Lastig probleem EW10A
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 17 februari 2023 07:48 PM

Ik heb een hardnekkig probleem met de EW10A van mijn C5 ph2 uit 2007.
De auto heeft 248000km gelopen.
In de kerstvakantie heb ik de distributieset met rol, waterpomp en spanner vervangen. Daarna nog een keer om het verstelbare riemwiel op de inlaat nokkenas en de elektroklep te vervangen. Timing is 3 maal gecontroleerd en correct.

De auto ging steeds vaker afslaan en telkens moeilijker starten en de P0170 en P0172 kwamen gestaag.
De motor loopt te rijk en de fuel trims verschoven van -8% langzaamaan naar -24%. Er valt niet meer met de auto te rijden.
Wat heb ik gedaan:

- brandstofdruk gemeten: 3.4 bar
- MAP sensor met inlaatlucht temperatuursensor vervangen
- nokkenassensor vervangen
- gasklephuis uitgewisseld met een ander
- lambdasondes vervangen, voor en achter de kat

Tot nu toe is telkens na resetten alles even goed, start de auto weer vlot, maar na een paar minuten stationair draaien gaat het weer fout.
Het meest opvallend is dat de injectietijd daarbij rond 8msec ligt bij stationair toerental en de inlaatdruk rond de 80 kPa(800mbar)
Het wisselen van de MAPsensor, nogmaals met een ander, geeft dezelfde waarden.
Bij stevig gasgeven komt de motor dan wel op toeren en verlaagt de injectietijd maar, ongeacht de stand van het gaspedaal/gasklep smoort de motor weer terug in toeren.
Wie heeft er een idee?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 februari 2023 08:00 PM
  [ # 1 ]

Moet je brandstofdruk geen 3 bar zijn ? En dat is denk ik verschildruk met het spruitstuk ( zit er een onderdrukslangetje op de drukregelaar ? Ja, verschil, nee, absoluut) , dus stationair met een goed vacuum zit je dan als snel op 2.25 bar of zo absoluut.
3.4 geeft al 12 % te veel tov 3.0 dat zou je injectie nog wel kunnen behappen, maar als het verschildruk meting is dan zitje er 30% or meer boven.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 17 februari 2023 08:19 PM
  [ # 2 ]

Ik heb de brandstofdruk gewoon op het ventiel van de injector galerij gemeten. De pomp hoort een druk van 3.5 bar te geven en er zit alleen op de pomp in de tank een drukregelaar.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook