CiVer

Getest - C3 HDi: Op Diesel naar Duitsland


Getest - C3 HDi: Op Diesel naar Duitsland

De nieuwe C3 is er ook met een zelfontbrander onder de luiken. Is dat een beetje wat, zo'n oliestoker in een C3? Dat wilden wij ook graag weten en daarom stuurden we Lucas en Waterman met een C3 HDi om een boodschap naar Essen (D) heen en terug.

Voor ondergetekende was het de eerste keer dat ik een langere afstand met de nieuwe C3 mocht afleggen, maar we hebben hier op de voorpagina natuurlijk al indrukken van enkele mede-redacteurs voorbij zien komen. Ik heb toch nog een beetje een primeur, want dit is de eerste keer dat we met een C3 met de bekende 1.6 HDi dieselmotor op pad gaan. Voor de gelegenheid hebben we het Duitse Essen of beter gezegd TechnoClassica in het navigatiesysteem ingevoerd. Samen met een paar dagen woon-werk en ander huis-, tuin- en keukengebruik heeft dat een duidelijk beeld opgeleverd van de C3.

Om maar even met een kritiekpunt te beginnen: het navigatiesysteem, of eigenlijk dat hele touchscreen, blijft mij tegenstaan. De navigatiemodule maakt ondanks kaartmateriaal van TomTom slechtere keuzes als het om het ontwijken van files gaat dan de TomTom app op de iPhone. Als je de prijs van dit systeem meeweegt kan dat echt niet door de beugel. Het is traag en een touchscreen is sowieso niet op de tast te bedienen. Het is in ieder geval niets voor mij. Dat het beter kan bewees een nieuwe Clio die ik laatst reed, maar er is ook een andere oplossing. Voor mij en medestanders is de C3 ook leverbaar met een paar fijne draaiknoppen voor de ventilatie.

Vanaf dit punt wordt het gelukkig wel een goed-nieuws-show. Verfrissend is bijvoorbeeld dat de binnenkant van de opbergvakken in de portieren van licht kunststof in plaats van een diep zwart zijn uitgevoerd, je ziet zo veel makkelijker wat er allemaal in die deurbak ligt. Een oplossing die minstens even effectief als eenvoudig is. De stoelen zijn vergelijkbaar met de fauteuils van de C4 en blijken in de praktijk voor mij en mijn tamelijk logge lijf net zo comfortabel als voor al dan niet relatieve vedergewichten. De deuropening is wel wat kleiner dan gemiddeld, maar daar ontkom je niet aan met de huidige veiligheidstechnieken die je ook bij een aanrijding van de zijkant goed moeten beschermen.

Het dashboard is heel duidelijk afleesbaar, het stuur ligt lekker in de hand en de knoppen op het stuur hebben een fijn klikje als feedback, goed voor de kwaliteitsbeleving. Ik noem graag ook nog even de mogelijkheid om het stuur lekker dicht naar je toe te verstellen. Vaak gaat dat helaas niet en dat kan een prettige zit- en stuurpositie behoorlijk in de weg staan. Ten opzichte van de vorige generaties C3 is de ruimte op de achterbank behoorlijk verbeterd en ook de kofferbak heeft nu beter bruikbare afmetingen.

Het brandstofverbruik, toch vooral bij een diesel een belangrijk punt, was niet helemaal wat we van deze laatste generatie 1.6 HDi’s gewend zijn, maar dat zal waarschijnlijk grotendeels te wijten zijn aan de afwezigheid van een zesde versnelling in combinatie met ons vrij hoge gemiddelde tempo.

Over de onderstelafstemming heb ik niets te klagen, ik vind dat Citroën een prima balans heeft gevonden. Qua rijbeleving lijkt het veel op de C4 Cactus en dat kun je alleen maar als een pluspunt zien, want ook de C4 Cactus heeft mij verrast met zijn uitgebalanceerde onderstel. Mede-redacteur Waterman was in positieve zin verrast door het weggedrag van deze HDi ten opzichte van de met een PureTech uitgeruste C3’s die hij eerder reed. Wellicht is dat het gevolg van wat meer gewicht in de neus.

Onder aan de streep is de C3 voor mij eindelijk uitgegroeid tot een auto die op een shortlist terecht zou kunnen komen. Jammer is misschien dat hij zich wel erg weinig onderscheidt van de C4 Cactus en ook dat het prijsverschil met diezelfde C4 Cactus vrij gering is. Het prijsverschil tussen een nieuwe C3 met 100PK HDi in Feel uitvoering zoals wij die reden en een gelijk gemotoriseerde C4 Cactus is zo’n 2 mille. Curieus is dat bijvoorbeeld parkeersensoren met achteruitrijcamera bij de C3 een extra investering van 1200 euro vragen waar je daar bij de C4 Cactus maar 660 euro voor bij hoeft te betalen. Wat misschien een zinnigere afweging is of je in deze tijd nog wel een diesel moet willen kopen. Het voordeel in brandstofverbruik ten opzichte van een Puretech is zo klein, dat je de meerprijs in de meeste gevallen niet terug zult verdienen. Als dat niet het enige is dat telt, dan kan het stabielere weggedrag van de HDi het voordeel wel in diens voordeel beslechten.

Reageren? Dat kan in het draadje Getest - C3 HDi: Op Diesel naar Duitsland!

Tekst & foto’s: Lucas

© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook