Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (22)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Rijden met de nieuwe C5 Aircross: net zo comfortabel als de C5X?

Het is geen geheim dat Citroën de nieuwe C5 Aircross niet alleen als opvolger ziet voor het uitgaande model, maar op termijn ook als vervanger voor de C5X. Dat betekent dat Citroëns topmodel straks geen berline meer is, maar een SUV. Daar kunnen we vanalles van vinden, maar laten we eerst eens kijken hoe die nieuwe C5 Aircross nou eigenlijk rijdt.
Met de C5X heeft Citroën nooit echt het succes gehad waar men op hoopte, misschien wel omdat deze auto een beetje een mix is van allerlei carrosserievormen en daardoor tussen wal en schip valt: het is geen echte SUV, geen echte sedan, geen echte break… Daarom gooiden de Fransen het ditmaal over een andere boeg en maakten ze van hun nieuwe vlaggenschip gewoon een auto waar de markt om vraagt: een grote SUV.
Binnen de beperkingen van de Stellantis-platforms (waardoor veel technische keuzes en afmetingen vooraf al vastliggen) slaagde Citroën erin om de nieuwe Aircross toch een eigen gezicht te geven. Met name schuin van achteren gezien, waar de achterlichten als een soort vleugels uitsteken, is dat goed gelukt. Volgens Citroën verbeteren deze ‘light wings’ de luchtstroom rond de carrosserie en levert dat een paar kilometer extra actieradius op. Een bewering die het ongetwijfeld goed doet op feestjes. Bij een opvallende auto hoort ook een opvallende kleur, en daarom is het jammer dat de knalgroene introductiekleur niet leverbaar wordt. Second best is wat mij betreft het chique Eclipse Blue, in combinatie met de 19 inch Moondust-velgen.

Op technisch vlak heb je drie keuzes: een 145 pk sterke mild hybrid; een plug-in hybrid met een vermogen van 195 pk en een volledig elektrische versie van 210 pk. Die laatste heeft een rijbereik van 520 kilometer. Wie dat niet genoeg vindt kan begin 2026 ook een long range versie bestellen, die 20 pk meer vermogen heeft en tot 680 km ver komt. Een diesel is (uiteraard) niet te krijgen.
Bij de persintroductie afgelopen week was de mild hybrid afwezig, maar kon ik wel een paar uur met de plug-in hybrid en de long range elektrische versie rijden over een gevarieerd parcours: stad, binnenweg, snelweg… Daarbij laat de nieuwe C5 Aircross zien dat Citroën het woord ‘comfort’ nog altijd hoog in het vaandel heeft staan. Het valt direct op dat de Aircross qua stoelen, vering en demping heel dicht in de buurt komt van wat de C5X te bieden heeft. Daarmee kun je Citroëns nieuwe topmodel als een van de meest comfortabele auto’s op de markt bestempelen. Ook op de slechte wegen die tijdens de introductie onderdeel waren van de aanbevolen route, slaagde de Aircross erin om de meeste drempels en kuilen moeiteloos tot acceptabele oneffenheden te reduceren. In tegenstelling tot de C5X, die een actief veersysteem heeft dat in de sportstand stugger wordt, werkt de vering van de C5 Aircross volledig mechanisch en is het systeem dus altijd even zacht. De stoelen zijn, net als bij de C5X, gevuld met schuim van verschillende hardheden wat voor een goede ondersteuning zorgt, ook bij wat langere ritten. De voorstoelen zijn wel een stuk uitgebreider instelbaar en daarnaast voorzien van verwarming, ventilatie en massagefuncties. Fijn is ook dat de zijflanken van de rugleuning instelbaar zijn, waarmee de stoel je rug als het ware vastpakt.

Voor de rijbeleving maakt het overigens wel uit met welke versie je onderweg bent: de long range elektrische Aircross weegt namelijk mede door zijn grotere batterijpakket bijna 2150 kilo (ik vond destijds als jochie van 10 jaar oud onze BX 16 TRI Break van 1000 kilo al onvoorstelbaar zwaar) en dat is 300 kilo meer dan de hybrid. Dat gewichtsverschil is uiteraard merkbaar tijdens het optrekken, rijden, remmen en sturen. Je hebt toch het gewicht van een halve 2CV extra bij je en dat maakt de elektrische Aircross wat minder dynamisch dan de plug-in hybrid, die wat lichtvoetiger aanvoelt. Wel fijn is dat je in de elektrische Aircross drie standen hebt om de sterkte van het regeneratief remmen in te kunnen stellen. De plug-in hybrid heeft slechts één stand die soms net niet fel genoeg is, zodat je af en toe toch de rem ook even nodig hebt.

De aandrijflijn doet zijn werk in alle rust. De automaat schakelt nauwelijks merkbaar en alleen bij stevig accelereren laat de benzinemotor van de plug-in hybrid zich even horen. Bij rustig rijden is de C5 Aircross een heel stille reisgezel, want ook wind en bandengeluid blijven goed buiten de deur. Qua prestaties liggen beide modellen op hetzelfde niveau, alleen op papier zie je kleine verschillen: de elektrische versie mag wat minder kilo’s trekken, de sprint van 0-100 verloopt iets trager en de topsnelheid is begrensd. Ook qua prijs liggen ze dicht bij elkaar: de plug-in is ongeacht de uitrusting die je kiest, altijd 200 euro duurder dan de elektrische. Die prijzen zijn trouwens behoorlijk scherp: de Citroën C5 Aircross heb je al vanaf net geen 38.000 euro en dat zo’n 3 tot 5 duizend euro minder dan een Opel Grandland of een Peugeot 3008. Natuurlijk zijn er verschillen in uitrusting, maar hoe dan ook kun je er niet omheen dat Citroën met de C5 Aircross voor een heel aantrekkelijke verkoopprijs heeft gekozen.
Vergeleken met zijn voorganger groeide de C5 Aircross 15 centimeter in de lengte en nam de wielbasis 6 centimeter toe. Die extra lengte komt volledig ten goede aan de passagiers achterin, du nu net zoveel beenruimte hebben als in een C5X. En ook aan hoofdruimte is geen gebrek, wat je met de aflopende daklijn niet zou verwachten. Die daklijn verstoort trouwens ook het zicht naar achteren niet.

Het dashboard doet met zijn horizontale lijnen wat denken aan dat van de C3, maar ademt wel meer luxe. De eyecatcher is het grote, verticaal geplaatste scherm dat Citroën het ‘waterfall touchscreen’ noemt omdat het inderdaad als een soort waterval van het dashboard af loopt. Het scherm is goed gepositioneerd, spiegelt niet en de menustructuur is goed te begrijpen. Onder het scherm zit een rijtje fysieke knoppen, maar de bediening voor de verwarming en ventilatie gaat via het scherm. Gelukkig staan de knoppen wel altijd in beeld, zodat je niet in een of ander submenu hoeft te graven om de airco aan wilt zetten. Het valt trouwens op dat chroom of andere glimmende accenten ontbreken in het interieur, evenals leren bekleding. In plaats daarvan levert Citroën het milieuvriendelijkere ‘premium kunstleer’. Weer iets om punten te scoren op die verjaardag, evenals het feit dat in de opbergbakken in de portieren restmateriaal uit Franse wijngaarden is verwerkt.

Met de nieuwe C5 Aircross heeft Citroën al met al een sterke aanbieding in huis. Het design is modern, met opvallende details zoals de achterlichten die als kleine vleugeltjes uit de carrosserie steken; de prestaties zijn op niveau en het interieur is ruim. De belangrijkste troeven zijn de scherpe prijs en natuurlijk het hoge comfortniveau. Met name op dat laatste punt maakt Citroën niet alleen een stap voorwaarts vergeleken met uit uitgaande model, maar is de C5 Aircross wat mij betreft ook een waardig opvolger voor de C5X.
Tekst & foto’s: Thijs van der Zanden, citrovisie.nl
Wat vind jij van de nieuwe C5 Aircross? Vertel het ons in dit draadje!

