2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Lekkende voorveercilinders
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 april 2021 03:50 PM
  [ # 16 ]

Tsja, de leeftijd gaat tellen, zullen we maar denken. Dank voor de correctie.

Ik vond het al zo weinig….

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 april 2021 10:07 PM
  [ # 17 ]

Volgens mijn info staan die bollen bij een C5 op 52 of 57 bar en bij een C6 op 50 bar.

Als je 600 kg op die poot zet ( de maximum aslast voor ligt afhankelijk van het type boven de 1200 tot 1300 kg) dan kom je ongeveer op 120 bar werkdruk.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 27 april 2021 07:51 AM
  [ # 18 ]

Gisteravond 60 bar, nu nog geen 5.
Dus het ding lekt.
Ik heb nog niet uitgevonden waar de olie gebleven is. Moet haast wel in de stofhoes zitten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
willy4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-10-2009

Gepost: 08 november 2021 06:12 PM
  [ # 19 ]

die olie zit nu in de bol , als ge die daaraf doet ga je zien dat er veel olie inzit in de bol.

Profiel  
 
willy4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-10-2009

Gepost: 08 november 2021 07:05 PM
  [ # 20 ]

ik zal het nog beter uitleggen.
waar vroeger de stikstof zit , komt nu de olie in de plaats.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 09 november 2021 05:47 PM
  [ # 21 ]
JanSr schreef:

De stofhoes om de veercilinder zit aan de onderzijde gelijmd in een schoteltje:

In dat schoteltje zit een gaatje, je ziet het hoer aan de onderzijde. Daardoor “ademt” die stofhoes, met het gevolg dat de onderzijde van de cilinder, de stang en ook de afdichtingsbus roest laat zien.
Ik neem aan, maar dat weet ik niet zeker, dat een lekkende cilinder hier doorheen lekt.

Wat een experiment waard is: Een slangtule aan deze schotel vastmaken (inschroeven?) en daaraan een slangetje naar de hydrauliektank, eigenlijk net als bij de vorige veercilinders.
Je bereikt er in elk geval mee, dat zich geen vocht ophoopt rond de meest kwetsbare delen van de veercilinder.
Wellicht moet er een “ademgaatje” worden gemaakt in de bovenzijde van de hoes.

 

ik dacht dat er iets speciaal was met die LHS tank , moet je niet op een bepaalde manier de tank afsluiten ??

Kan dan een retoerslangetje IN de tank ? anders een potje ernaast , kan je volgen hoeveel en wat er retour komt .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 11 november 2021 08:45 AM
  [ # 22 ]

Goede vraag.
De dop moet van die tank als je de auto op een brug “uit zijn veren trekt” en weer terug laat zakken.
Bij dat terugzakken kan de tank ontploffen.
In de dop zit een minuscuul ontluchtingsgaatje. Waarschijnlijk is dat te klein om de vloedgolf olie (en dus lucht) bij het inzakken te laten ontsnappen.

Als dat inderdaad alleen maar een ontluchtingsgaatje is, zou het moeten kunnen.

Wat ik bij bandenwissels e.d. altijd doe is het ding in de hoogste stand zetten. Dan heb je dat inveer-uitveer probleem ook niet.
Bovendien kunnen de meeste bruggen er niet onderuit als hij in de laatste stand staat.

Op het C5-club forum loopt nu een discussie over die C6 en C5 V6 voorveercilinders.
Er lijken twee situaties te bestaan:
Lekkende seals (natte poten).
En inzakkende poten.

Die tweede optie snap ik niet, omdat in die cilinders geen zuiger zit. Interne lek kan dus niet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 11 november 2021 09:00 AM
  [ # 23 ]
willy4 schreef:

ik zal het nog beter uitleggen.
waar vroeger de stikstof zit , komt nu de olie in de plaats.

Ja, uiteraard gaat die olie naar de veerbol. De vraag is: Waar blijft de veerdruk?

Bij hoge druk zit het membraan van de veerbol “bovenin”.
Bij lage druk onderin.
Het verschil tussen die twee volumina correspondeert met de veerweg van de cilinder.

Hier gaat het anders: Door de pers werd de cilinder een stuk ingedrukt.
Met de handpomp werd de LDS op druk gezet. Er werd dus een hoeveelheid olie bijgevoegd, waardoor het membraan in de bol een stukje hoger ging staan.

De volgende ochtend was die druk goeddeels weg.
Omdat de cilinder nog op dezelfde positie stond, is er dus olie ontsnapt. Die zou er als een plas onder moeten liggen.

Later bleek die tweede poot onderaan geen gaatje te hebben, dus die olie zal wel in de stofhoes zijn blijven zitten.
Geen tijd meer gehad om dat uit te zoeken.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
willy4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-10-2009

Gepost: 12 november 2021 05:40 PM
  [ # 24 ]
JanSr schreef:
willy4 schreef:

ik zal het nog beter uitleggen.
waar vroeger de stikstof zit , komt nu de olie in de plaats.

Ja, uiteraard gaat die olie naar de veerbol. De vraag is: Waar blijft de veerdruk?

die veerdruk gaat langs , het gaatje in de dop van het vaatje weg.
dat gebeurd heeel stiletjes aan.

Profiel  
 
compie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 25-08-2014

Gepost: 13 november 2021 07:28 AM
  [ # 25 ]

Oudere LDS voorraad vaatjes hadden geen dop met een gaatje, het was immers de bedoeling om het systeem onder overdruk te houden. Als de auto een paar dagen stilstond en je draaide de dop eraf, hoorde je nog steeds lucht ontsnappen.
Bij plaatsing op een brug, met hangende wielen, ging het wel eens fout: een gescheurd voorraadvat tengevolge, zoals mij bij een APK keuring bij de locale Citroen dealer overkwam.
Kostenloos werd het vaatje vervangen door een nieuw exemplaar, die voorzien was van een overdruk ventiel.

C6 (2007) 3.0 V6

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook