4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
De Xantia 2.0i VSX van Stars_Falling_93
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 03 december 2022 02:41 PM
  [ # 46 ]

Een paar dagen terug de omgeving rond het kleppendeksel goed schoongemaakt, maar vooralsnog zijn er geen heftige nieuwe oliesporen te zien. Eind van deze maand verloopt de APK en ik vind mezelf toch net niet vaardig genoeg om de kleppendekselpakking te vervangen, dus ik ga vragen of de garage er naar wil kijken.

Verder ook de koelvloeistof ververst en het systeem gespoeld. De oude KVS was een ranzig kleurtje bruin; ik vermoed dat er door de jaren heen G11 en G12 door elkaar zijn gebruikt. Zo meteen alleen nog even controleren of het peil in het expansievat oké is en dan even een rondje proefrijden.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 20 december 2022 06:22 PM
  [ # 47 ]

In een paar honderd kilometer geen last meer gehad van olieverlies. Ik blijf het in de gaten houden.

Vandaag ter APK geweest bij Oldenhage. Geen lijken uit de kast komen vallen en de Xantia mag weer een jaar de weg op, met complimenten van de keurmeester. Het enige punt was dat de koplampen te laag stonden, maar dat had te maken met de rijhoogte. Achter veerde de Xantia slecht, dus gevraagd of er naar de rijhoogte gekeken kon worden. De rijhoogte bleek 2,5 à 3cm te laag te staan en is gelijk goed gezet. Bij de eerste drempel na vertrek kreeg ik een grote grijns op m’n gezicht. Want dat veert weer heel veel beter!

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 28 december 2022 11:42 PM
  [ # 48 ]

Vandaag besloot de Xantia dat één jaar probleemloos rondrijden wel voldoende was (ik heb haar vandaag één jaar en één dag). Begin van de middag kreeg ik tijdens het opdraaien van een rotonde een ware kerstboom aan waarschuwingslichtjes (oliedruk, hydrauliek, motorstoring, accu) op het dashboard. Gauw de rotonde af, langs de kant zetten en kijken wat er aan de hand is. Ik had de lampjes van de hydraulische druk zien branden en dacht gelijk aan een LHM-lek.

Onder de motorkap en de auto was niks te zien. Na opnieuw starten kon ik verder rijden alsof er niks aan de hand was. Tot het op de terugweg bij het van de snelweg komen nog een keer gebeurde en bij het stoppen voor een zebrapad weer.

Vanavond ben ik een rondje door de stad gaan rijden en dat ging zeker een halfuur probleemloos. Besloten om nog een stukje snelweg mee te pakken en toen ik van de snelweg kwam gebeurde het opnieuw en dit keer kon ik door weinig verkeer beter registreren wat er aan de hand was.

Bij het afremmen vanaf hogere snelheid valt de motor uit en gaan er uiteraard een stapel lampjes branden. Heeft iemand een idee waar dit door kan komen? Ik denk zelf aan de ECU. Vocht in de stekker? Of iets anders? Zou een reset daarvan uitkomst kunnen bieden? Of is er een sensor aan het overlijden? Ik heb helaas geen Lexia, dus ik kan geen storingen uitlezen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 december 2022 11:59 PM
  [ # 49 ]

Stationair regelaar die soms niet meer werkt ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 29 december 2022 12:16 AM
  [ # 50 ]

Ik ben ondertussen een beetje aan het googlen geweest en mijn gedachten gaan nu ook die kant op.

Toen ik vanmiddag thuiskwam viel het me bij het parkeren op dat het stationair toerental maar 500 toeren was. Dat is iets wat mij betreft ook richting stappenmotor wijst. Toen ik de Xantia net had heb ik de stappenmotor schoongemaakt, omdat het toerental bij koude start op 2000 bleef hangen. Daarna er geen problemen meer mee gehad, maar mogelijk is die nu dan toch echt aan z’n einde.

Morgen maar eens een nadere inspectie doen.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 29 december 2022 09:36 PM
  [ # 51 ]

Een kerstboom aan lampjes wil ook wel eens duiden op een te laag motorolieniveau. Alle vloeistoffen eens nalopen kan nooit kwaad.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 31 december 2022 12:39 PM
  [ # 52 ]

Dat zou dan toch niet gepaard moeten gaan met het uitvallen van de motor? Gisteren alle vloeistoffen gecontroleerd en die staan allemaal tegen de max aan.

Ondertussen de stappenmotor gedemonteerd, uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Hij was lang niet zo vies als een jaar geleden toen ik ‘m voor het eerst schoonmaakte. Gisteren weer gemonteerd en ondanks de resetprocedure kostte het wat moeite om de motor aan te laten slaan. Wat is de juiste resetprocedure voor een motor met een Magneti Marelli-systeem? Want ik denk dat ik nu mogleijk niet de juiste procedure gebruik.

Maar goed, na het monteren van de stappenmotor een testrondje gemaakt. En ze is geen een keer afgeslagen! Bewust een provinciale weg gekozen met veel kruisingen en rotondes zodat er vaak van 80km/u afgeremd moet worden. Ook nog een paar keer de snelweg op en af gegaan. En de motor bleef elke keer lopen.

Echter, het viel me wel op dat het stationair toerental soms erg ver zakt. Tijdens het afremmen voor kruisingen of rotondes met ingetrapte koppeling zakte het heel vaak naar 500t/min en een paar keer zelfs 250t/min. Dus ze slaat dan echt nét niet af. Het toerental wordt dan wel weer bijgeregeld, maar het lijkt mij dat het überhaupt niet zo ver zou moeten zakken. Stilstaand voor stoplichten heb ik stationair toerentallen gezien die tussen 500 en ongeveer 900t/min lagen. Er is dus verbetering, maar dit is nog niet zoals het hoort.

Is mijn stappenmotor dan toch echt te ver heen en wordt het tijd om er een nieuwe in te zetten? Of kan dit nog ergens anders door komen?

En nog een ander vraagje: kunnen de buitenste ventilatieroosters uit het dashboard gedemonteerd worden? Mijn rechter ventilatierooster is ergens afgebroken en hangt daardoor op half zeven. De Haynes zegt er niks over, maar dat zegt niet alles natuurlijk.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 december 2022 02:35 PM
  [ # 53 ]

Zie eens of je een tweedehands stationair regelaar kunt lenen, dan weet je het zeker.  Kan ook van een BX of XM, allemaal vrijwel hetzelfde.
Also stationair toerental te laag inzakt en dan weer bijkomt dan denk ik dat de stationair regelaar een beetje hysteresis heeft.
Ik denk niet dat het een stappenmotor is, je hebt er een met een 3 polige steker neem ik aan: Dat is nog een echte analoge, die met een bepaalde stroom in een bepaalde positie gaat staan.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 01 januari 2023 07:24 PM
  [ # 54 ]

Euvel lijkt meer op een klein lek in het inlaattrajekt of een ondichte benzinedrukregelaar en of ondicht ventiel benzinedamp ontluchting van de benzinetank.
Dunne slang van inlaatspruitstuk naar onderdrukvoeler controleren met name waar de slang op het inlaatspruitstuk zit. Is deze slang hard, dan vervangen.De onderdrukvoeler zit aan het schutbord links als je voor de auto staat.
De onderdrukvoeler ook controleren op onderdrukverlies.
Benzinedrukregelaar zit links op de rail, gezien als je voor de auto staat. Retourslang losnemen bij lopende motor en mag geen benzine geven.Dit controleren bij stationair loop en verhoogt toerental dwz 2500 - 3500 t/min.en inlaatspruitstukaansluiting even afpluggen.
Ventiel benzinedamp ontluchting moet in stationaire loop gesloten zijn. Deze slang dicht knijpen en kijken of de motor hierop reageert. De slang zit links aan het gasklephuis.

De stappen motor voor stationair lopen is 4 polig. Wikkelingweerstand is 53 Ohm. en is voor beide aansluitkringen dezelfde. Aansluitvolgorde: A - B - C - D. Meten tussen A en D en tussen B en C.
Overigens denk ik, dat deze motor niet het probleem is.

 

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 01 januari 2023 07:30 PM
  [ # 55 ]

Schiet mij te binnen dat de retourslang van de benzinedrukregelaar niet aangesloten is op het inlaattraject, maar direkt retour gaat naar de tank en valt dus als mogelijke oorzaak uit.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 01 januari 2023 09:41 PM
  [ # 56 ]

Ik heb voor de zekerheid toch maar bij mijn auto gekeken en zie dat de benzinedrukregelaar behalve een retourslang ook nog een lekleiding heeft en deze lekleiding aan het inlaatspruitstuk zit, links van het gasklephuis. Dus toch een mogelijke oorzaak zijn kan. De rest zie eerder.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 01 januari 2023 09:54 PM
  [ # 57 ]

Stationair toerental bij warme motor met handgeschakelde versnellingsbak : 8oo - 900 t/min.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 januari 2023 10:46 PM
  [ # 58 ]
klever33 schreef:

Ik heb voor de zekerheid toch maar bij mijn auto gekeken en zie dat de benzinedrukregelaar behalve een retourslang ook nog een lekleiding heeft en deze lekleiding aan het inlaatspruitstuk zit, links van het gasklephuis. Dus toch een mogelijke oorzaak zijn kan. De rest zie eerder.

Dat is geen lekleiding, maar een drukleiding: De drukregelaar regelt een constante benzinedruk over de injectoren, die druk is dan afhankelijk van de onderdruk in het spruitstuk: Bij weinig vermogen is de druk lager, bij vol vermogen wordt de druk hoger.
Waarom? Als je dat niet hebt moet de computer corrigeren voor de “relatieve druk” over de injectoren. In die tijd waren injectiecomputer nog relatief simpele computers en was de terugkoppeling met lambda sondes nog niet zo verfijnd als tegenwoordig.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 02 januari 2023 11:26 AM
  [ # 59 ]
Stars_Falling_93 schreef:

Dat zou dan toch niet gepaard moeten gaan met het uitvallen van de motor? Gisteren alle vloeistoffen gecontroleerd en die staan allemaal tegen de max aan.

Stars_Falling_93 schreef:

Vandaag besloot de Xantia dat één jaar probleemloos rondrijden wel voldoende was (ik heb haar vandaag één jaar en één dag). Begin van de middag kreeg ik tijdens het opdraaien van een rotonde een ware kerstboom aan waarschuwingslichtjes (oliedruk, hydrauliek, motorstoring, accu) op het dashboard. Gauw de rotonde af, langs de kant zetten en kijken wat er aan de hand is. Ik had de lampjes van de hydraulische druk zien branden en dacht gelijk aan een LHM-lek.

Ik lees hier niks over uitvallen Xantia, enkel op een rotonde brandende lampjes. En tijdens bochten kermis aan lampjes wil dus wel eens duiden op een te laag motoroliepeil. Als die uitvalt is het niet zo raar dat alle lampjes gaan branden.

Maar niet aan de orde dus.

Ventilatieroosters dashboard aan de zijkanten zitten geloof ik vast aan het dashboard, midden kan er wel uitgehaald worden.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 04 januari 2023 11:17 AM
  [ # 60 ]

Bedankt voor alle reacties!

Sorry voor de verwarring! Maar in mijn eerste post over dit probleem heb ik genoemd dat het gepaard ging met het uitvallen van de motor. Echter, pas in de laatste twee alinea’s, omdat ik de post chronologisch heb geschreven met alles wat ik opmerkte om zo volledig mogelijk te zijn. Excuus!

Stars_Falling_93 schreef:

Vanavond ben ik een rondje door de stad gaan rijden en dat ging zeker een halfuur probleemloos. Besloten om nog een stukje snelweg mee te pakken en toen ik van de snelweg kwam gebeurde het opnieuw en dit keer kon ik door weinig verkeer beter registreren wat er aan de hand was.

Bij het afremmen vanaf hogere snelheid valt de motor uit en gaan er uiteraard een stapel lampjes branden. Heeft iemand een idee waar dit door kan komen? Ik denk zelf aan de ECU. Vocht in de stekker? Of iets anders? Zou een reset daarvan uitkomst kunnen bieden? Of is er een sensor aan het overlijden? Ik heb helaas geen Lexia, dus ik kan geen storingen uitlezen.

@klever33 Bedankt voor je uitgebreide reactie! De zaken die je noemt zouden goed mogelijk zijn. De enige aantekening die ik erbij heb, is dat het schoonmaken en smeren van de stappenmotor dan geen verschil had moeten maken. Terwijl de motor sinds ik dat gedaan heb niet meer is afgeslagen bij het afremmen vanaf hogere snelheid. Wel is het terugkomen naar stationair toerental nog niet helemaal zoals het moet. Mijn vermoeden is dat de stappenmotor nog altijd te zwaar loopt, ondanks het smeren. Ik zal eens kijken of een andere stappenmotor verschil maakt. Dan kan dat in ieder geval worden uitgesloten.

Inmiddels heb ik gevonden dat de buitenste ventilatieroosters een eigen onderdeelnummer hebben. Dat suggereert dat ze uit het dashboard kunnen. Ik dacht namelijk ook dat deze vastzitten in het dashboard. Ik ga eens kijken of ik ze voorzichtig los kan halen.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook