1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De GTi Turbo 2 Van TRXke
Gepost: 09 september 2022 10:13 PM

Tja hoe moet je het uitleggen geen idee, ik was niet op zoek en was het ook niet van plan en heb helemaal geen 4de CX nodig maar ze staat er wel.



Een dikke maand geleden kreeg ik van een goede vriend en CX liefhebber een link toegestuurd van een advertentie op 2de hands, een mooie T2 met een pak werk aan.
Leuk dacht ik maar niets voor mij ik heb al 3 CX’n waaronder een hele mooie serie 1 GTi Turbo wat moet ik hier mee…
Paar dagen later nog eens kijken naar de advertentie en toch een berichtje gestuurd naar de verkoper, op een gegeven moment beseffen wij beide dat we elkaar Via een andere CX in een ver verleden kennen.
De conversatie loopt verder en ik begin wel erg veel zin in deze CX te krijgen mede door het feit dat deze ook in 2019 werd aangeboden op FB en toen ook enigszins mijn interesse had gewekt maar toen ook “waarom zou ik” dacht en gelaten voor wat het was.
In mijn CX vriendenkring was is dit wel een bekende CX door de uitvoering en geschiedenis en de forse maar dan echt forse km stand.
De verkoper deed mij een voorstel waardoor ik stopte met denken en besloot om de auto te redden en toegegeven na de verkoop van mijn 22TRS mis ik wel een VIP CX.

Zodoende zit ik met een nieuw project en niet het minste want de auto staat stil van 28/08/2011 en heeft sindsdien bij meerdere Nederlandse en Belgische eigenaren gestaan maar niet meer echt gereden.
De 2de eigenaar die de auto reed van 1993 tot 2011 is mij bekend en heb ik gecontacteerd, hij heeft de wagen door gezondheids problemen moeten verkopen in 2011.
Op dat punt was de auto in algemeen goede staat en was in maart 2011 nog gekeurd zonder enige opmerking, dat keurings verslag was ook de reden waarom ik de gok gewaagd hebt.
Helaas is de auto ondertussen niet meer rijbaar , de motor heb ik bij bezichtiging nog draaiende gekregen maar de radiator is lek en ook is er een koelslang gescheurd.
Het heeft een kleine maand geduurd voordat de wagen naar mij getransporteerd werd en inmiddels krijg ik hem niet meer draaiend.
Niet verwonderlijk als je de bekabeling ziet , het is een wirwar van bij getrokken kabels met kroonsteentjes en relais op een houten plankje…
Ik ga de moeite niet doen om dit te ontwarren en uit te meten en zoek een kabelboom van een T2 in goede staat en vervang het geheel.
Roest onderaan zal het grootste werk zijn vrees ik, de motorkap is kompleet verloren maar dat is het minste.
De dorpels zullen beide moeten worden aangepakt en 1 langsligger is gebogen door verkeerd opkrikken.

Graag zou ik willen weten wie de vorige eigenaren geweest zijn en zo een beeld krijgen hoe het komt dat de auto 11 jaar rond gezworven heeft.
De 2de eigenaar heeft de auto in 2011 verkocht aan Citro-advies in Heerlen.

De CX in betere tijden met de opvallend gespoten T-velgen (die heb ik er bij)

Afbeelding Bijlagen
298753764_865858027716888_8877285360890077133_n.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 10 september 2022 11:21 AM
  [ # 1 ]

Veel plezier met je nieuwe project!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 10 september 2022 12:21 PM
  [ # 2 ]

Tof. Forse km stand, ik ben curieus.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4715
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 10 september 2022 10:06 PM
  [ # 3 ]

Jeetje, da’s wel een lekker project weer. Veel plezier!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 11 september 2022 11:05 AM
  [ # 4 ]
András schreef:

Tof. Forse km stand, ik ben curieus.

Een foto zegt meer dan woorden…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 11 september 2022 04:15 PM
  [ # 5 ]

Ambitieus project - maar wel mooi dat deze weer terug de weg op komt very good

Profiel  
 
Gepost: 21 september 2022 08:17 PM
  [ # 6 ]

Een eerste update:
Met behulp van mankracht hebben we de auto op de 2 palen brug gekregen, de dorpels zijn achter de voorwielen zo krokant dat de stempels van de brug daar niet gezet kunnen worden.
Maar goed dan vooraan maar onder het subframe en omhoog.
Dat er laswerk aan zit wist ik al maar het is toch veel meer dan verwacht al geef ik het niet snel op.
Beide dorpels moeten dus goed aangepakt worden, opmerkelijk is wel dat de kriksteunen achteraan zeer goed zijn, leiding werk is provisorisch gerepareerd in het verleden en moet dus helemaal (van voor tot achter ) vernieuwd worden.
Uitlaat is wel goed, mechanisch blijkt de auto best inorde te zijn (buiten rommelige bedrading onder de kap) en het achter sub en de langsliggers die zijn ook aan vervanging toe (oorzaak is domweg opkrikken door 1 van de vorige eigenaars midden onder de linkse langsligger zodat zelfs het sub achter is verwrongen)
Na de accu die gemonteerd was in de kofferbak terug te plaatsen op de juiste plaats en de knullige massakabel en + kabel die naar achter was aangelegd te hebben verwijderd wil niet de motor nog steeds niet aanslaan.
De benzinepomp is overleden, een nieuwe heb ik liggen dus dat komt wel goed.
Planning is om de auto lopend en rijdend te maken zodat ik deze helemaal achteraan in mijn magazijn op oprijbruggen kan zetten, op deze plaats kan hij dan blijven staan en kan ik hem nog hoger zetten zodat er kan aan geslepen en gelast worden.
Omdat het zo’n omvangrijk werk is zal dit de beste oplossing zijn, hier kan hij maanden/jaren blijven staan…
Oh ja de neus moet er ook af en vervangen worden…

Al bij al heb ik er enorm zin in maar heb eerst nog andere projecten af te werken Laughing

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 21 september 2022 08:41 PM
  [ # 7 ]

Ambitieus project maar mooi dat je dit oppakt en deelt. Heel veel succes en deel vooral je kennis en ervaringen ter lering voor ons allemaal.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Gepost: 03 oktober 2022 08:29 PM
  [ # 8 ]

De radiator is vervangen ivm met de lekke stop achter de haakse aansluiting (moest iemand zo’n stop liggen hebben dan wil ik deze graag overnemen) ook heb ik een gescheurde koelslang vervangen.
En de benzinepomp is vervangen door een gloednieuwe maar helaas wilde de motor nog niet starten, benzinedruk was aanwezig (voordien dus niet) maar er werd geen benzine ingespoten.
Op startpilot wou de motor wel aanslaan, dus ontsteking was er wel.
Na wat meetwerk en een andere + klem op de batterij en uiteindelijk een gloednieuw blauw Bosch relais, sloeg de motor wel aan en draait deze dus.
En hoe! Zelden heb ik een GTiT motor zo zuiver horen draaien, ik kan het zelf niet geloven en al helemaal met deze km stand!
De laatste officiële eigenaar heeft dus echt wel gelijk toen hij zei dat er met de motor absoluut niets mis is, compressie test is ook goed dus het plan om een vervangende motor te zoeken gaat in de koelkast.

Verder ben ik nu in het bezit van een komplete injectie en ontstekingskabelboom met de bijbehorende ecu’s uit een T2 van ‘87.
Alles blijkt te werken en ook de koeling werkt feilloos al is de bedrading op zijn minst gezegd een rommeltje, zelfs de bedrading van de koplampen is doorknipt en bijgetrokken dat het niet mooi is.
Maar ook daar heb ik ondertussen nette vervangende bedrading voor.
Dus alles gaat vervangen worden, maar eerst slijpen en lassen…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 03 oktober 2022 09:17 PM
  [ # 9 ]

Dit is een mooie start very good

Profiel  
 
Gepost: 09 oktober 2022 08:12 PM
  [ # 10 ]

Bon het ding wil niet meer aanslaan Confused:(
Vorige zondag hebben we hem dus draaiende gekregen door oa een nieuw blauw relais en de + connecties aan de accu pool te verbeteren.
Maandag was het nog sleutel omdraaien en lopen, gisteren nog eens geprobeerd en dat ging heel moeizaam pas na 5 start- pogingen sloeg de motor aan maar draaide dan wel weer mooi.
Vanmorgen dus niet meer lopend te krijgen, omdat er 1 bobine was met erg verroeste boogspanningsaansluitingen heb ik die vervangen samen met de bougiekabels die ook in bedenkelijke staat waren en de BDP-sensor heb ik ook vervangen (zelfs moeten uitboren…)
Maar helaas de motor wil niet aanslaan.

Heeft er iemand een schema van oa de werking van het blauwe relais en eventueel ook een schema van het injectie systeem en dan vooral met de nummering van de kontakten in de grote stekker die op de injectie ecu zit?

Ontsteking is er net als benzinedruk er word alleen niets ingespoten…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 09 oktober 2022 10:43 PM
  [ # 11 ]

wat een project,“needs some attention"zouden de engelsen zeggen. Mijn te koop staande turbo was wel wat voor je geweest. Maar je hebt ruimte en tijd zo te horen. Succes met het werk.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2022 07:58 PM
  [ # 12 ]
trxke schreef:

Ontsteking is er net als benzinedruk er word alleen niets ingespoten…

Oftewel de injectoren doen niets?
Massa probleem?

Andere check, de stekkers op de AEI module, of module zelf uitwisselen.

Volgens mij als je blauwe relais niet goed is heb je geen aansturing op de brandstofpomp en dus geen brandstofdruk.

Ik heb hier wel diverse elektrische schema’s.

Profiel  
 
Gepost: 10 oktober 2022 08:38 PM
  [ # 13 ]

Arjan,
Dank voor je reactie!
Het blauwe relais is gloednieuw dat sluit ik uit en bovendien draaide hij daar vorige week wel mee…
Benzinedruk is er zeker dus de pomp draait, ontsteking is er ook.

Ondertussen heb ik een schema gevonden en de stekker van de injectie ecu gehaald en open geschroefd om de nummers van de connectoren te kunnen zien.Ik meet op nr 1 en nr4 geen spanning tijdens het starten en volgens ik op het schema kan zien zou ik zeker op nr1 spanning moeten hebben. Die spanning moet rechtstreeks van het blauwe relais komen maar opmerkelijk de AEI+ krijgt ook van dezelfde aansluiting op het blauwe relais stroom.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2022 09:35 PM
  [ # 14 ]

Zoals ik het lees moet bij contact aan 4 al op spanning staan en 1 tijdens het starten (of andersom ligt er even aan hoe het contactslot werkt)

Dat gezegd hebbende, en hardop denkende, is het contactslot in orde?

Profiel  
 
Gepost: 10 oktober 2022 10:22 PM
  [ # 15 ]

Contactslot heb ik ook aan gedacht maar dan weer “uitgesloten” omdat er wel ontsteking is.
De AEI+ krijgt stroom van de TD pin net als pin 1 van de injectie ecu.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook