2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Citroën ë-C4 opladen
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 13 januari 2022 06:49 PM
  [ # 16 ]

Ik hoop dat de installateur dan weet waar hij mee bezig is. Er zijn veel gewone Electra installateurs die een simpele wallbox monteren en niet exact weten hoe dit werkt.

Wat ook nog weleens wordt vergeten is om een aardlekautomaat ipv installatieautomaat te gebruiken als de lader geen DC detectie heeft.

In de praktijk kan dit alles een behoorlijke tijd goed gaan als bijvoorbeeld de zonnepanelen wat stroom leveren en je niet tegelijk 4 pitten van een inductiekookplaat of de oven gebruikt.

Dit komt ook omdat de meeste hoofdzekeringen (of automaten) een C karakteristiek hebben waardoor ze niet bij een kleine piek direct eruit springen. Bij veel oudere huizen is de hoofdzekering nog verzegeld en zijn het stoppen. Als deze eruit vliegen moet je de netbeheerder bellen. Dat kost geld en gebeurt uiteraard op een regenachtige zondagmiddag. Bij nieuwe woningen zijn het automaten en kan je dit gelukkig zelf weer omzetten.

Je hebt drie oplossingen:

-Een echte laadpaal (Alfen/EV Box/New Motion) met dynamic loadbalancing. Die meet als het ware het verbruik via de P1 poort en stuurt het vermogen waarnodig bij.

-Verzwaren naar 3X 35A of meer. Nadeel is het hogere vastrecht (360 per jaar)

-Een thuisbatterij. Heel mooi met zonnepanelen. Die slaat de energie op maar kan ook tijdelijk boosteren naar 3X 35A. Daardoor kan je een verzwaring ontlopen.

Als geld geen rol speelt is optie 1 met 3 de ideale oplossing. In de praktijk wordt optie 1 het meest toegepast.

Een ook werkende oplossing (maar niet zo chique) is je wallbox terugschroeven qua vermogen (naar bijv. 5.5Kw). Meeste kan je middels een dipswitch of jumper lager afregelen.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook