C6 Tour de Suisse


C6 Tour de Suisse

Soms kan een uitgesteld familiebezoek nog verrassend positief uitpakken. Zo wilde Branko, beter bekend op het forum als ‘Citrohenno’, op kraamvisite naar Zwitserland. Zijn DS kon de dienst niet uitmaken, dus bleef enkel CX over, maar een bezoekje aan zijn garage bracht soelaas. Jawel, Branko kreeg een C6 mee waar een andere motor ingezet was en kon deze uitgebreid testen. Hieronder vind je zijn reisverslag.

Mijn nichtje en haar man die in Zwitserland wonen, hebben een kindje gekregen. En aangezien ik mijn achterneefje wel eens wil zien spreek ik af dat ik op kraamvisite naar Zwitserland ga. Bij Garage Oldenhage in Nieuw-Vennep staat een C6 die daar voorzien is van een andere motor. Ik vraag aan mijn garage of ik de C6 mee kan krijgen voor een retourtje Zwitserland, en dat kan! De buitenkant van de C6 is zonder meer indrukwekkend te noemen, de lijn van de auto en de subtiele vormen geven de C6 een heel aparte uitstraling.

Er zijn uiteraard veel meer grote moderne en luxe auto’ s, maar het subtiele lijnenspel van de C6 met verwijzingen naar eerdere modellen van Citroën maken het tot een unieke verschijning. De binnenkant is een ander verhaal. Het interieur is crèmekleurig en voorzien van zwarte en chromen accenten. Wat mij meteen opvalt zijn de vele knopjes. In het linker voorportier zitten al 14 knopjes, op het stuur zitten 4 knopjes, de centrale display heeft 4 knopjes en de middenconsole heeft zeker 50 knopjes. Daar komt nog bij dat de datum en de tijd van klok niet goed staat en dat je deze moet verstellen via een menu, met een draaiknop die lastig de juiste keuze aangeeft. En ik ben dus gewend dat de klok zijn eigen draaiknopje heeft om de wijzers te verzetten

DONDERDAG 27 DECEMBER - 959 km

In de C6 zit de navigatie CD voor de Benelux en ik programmeer als mijn bestemming Waalwijk waar ik spullen voor mijn werk ga ophalen. Dat programmeren van de bestemming gaat met de draaiknop op de middenconsole en die draaiknop is niet helemaal koersvast. Er zal wel wat routine voor nodig zijn, maar ik (…) doe er vrij lang over voordat ik uiteindelijk klaar ben en kan wegrijden. Op het industrieterrein raakt de navigatie van slag en stuurt me weg van Waalwijk. Ik snap er niets van en zet de C6 aan de kant. Dan plak ik mijn eigen navigatie maar op de ruit en probeer het nogmaals. Nu kom ik weer terug op het industrieterrein en uiteindelijk ben ik bij het bedrijf waar ik de spullen ga ophalen.

Voor ik daar weer wegrij probeer ik in de C6 navigatie mijn eindbestemming in Zwitserland in te voeren. En ja hoor, Belmont-sur-Yverdon staat er in ! Maar omdat ik via Frankrijk daar naar toe wil rijden programmeer ik eerst maar eens als eindbestemming Metz. En zo vertrek ik uit Waalwijk. Via Antwerpen en Brussel kom ik in Luxemburg en daar besluit ik om diesel te tanken. Dan weer verder en in de buurt van Metz voer ik in de navigatie opnieuw Belmont-sur-Yverdon in. Verderop verbaas ik me over de borden richting Saarbrücken en maak weer gebruik van mijn eigen navigatie en omdat ik al richting Straatsburg zit heeft het geen zin om nu weer terug te gaan via Nancy. Ik steek via de N4 en de D500 door naar het zuiden. De wegen voeren me slingerend door de Elzas. Het is een mooi stuk en de C6 is een comfortabel vervoermiddel. In de auto is het veel en veel stiller dan in de DS of de CX en met mooie muziek op de achtergrond is het een plezier om je zo door het landschap te verplaatsen.

Ik word voor het avondeten in Zwitserland verwacht en dus zoek ik toch de snelweg weer op. Bij Obernai voeg ik me weer op de A35 en rij ik via Colmar en Mulhouse vlot door richting Basel. Vrolijk rij ik verder en in de regen en met grijze laaghangende bewolking kom ik in de file naar Bern. Dat valt even tegen, maar voorbij Bern kan ik weer normaal verder rijden.Het is al donker aan het worden als bij Yverdon in de buurt kom en ik rij heuvelop naar Belmont-sur-Yverdon. Het is een klein agrarisch plaatsje zonder duidelijk aangegeven straatnamen. Mijn navigatie kan er ook niet veel mee en ik besluit om maar even op te bellen. Mijn nichtje stuurt me naar een pleintje waarvandaan ik opnieuw contact opneem. Ze zegt dat ze mijn koplampen ziet en ik rij een klein straatje omhoog tussen oude huizen door.. Ik word begroet en binnen staat de man van mijn nichtje verbaasd naar de C6 te kijken. Hij snapt er niets van. Recent heeft hij zijn C6 weggedaan en hij rijdt nu in een DS5. Zijn C6 was een lang gekoesterde droom, maar omdat mijn nichtje niet tegen een deinende auto kan is hij tegen zijn zin van auto gewisseld.

VRIJDAG 28 DECEMBER

De levensmiddelen in Zwitserland zijn behoorlijk prijzig, maar dat moet je er dus wel voor over hebben om bijna alles lokaal te produceren. De terugrit mag ik met de DS5 uitvoeren. En deze auto ziet er van buiten stoer uit, van binnen is een overdaad aan vormen en schakelaars en het veercomfort is ... er niet. Dit is een zeer stug afgeveerde auto en geeft niet het Citroën gevoel dat ik gewend ben.

ZATERDAG 29 DECEMBER - 947 km

Vanmorgen ontbijten we om acht uur want ik wil niet te laat vertrekken. Ik krijg incourante C6 skidragers en de navigatie CD-roms mee. Ik neem afscheid en rij langzaam weg uit Belmont-sur-Yverdon. De route heb ik gepland over een slingerende haarspeldweg de Jura in. Het is erg mistig, maar als ik hoger kom breek ik door de bewolking heen en straalt de zon. Het is lekker ontspannen rijden en via kleinere wegen rij ik door Frankrijk richting Dijon. Daar kom ik op de Autoroute en gaat het weer lekker vlot. Aan het rijden met de C6 ben ik inmiddels wel gewend. Zelfs de rechter buitenspiegel gebruik ik nu, die zit namelijk niet op mijn eigen auto’s en ik draai normaal gesproken altijd mijn hoofd om goed rechts te kunnen kijken. Via Antwerpen volg ik de route Rotterdam om via de A44 huiswaarts te keren. Een lekker ritje.

Reageren kan hier

Tekst en foto: Branko Cohenno
Redactie: demuywo

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook