Mark Lloyd over de C4 Cactus


Mark Lloyd over de C4 Cactus

Bij de presentatie van de nieuwe C4 Cactus hadden wij de gelegenheid om vragen te stellen aan Mark Lloyd, hoofd styling van de C4 Cactus. Daar hebben we natuurlijk dankbaar gebruik van gemaakt. We kregen meer inzicht in het ontstaan van de C4 Cactus en de filosofie die eraan ten grondslag lag.

Mark Lloyd, 48 jaar oud, afgestudeerd aan de universiteit van Cambridge en de Royal College of Art, is zijn carrière gestart bij Jaguar, waar hij drie jaar is blijven werken. In 1989 is hij als exterior designer in dienst gekomen bij ons merk, waar hij zijn stempel heeft mogen drukken op auto’s als de Activa 2, de Xanae, de Xantia Break en de Xsara Picasso. Vanaf 1999 was hij hoofd Concept Cars. Ook in die periode hebben veel bekende projecten zoals de C6 Lignage, de Osmose, C-Airlounge en C-sportlounge het levenslicht gezien. In de meer recente geschiedenis heeft Mark een dikke vinger in de pap gehad bij de vormgeving van de succesvolle DS3.

Het is mede hierom niet verwonderlijk dat Mark nu hoofd styling van de C4 Cactus is geworden. Zoals Mark vertelde, is de C4 Cactus namelijk van Cactus prototype naar C4 Cactus productiemodel geëvolueerd zonder dat dat in eerste instantie de insteek van het ontwerpproces was. De reacties op de eerste Cactus en de achterliggende ontwerpfilosofie waren echter zo positief dat de auto eigenlijk vanzelf het productiestadium heeft bereikt.

De eerste Cactus concept zag in 2007 het levenslicht, te midden van een periode van economische malaise. Volgens Mark Llloyd een gunstige timing, want in dat soort tijden stellen mensen zich meer open voor nieuwe inzichten en kijken ze met meer aandacht naar dat wat echt belangrijk is. Het resultaat is waardering voor een eenvoudig ontwerp. Er zijn vele verschillende manieren om aan eenvoud invulling te geven. Je kunt iets maken met wat oudere techniek en eenvoudige productiemethodes zonder er met een echt nieuw licht op te schijnen. Je krijgt dan iets als bijvoorbeeld de Dacia Logan. En dat is niet wat ze bij Citroën voor ogen hadden. De slogan van ons merk luidt niet voor niets al enkele jaren ‘Créative Technologie’.

Citroën besloot het over een andere boeg te gooien. Elk element in de auto werd opnieuw bekeken. Wie is er bijvoorbeeld gelukkig met een wildgroei aan schermen voor climate control, radio, navigatie, een display in het tellerpaneel en ach, er kan nog wel een schermpje met een klokje boven op het dashboard bij. Dat kan ook anders, met een geintegreerd entertainmentsysteem en een overzichtelijk tellerpaneel voor je neus. Eenvoudiger van opzet en daardoor zonder frustratie te gebruiken, maar wel voorzien van alle technologie die je verwacht in een auto van nu. Mark Lloyd hecht grote waarde aan het eenvoudiger en bruikbaarder maken van techniek. Dit maakt de hele rij-ervaring weer tot iets dat ontspant en vrolijk stemt. Dit beperkt zich echter niet tot de techniek. Zo is de C4 Cactus ook voorzien van een groot dashboardkastje waar je ook daadwerkelijk een hoop spullen in op kunt bergen. Het lijkt misschien heel logisch, maar bij veel auto’s is dat door de passagiersairbag niet meer vanzelfsprekend. Hoe hebben ze dat dan opgelost? Heel verrassend, door de airbag naar het dak te verplaatsen. Eigenlijk heel logisch.

Aan de ontspannende werking van het interieur van de C4 Cactus dragen nog een aantal andere element heel sterk bij. Een van die elementen is de bank voorin. De trend is dat stoelen steeds kuipvormiger worden, waardoor je steeds geïsoleerder vast zit in je plek in de auto, een bank maakt toenadering tot elkaar mogelijk. De afwerking van de deurpanelen met deurgrepen die doen denken aan het handvat van een koffer zijn van nature al uitnodigender dan de handgreep zoals je die vaak tegenkomt en die meer wegheeft van een valbeugel of een RVS trapleunig. Uitnodigende materialen en kleuren zijn hier de sleutel.

Niet alleen het interieur is volgens Mark van belang. Het uiterlijk maakt de eerste indruk en moet daarom bovenal herkenbaar zijn. Het is niets voor Citroën om op te gaan in de massa. Hier geld dat de grote lijnen moeten spreken, het is zonde om je te verliezen in details. Er is naast het herkenbare profiel met de zeer praktische Airbumps veel aandacht gegeven aan een herkenbaar front. De vertrouwde Double Chevrons zijn eigenlijk niet eens nodig om ‘m te herkennen. Aan het profiel van lichten en kunststof elementen in het front zie je meteen dat het een C4 Cactus is waar je in je acteruitkijkspiegel naar zit te gluren.

Als we Mark nog een vraag stellen over de toekomst en dan om precies te zijn de vraag of deze lijn van eenvoud, ontspanning en plezier ook het uitgangspunt is voor andere nieuwe modellen in de C-lijn antwoord Mark met een overtuigd JA! Dat belooft wat…...

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.

Tekst: Lucas; Foto’s: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook