Witte ‘83er GSA: roken bij koude motor?
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 14 november 2023 05:14 PM

Een paar weken terug heb ik deze witte GSA gekocht. Een ‘83er basismodel met X3 motor en bak, beetje een oude wolf in schaapskleren dus… In 2015 geïmporteerd uit Zuid-Frankrijk, veel avonturen beleefd, maar de laatste jaren een beetje verwaarloosd heb ik de indruk.

Hoewel zo’n forum als medium al bijna net zo antiek aan het worden is als de auto zelf vind ik het toch altijd een mooi naslagwerk en veel beter dan facebook, dus toch maar even een draadje voor deze auto aanmaken om wat sleutelhistorie te kunnen bijhouden.

De auto heeft uiterlijk veel aandacht nodig maar is compleet roestvrij, dus dat maakt het wat makkelijker om door het aftandse uiterlijk heen te kijken.

Hij mocht gelijk even bij de garage blijven om de carburateur te reinigen nadat de vorige eigenaar de tank helemaal had leeggereden en om te beginnen heb ik hem even een frisse accu gegeven. Nu kan ik hem stap voor stap wat gaan verbeteren. Op het programma sowieso:

- interieur op orde brengen, stof van de stoelen kan nog net een ronde mee maar verder is het een zooi. Ik zoek nog een blauwe armsteun voor de rechterkant, evt hoofdsteunen, het kapje over het contactslot en het kapje van de verwarmingsbediening (als de lijm blijft loslaten)
- Verlichting van de snelheidsmeter en toerenteller repareren.
- Rolgordels achterin. Ik heb ooit een set uit een BX gehaald op de sloop en hoop dat ze passen.
- De lak is rondom slecht, deuren rechts zijn ooit vervangen en verliezen hier en daar witte lak, schermen achter zijn strakgemaakt maar nooit afgelakt. Mooi zal hij zonder complete herlakking niet worden maar veel slechter kan het ook niet worden.
- Indien nodig een nieuwe roestbehandeling van de holle delen.
- En uiteraard zullen zich gaandeweg onvoorziene klussen aandienen, ik hoop dat deze GSA vriendelijk zal blijven Wink

Groeten,
Daan

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 29 november 2023 10:33 AM
  [ # 1 ]

Ik zet de vraag hier ook nog even neer, op facebook raakt het overzicht gauw kwijt.

De auto rijdt best goed, maar heeft een hinderlijk probleem bij de koude motor:

Als ik hem start (dat gaat op zich prima) braakt hij flinke rookwolken uit. De rook is wit, hooguit lichtgrijs, maar ruikt flink en het vervliegt ook niet binnen 1-2 meter, wat je bij andere koude auto’s voor het stoplicht vaak ziet.
Daarnaast loopt hij koud niet stationair, ook niet op de choke. Zodra je het gas loslaat valt hij uit, en dan is starten niet meer zo makkelijk (veel hulp van de startmotor nodig voor hij aanslaat, en het liefst plankgas).

Is de motor warm, dan stoppen de kuren. Geen zichtbare rook meer, mooi stationair, prima trekken en rijden. Hooguit merk je op constante snelheid af en toe een ‘schokje’ in het gebrom van de motor.

Er is een aantal dingen dat ik sowieso in orde moet zetten, vacuumvervroeger is niet aangesloten, er zit een puntenontsteking zonder weerstand op de bobine op, de kleppen links hoor je tikken. Maar of dat nou een verklaring is voor dat roken…?

Groeten,
Daan

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1193
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 29 november 2023 11:17 AM
  [ # 2 ]

Daan, maak om te beginnen ALLES weer origineel. De juiste electronische ontsteking, de juiste bobine, vac. slang weer aansluiten, kleppen stellen, ontsteking stellen enz. Als je dat niet doet, blijf je dweilen met de kraan open en blijf je prutsen zonder het gewenste resultaat. Een correct werkende ontsteking is de basis. Blijven deze problemen zich daarna voortdoen, dan is pas het brandstofsysteem aan de beurt. NIET andersom. De rook die je ziet is hoogstwaarschijnlijk gewoon condens. Komt vooral voor bij GS-GSA’s die relatief weinig lange ritten rijden. Prik maar afwateringsgaatjes onderin aan de beide uiteinden van de demper. Kan maar zo een halve liter (of meer) water uitlopen. Afwateringsgaatjes zijn toegestaan voor de APK. Succes.

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 29 november 2023 12:24 PM
  [ # 3 ]

Dank Dirk, kom ik verder mee! Met deze ‘hoek’ van de GSA ben ik nog niet bekend dus dan helpt het om een logische werkvolgorde te weten om niet te verzanden in je eigen gepruts.
Ik ga aan de slag met de demper, de kleppen en het terugzetten naar ‘default’ van de ontsteking en laat het resultaat weten!


Overigens pasten de BX rolgordels voor de achterbank zonder aanpassingen in de GSA.

Groeten,
Daan

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1193
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 29 november 2023 12:59 PM
  [ # 4 ]

Dat BX gordels zonder aanpassing in de gsa passen, dat wist ik dan weer niet.
Zie je, zo helpen we elkaar.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2023 | adverteren
Facebook