2004 – C4


2004 – C4

Met de C4 begint een nieuw, zelfbewuster hoofdstuk in de geschiedenis van Citroën. Het stoere front met in de grille geïntegreerde chevrons laat zien wat het voor een auto betekent om Citroën te zijn. Het stuur met vaste naaf biedt houvast in een roerig jaar.

Van de generatie XM, Xantia en Xsara was de Xsara de kleinste en de elegantste. Toch werd deze compacte middenklasser ook verweten dat hij niet genoeg persoonlijkheid toonde. Wanneer Jean-Pierre Ploué en Donato Cocco aan zijn opvolger gaan tekenen, zetten zij duidelijk markantere lijnen op het papier. Net als van de Xsara moet er van de C4 zowel een berline als een coupé komen. Zoals het duo C2-C3 zullen ze sterk verwant zijn, maar toch een heel verschillend publiek aanspreken. Van de C4 Coupé wordt het prototype C4 Volcane voor de beurs van Parijs in 1998 voorbereid, dat daar echter niet getoond wordt en pas tijdens EuroCitro 2009 zijn première beleeft. De C4 berline en coupé worden beide in hun definitieve vormen onthuld op de beurs van Parijs in september 2004.

Het front van de C4 combineert in de grille geïntegreerde chevrons met horizontale koplampunits. Deze combinatie zal tot de introductie van de C4 Cactus in 2014 het belangrijkste designkenmerk van het Citroën-gamma blijven. In 2004 wordt dit front geprezen om de kracht waarmee het uitdrukking verleent aan de Citroën-merkidentiteit. Ook de vaste naaf van het multifunctionele stuurwiel baart opzien. De C4 is verder volgepakt met allerlei technische snufjes die in 2004 nog bijzonder zijn voor het C-segment. Op de lijst met de specificaties staan onder meer ESP, LDWS, meedraaiende koplampen en een asymmetrische airbag. De vaak bekroonde reclamecampagne met dansende en schaatsende robots brengt de boodschap The new Citroën C4 - alive with technology indringend onder de aandacht van de autokopers. Meer over de modelgeschiedenis van de C4 vind je in het topic C4 – geschiedenis.

We kunnen wel stellen dat met de C4 een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Citroën begint. Het jaar 2004 zal ons ook om andere redenen in herinnering blijven. In januari breekt in Zuidoost-Azië de vogelpest uit, wat tot wereldwijde paniek voert. In maart voert het Koninkrijk der Belgen eindelijk zijn strafproces tegen Marc Dutroux, dat eindigt met een veroordeling tot levenslange gevangenisstraf. Het Koninkrijk der Nederlanden verliest een staatshoofd: de 94-jarige Koningin Juliana overlijdt op 20 maart in Soestdijk. Haar één jaar jongere Prins-Gemaal Bernhard zal op 1 december in Utrecht overlijden. Per 1 mei treden tien landen tot de Europese Unie toe. Iedereen kan op Wikipedia nazoeken welke dat zijn, maar wie kan ze alle tien spontaan opnoemen? Wie had er voor 2004 al van drones gehoord? In juni wordt bekendgemaakt dat met een Amerikaanse drone een Pakistaanse verzetsleider – of in de Amerikaanse retoriek uit die tijd: een internationale terrorist – geliquideerd is. Dichter bij huis, namelijk in Amsterdam, wordt op 2 november de filmregisseur Theo van Gogh omgebracht; een gebeurtenis die een verrechtsing van het politieke klimaat in Nederland inluidt. In Vlaanderen maakt rechts zich salonfähiger door het Vlaams Blok op te heffen en als Vlaams Belang verder te gaan.

Naast binnen- en buitenlandse politiek biedt 2004 ook ontspanning. Harry Potter betovert de boekenwinkels en de bioscopen. In de platenzaak kopen Nederlanders vooral singles van smartlappenzangers André Hazes en Marco Borsato. Bij de bestverkochte albums overheersen de mierzoete klanken van Norah Jones, Dido en Alicia Keys, terwijl Anastacia een scherper geluid laat horen.

Je kunt op dit artikel reageren in het topic De geschiedenis van Citroën.

tekst: RensKorevaar, foto’s: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook