Rij-impressie: de nieuwe Grand C4 Picasso en de BlueHDi 150


Rij-impressie: de nieuwe Grand C4 Picasso en de BlueHDi 150

Sinds een paar weken staat hij al bij de dealer, de nieuwe Grand C4 Picasso van Citroën. De nieuwe Grand Picasso moet het succes van het vorige model zien te overtreffen, iets wat in de huidige markt nog best lastig kan worden. Het Citroën-Forum toog naar de Duitse Alpen voor een nadere kennismaking!

Europees gezien worden er steeds minder auto’s verkocht, leaserijders kiezen steeds vaker voor kleinere, zuinigere auto’s en ook de particuliere klant let goed op z’n geld. Dat geld belangrijk is moge duidelijk zijn. Verbruik, CO2-uitstoot en bijtelling zijn drie termen waar geen enkele autofabrikant meer omheen kan tegenwoordig. Juist de reductie van de CO2-uitstoot is de belangrijkste reden dat Citroën nu een nieuwe dieselmotor op de markt brengt: de BlueHDi 150. En u raadt het al, deze versie konden wij uitgebreid aan de tand voelen tijdens de persintroductie van het model in het zuiden van Duitsland.

Laten we eerst eens naar de auto in z’n geheel kijken voor we verder ingaan op die nieuwe 150 pk sterke BlueHDi. Als eerste valt op dat de nieuwe Grand C4 Picasso een veel langere wielbasis heeft dan z’n voorganger. Maar liefst 2,84m zit er nu tussen de voor en achterwielen. Daarbij is de overhang aan de achterzijde veel korter geworden en is de neus ook compacter gehouden. Een mooi detail zijn de dakrails die naadloos overgaan in de A- en D-stijlen. De auto is ook iets lager geworden. Het geheel oogt harmonieus, vloeiend, modern en zeker niet saai of dertien-in-een-dozijn. De hooggeplaatste LED-dagrijverlichting zorgt voor een vloeiende neus, het laag plaatsen van de koplampunits zorgt er voor dat de neus niet te kolossaal overkomt. Achter vinden we op onze testauto led-verlichting met 3D-effect. De achterlichtunits hebben de vorm van een ‘C’ en zijn geheel in de achterklep opgenomen. Dit zorgt er voor dat er een zeer forse klep gemonteerd kon worden wat de toegankelijkheid van de bagageruimte erg ten goede komt. En-profiel valt op dat de auto minder hoog en ‘busjes-achtig’ overkomt dan het vorige model Grand Picasso. De auto lijkt nu veel meer op een forse, wat hogere, stationwagon dan op een échte MPV. Meer ‘crossover’ als het ware.  Naar ons idee zeer geslaagd omdat je op die manier ook klanten kunt bereiken die moeite hebben met de ‘busjes-look’ van vele andere MPV’s in het segment.

Van binnen lijkt de nieuwe Grand Picasso natuurlijk vooral op de eerder op de markt verschenen vijfzits C4 Picasso. Dus ook hier een dashboard met twee grote lcd-schermen waarmee de hele auto bediend kan worden, diverse multimediafuncties en vooral diverse mogelijkheden om dit alles naar eigen smaak te configureren. Voor de Grand C4 Picasso is er zelf een derde weergavemogelijkheid van het centrale display bijgekomen. Erg mooi, doordacht en eenvoudig te bedienen naar ons idee. Ten opzichte van de vorige generatie Grand C4 Picasso is de wielbasis gegroeid. Hierdoor konden de achterportieren groter uitgevoerd worden. Doordat de rechterstoel van de tweede zitrij een vernuftig opklapsysteem kent is de toegankelijkheid – en daarmee de praktische bruikbaarheid – van de derde zitrij nog groter dan voorheen.

Behalve de formele introductie van de zevenzitter lag de nadruk tijdens de persintroductie van de Grand C4 Picasso vooral op de kennismaking met de nieuwe BlueHDi dieselmotor en de daarbij aangeboden handgeschakelde zesbak en de échte (dus niet gerobotiseerde) zestraps volautomaat. Twee dagen lang hebben we de mogelijkheid gehad de nieuwe motor aan de tand te voelen, zowel gekoppeld aan de handgeschakelde 6-bak als aan de nieuwe 6-traps volautomaat.

De nieuwe tweeliter BlueHDi motor is een doorontwikkeling van de reeds bestaande tweeliter HDi die in verschillende vermogens geleverd werd. Toch zijn de veranderingen interessant en vergaand genoeg om van een nieuwe motor te spreken.
Om te beginnen werd het gewicht van de hele unit nog eens kritisch bekeken. Daarnaast is er scherp naar de bewegende delen en interne weerstand gekeken. Met name dat laatste is belangrijk om motoren zuiniger te krijgen. Nieuwe zuigers, drijfstangen, wijzigingen aan de cilinderkop, turbo, in- en uitlaattrajecten, warmtehuishouding en smeersysteem: het heeft er allemaal aan meegeholpen dat de C4 Grand Picasso met de 150 pk sterke BlueHDi en handgeschakelde zesbak nog slechts 110 gram CO2 per km uitstoot. Genoeg om in de zo belangrijke 20% bijtellingsklasse te vallen.

De nieuwe motor is een zeer aangename nieuwe vriend: stil, soepel, sterk en écht zuiniger dan de vorige. Al tijdens de eerste meters valt op dat het koppel vanaf een lager toerental beschikbaar is. De motor trekt beter over een veel breder toerenbereik. Op papier lijkt het wellicht wat mager, honderdvijftig pk uit een tweeliter dieselmotor. Ja, er zijn merken die daar meer uit weten te halen. Maar de manier waarop de honderdvijftig pk’s uit de nieuwe BlueHDi komen maakt indruk. Gekoppeld aan een fijne zesbak met uitstekend gekozen overbrengingen is dit een prima combinatie voor de dynamische automobilist. Wel viel op dat de versnellingsbak die aan de diesel hangt iets minder scherp aanvoelt als de bak die aan de 156 pk THP benzine motor is gekoppeld. Hoe dan ook, met de 150 diesel-pk’s en de handbak hoef je je nergens voor te schamen, op de Duitse Autobahn kwamen wij vlot tot 190 km/h en we twijfelen er geen moment aan dat de door Citroën geclaimde 210 km/h haalbaar is. Een verbruik van 5 liter op 100 km bij normaal snelweggebruik behoort zeker tot de mogelijkheden!

De keuze om op de eerste dag van de testrit met een handbak te gaan rijden was een welbewuste. Omdat de route over aardig wat bergwegen zou leiden leek het ons voor de hand liggen zelf in de bak te willen roeren. Dag twee gingen we echter kennis maken met de nieuwe volautomaat met zes versnelling die Citroën ook nu weer in samenwerking met het Japanse Aisin heeft ontwikkeld. Noviteit: binnen PSA de eerste volautomaat met koppelomvormer en start-stop!

De positieve indrukken die onze collega-autojournalisten al met ons deelden de dag ervoor bleken niet uit de lucht gegrepen: de combinatie van de sterke BlueHDi met automatische zesbak blijkt een schot in de roos. De bakverhoudingen zijn iets korter, maar met een langere eindreductie. Deze combinatie voelt daardoor nét dat beetje harmonieuzer aan. De gaspedaalrespons is zeer prettig. Bij normaal gebruik schakelt de bak zonder merkbare overgangen, bij een wat zwaardere voet worden de schakelmomenten iets uitgesteld en voelt het geheel zeer dynamisch aan. Zet je de bak in de handbediende stand (schakelen met flippers) worden de verzetswisselingen beter voelbaar en verlopen ze merkbaar sneller. Precies wat je verlangt wanneer je de automaat zelf bedient! Even terugschakelen voor een inhaalmanoeuvre of om op de motor af te remmen, de bak lijkt het zonder morren te ondergaan. Zondermeer vinden wij dit de fijnste motor-bakcombinatie die we gereden hebben. 

Er kleeft echter wel een nadeeltje aan de combinatie van de BlueHDi 150 met de automaat: deze versie scoort 117 gram CO2 per km. En dat betekent 25% bijtelling. Dat deed even pijn en het is te hopen dat Citroën daar nog een paar grammetjes CO per km van af kan snoepen om ook deze versie in het zo belangrijke 20% regime te krijgen. Het gemiddelde verbruik kregen wij overigens zonder enige moeite op een keurige 6 liter per 100 km, wat echt niet gek is voor een forse auto met een met deze motor-bakcombinatie. Overigens is de volautomaat in Nederland op dit moment nog niet te configureren. Zodra we daar wat meer duidelijkheid over hebben zullen we hier op terug komen.

Voor beide versies van de Grand Picasso geldt qua wegligging hetzelfde: De langere wielbasis maakt de auto nog stabieler en rustiger op snelheid dan de korte C4 Picasso. Het onderstel biedt veel comfort zonder het gevoel te geven te soft te zijn. De auto stuurt licht op lage snelheid, maar de elektrische stuurbekrachtiging geeft op snelheid meer dan voldoende feedback om een dynamische rit mogelijk te maken. We hebben met de Grand Picasso comfortabel kunnen ontspannen maar ook sportief en dynamisch door de Duitse en Oostenrijkse Alpen kunnen sturen. Het nieuwe platform wat voor beide auto’s gebruikt is maakt een overtuigende indruk. De nieuwe Grand C4 Picasso’s wegligging is absoluut verbeterd ten aanzien van de vorige versie en zelfs een overtuigend argument te noemen bij een eventuele aanschaf van de auto. Het zelfde geldt overigens voor het remsysteem.

Al met al zijn we erg onder de indruk van de tweede telg in de laatste generatie C4 Picasso. Waren we al te spreken over de frisse dynamiek van de vijfzitter, deze nieuwe zevenzitter voegt daar nóg een stukje praktische bruikbaarheid en rijgenot aan toe. De sterke, stille en zuinige BlueHDi 150 verdient daarbij extra lof, deze maakt de Grand C4 Picasso tot de haast perfecte reisauto. 

De C4 Picasso is al enige tijd te configureren op de site van de site van Citroën Nederland. Reageren op dit artikel kan hier!

Tekst: Waterman en 2d. Foto’s bij dit artikel: 2d.

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook