3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Radiateur 4 rijen?
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8936
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 22 september 2021 08:46 AM
  [ # 31 ]

Ach, de kop is ook aluminium.
In de jaren 70 was het moeilijk om een goede kop voor de langeslag motor te vinden.
Iets met leidingwater.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41385
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 22 september 2021 12:37 PM
  [ # 32 ]
rvdb20 schreef:

Koelcapaciteit van die Aluminium radiator is wel heel goed. Koelwatertemperatuur is beduidend lager dan met de 3-rijer.

 

De vraag is of dat nou het doel is wat we nastreven. Immers, een motor die goed op z’n bedrijfstemperatuur komt slijt minder en verbruikt minder. Mijns inziens kan, zoals eerder gezegd, met een 3- rijen of zelfs standaard radiateur bij een gezonden motor voldoende tot ruim voldoende koelcapaciteit gegenereerd worden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
rvdb20
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 400
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 22 september 2021 01:18 PM
  [ # 33 ]

De thermostaat regelt natuurlijk hoe snel je motor op temperatuur komt. De radiateur bepaald je koelcapaciteit. Bij warm weer en filerijden/stadsverkeer geeft het extra reserve.

waterman schreef:

Mijns inziens kan, zoals eerder gezegd, met een 3- rijen of zelfs standaard radiateur bij een gezonden motor voldoende tot ruim voldoende koelcapaciteit gegenereerd worden.

Kan. Maar een DS is gewoon een auto met veel koelproblemen in de praktijk. Dus de definitie van gezonde motor is? En de blokken zijn 50 jaar oud.

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24772
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 september 2021 01:59 PM
  [ # 34 ]

toen ik ds reed had ik een gereviseerde 3 rijer in de DSuper5 op LPG. ik reed ook met kruissnelheid van 140 km/u naar zuidfrankrijk zonder noemenswaardige koelproblemen. alleen gescheurde waterslangen in Cannes, maar dat telt niet..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
rvdb20
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 400
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 22 september 2021 02:02 PM
  [ # 35 ]

Het wordt pas leuk als je dan met al die hitte onder de motorkap in de file komt Wink

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10740
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 september 2021 07:21 PM
  [ # 36 ]

Filerijden is met een standaard koelsysteem en een motor die goed in orde is ook geen probleem, leert de ervaring.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41385
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 22 september 2021 07:29 PM
  [ # 37 ]
rvdb20 schreef:

Maar een DS is gewoon een auto met veel koelproblemen in de praktijk. Dus de definitie van gezonde motor is? En de blokken zijn 50 jaar oud.

Dat een Ds “gewoon een auto met veel koelproblemen” zou zijn durf ik te betwisten, gebaseerd op 25 jaar ds ervaring. Het is echt niet waar namelijk. Een gezonde motor? Een motor die van binnen schoon is die goed is afgesteld en niet versleten is. En dan kan ook prima op lpg. Files? 40 graden? LPG? Geen problemen gehad. Nooit. Ook niet als ik 180 reed bij 30 graden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5218
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 september 2021 07:45 PM
  [ # 38 ]

Met een gezonde radiator is rijden meestal geen probleem.
Uit eigen ervaring gaat dat prima met een 2-rijer.
Het probleem begint bij file rijden. Ook dan koelde mijn 2-rijer nog steeds voldoende (DSpecial, benzine, dat wel..) Maar (bijna) vapour lock is mij al wel eens overgekomen bij warm weer.
De motorruimte is wel wat afgesloten en de warme lucht blaast langs de motor.
Wat dat betreft is er toch wel een koelprobleem…
Met een puntje gas hou je hem wel aan de praat maar op zo’n moment zou ik wel een extra IE fan willen hebben…
Ook al weet ik niet zeker of dat helpt, maar Citroen heeft em niet voor niets bedacht.

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 166
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 22 september 2021 08:45 PM
  [ # 39 ]

Na meer dan 200.000 Kilometer met een DS21IE zowel op benzine en LPG. En daarna nog 50.000 met een DS 23IE, nooit enig probleem met koeling gehad. Ook niet midden in de zomer in Italië.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 24 september 2021 06:15 AM
  [ # 40 ]

Ik heb een paar keer koelproblemen gehad met mijn 2-liter, en met mijn Traction (langeslag 1911 cc). Dat was elke keer te wijten aan scaling uit de motor die was losgekomen en de koelkanalen van de radiateur verstopten. Dit zou dus ook gebeurd zijn met een super aluminium radiateur. Bij mijn huidige 2,3 liter heb ik het waarschuwingslampje van de achterruitverwarming aangesloten op de electrische koelventillator, zodat ik kan zien wanneer hij aanslaat. (= temp>82 graden) Ook heb ik het originele (=waardeloze) temp metertje in mijn dashboard. Wanneer het warmer is dan 30 graden gaat hij wel eens aan. Of wanneer hij heel lang stationair staat te draaien bij 20 graden. Het metertje in het dashboard komt echter nooit in de buurt van het rode gebied

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24772
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 september 2021 12:26 PM
  [ # 41 ]

Dan moet je het vingertje een beetje verbuigen zodat ie wat hoger aangeeft.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook