allemaal en het gaat gelukkig totnogtoe allemaal eerst met kleine beetjes lekken om aan te geven dat je wat moet gaan doen. Da’s beter dan dat de boel in één keer uit elkaar poft.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11625
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 juli 2021 05:56 PM
  [ # 70 ]

Andere koelslang erop geklikt, ongeveer een liter koelvloeistof geknoeid omdat het aftapstopje voor zo’n snelle actie zonder brug op een idiote plek zit, de boel opnieuw afgetopt en ontlucht… Maar het lijkt erop dat-ie weer even dicht is nu. We zullen het zien. Hierna zijn er nog twee slangen die nog vervangen kunnen worden en daarna houdt het wel op: dan is het hele koelsysteem vernieuwd. Maar goed, eerst maar kijken of het zover komt. En misschien die laatste slangen maar vast bestellen, al was het maar omdat je ze dan geheid niet nodig hebt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11625
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 juli 2021 06:16 PM
  [ # 71 ]

Mazzeltje gescoord, dus toch nog iets tegen de voortschrijdende slijtage in het interieur kunnen doen: een houtsetje voor het dashboard. Daar moet je echt even tegenaan lopen, want het consolepaneeltje met uitsparingen voor maar twee raamschakelaars is er sowieso niet veel en laat staan in hout. Nou ja: een dun fineertje over zamac.

Een heel verschil in sfeer geeft dat!


En dan lost het vooral dit soort gebladder op:

Is toch weer een verbetering. Het gekke is dat de luxe trim ook het spul is wat wél heel blijft terwijl als die onderdelen in de basisuitvoeringen na een jaartje of 15, 20 best wel uit elkaar wil vallen of echt erg lelijk wil worden. Vooral voor het consolepaneeltje wilde ik wel een list verzinnen en dat is nu, middels nogal ruige overkill, dus gelukt. Aanstellerig? Ach welja. Leuk? Dat ook. En het wisselt weer wat minder schokkend tussen het 1974 gefineerde triplex van de 1602 en de Compact Mr. Green

Edit: en de stofzuiger moet er een keer weer door, ja. Dat zou ook enorm schelen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11625
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 juli 2021 10:20 PM
  [ # 72 ]

En, overigens, niet alleen dat: het mag ook gevierd worden dat ‘t malle ding inmiddels ongeveer even lang en een gelijksoortige hoeveelheid kilometers zonder serieuze problemen heeft gedraaid als die C5 tussen aanschaf & weggooien en dat in de tussentijd het onderhoud in principe bij is (behoudens een eventueel spelinkje ofzo wat er bij de APK wel uit komt) en er dus een prettige en redelijkerwijs betrouwbare auto voor de keet staat. Kwam ik althans al nadenkend over de gemaakte kilometers & sinds wanneer achter.

De vraag blijft natuurlijk of dat goed blijft gaan, want dat mag immers niet kunnen met zo’n BMW als dit. Maar tot zover durf ik wel te stellen dat ‘t apparaat ook gewoon een keer een aardigheidje verdiend heeft.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 24 juli 2021 09:28 AM
  [ # 73 ]

Dat is een hele verbetering! Geeft gelijk een stuk meer sfeer aan het interieur.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 juli 2021 02:34 PM
  [ # 74 ]

Ja, dat is fijn bosje hout voor de deur ouwe. Maakt het een stuk mooier. Nou nog ff een origineel sportinterieurtje scoren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11625
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 juli 2021 02:47 PM
  [ # 75 ]

Dat zou niet verkeerd zijn, maar het is natuurlijk wel zo dat ik hier niet eens naar gezocht heb (tegenaan gelopen terwijl ik heel andere onderdelen zocht; ik mag eigenlijk amper loslopen op een sloperij Mr. Green ) en eigenlijk moeten de echte issues er eerst uit (roestwering met name). Maar als ik iets tegenkom zou het me niet verbazen dat ik er een keer iets anders in zet. Zeker de bekleding van de bestuurdersstoel wordt sleets. Dat is bij BMW’s nou eenmaal ook vaker zo dan bij andere merken. Ik zou me er eigenlijk eens in moeten verdiepen wat er allemaal uit andere koetswerkvarianten past in die Compact, want Compacts vind je niet zo heel veel dus alles wat specifiek is, is moeilijker dan gemiddeld. Maar dat is voor nu typisch een kwestie van ‘komt tijd komt raad’.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
5 van de 48
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook