DS-TT film: Preventieve werkzaamheden aan de 5 versnellingsbak
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2837
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 13 september 2021 07:17 AM

Versnellingsbakken van een DS zijn erg robuust. Toch kunnen er met name aan de 5-bak mankementen ontstaan die met preventieve werkzaamheden te voorkomen zijn. Deze film gaat daar dieper op in.

 

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline, C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Stef Sep
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 03-02-2011

- Traction Avant Slough Light 15
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 13 september 2021 12:02 PM
  [ # 1 ]

Weer een uitstekende video! Weer een hoop geleerd over de DS!
Interessant detail; Bij mijn DS-sen gaat het ontluchten niet met een gaatje, maar via een mooi officieel ontluchtingspaddestoeltje. Lijkt een beetje op dat tankontluchting dingetje bij de benzinevuldop. Je schroeft hem er wel op dezelfde plek erin, maar er kan geen troep invallen op deze manier. Handige tips ook om die stang met veren terug te zetten. Ik heb dat al 2 x eerder gedaan, maar dat was bij mij een pijnlijke, frustrerende en bloederige aangelegenheid. De laatste keer is al weer een paar jaar geleden, maar ik kan mij herinneren dat ik toen problemen had met terugplaatsen. Volgens mij sprongen die veren er elke keer weer uit. Uiteindeljk heb ik hem toen eerst op de werkbank teruggezet in het grote topdeksel, en toen alles in zijn geheel weer teruggezet op de bak.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41243
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 13 september 2021 12:42 PM
  [ # 2 ]

Stef, jouw bak heeft een PO- ontluchter, een voorziening voor export-warme-landen Ds’sen die ook gebruikt werd op lokaal geassembleerde auto’s.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 03-02-2011

- Traction Avant Slough Light 15
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 13 september 2021 12:49 PM
  [ # 3 ]

Aha! Dankje.
Weet jij of er nog meer aanpassingen achter die PO uitvoering hangen? Bij mijn eend en traction was dat oa oliebad luchtfilter

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook