C-Aircross concept


C-Aircross concept

Vandaag onthult Citroën het studiemodel C-Aircross, dat vanaf 7 maart op de beurs van Genève te zien zal zijn. Deze nieuwe kijk op de mini-SUV brengt ons een stoer uiterlijk, een fris interieur en techniek die het leven vergemakkelijkt. De nieuwe C3 Aircross lijkt bijna productierijp te zijn.

Krachtig en relaxed
In de C-Aircross Concept hebben de designteams van Citroën het vloeiende van de belijning weten te combineren met SUV-features op een carrosserie met compacte afmetingen (lengte: 4,15 m, breedte: 1,74 m, hoogte: 1,63 m). De C-Aircross is uitgerust met voor en achter hoogglans zwarte bumperbeschermers, subtiele camouflage, wielkastbescherming en de laaggeplaatste beschermlijsten op de zijkant. Het stoere aspect wordt verder benadrukt door de 18 inch wielen met een creatief en gebeeldhouwd design waarmee de auto op alle mogelijke terrein uit de voeten kan. Passend bij de merkidentiteit van Citroën heeft de concept C-Aircross een rond front en een lichtsignatuur in twee lagen. Het onderste gedeelte van de LED-dagrijverlichting op het bovenste gedeelte van de grille is gescheiden van de hoofdverlichting. De concept C-Aircross heeft een brede achterzijde met aan weerskanten van de auto 3D-verlichting bestaande uit drie technisch ogende zwevende, verlichte ringen mooi tot hun recht komen. Ook bij de zijruiten en het dak zien we zwevende details. De twee zwevende achterste zijruiten in de kleur Corail Fluo zijn karakteristiek voor de concept en bedacht om op aerodynamische jaloezieën te lijken terwijl het panoramische glazen dak weer heel veel licht binnenlaat. Een ander essentieel aspect bij de ontwikkeling van deze concept was aerodynamica. Elektronisch bediende luchtinlaten in de voorbumper, ´air breather´ luchtinlaten in de beschermingen van de portieronderkanten en een spoiler achter verhogen de aerodynamica.

Een strak en grafisch interieur
De concept Citroën C-Aircross heeft in tegengestelde richting opende portieren die het instappen vergemakkelijken. De gebruikte materialen zorgen voor een niveau van comfort dat we kennen van de vorige concept cars Aircross en CXperience. De designers van Citroën hebben gekozen voor een zwevend, fors en clean dashboard alsmede stoelen die lijken te zweven. Het is interieur is horizontaal gestructureerd en dat oogt vloeiend, modern en ruimtelijk. Naast het enkelspaakse stuur met intuïtieve bedieningen, een knipoog naar de geschiedenis van Citroën, bevat het met stof bekleed dashboard een head-up display waarop alle bedieningen in het gezichtsveld van de chauffeur zichtbaar zijn. In het midden van het dashboard prijkt een breed 12” touchscreen met specifieke grafische vormgeving waarop informatie over rijden en infotainment worden weergegeven. Dit loopt uit in een brede middenconsole met handige opbergruimtes die tussen de voorste stoelen naar achteren doorloopt. Het dashboard is uitgevoerd in lichtgrijze en feloranje kleuren en lijkt een strakke, zwevende strook die met contrasten speelt tot aan de uiteinden. Het bevat een vele handige opbergruimtes. Een breed opbergvak dat over de gehele lengte van het dashboard doorloopt, is uitgevoerd in oranje. Verder heeft de C-Aircross concept bijzondere interieurverlichting en gekleurde details bij de uitstroomopeningen en de gespen van de veiligheidsgordels. De tint Corail Fluo, op de vloer en de vloermatten, creëert een fraai ton-sur-ton effect. Deze warme en kleurige combinatie zien we ook in de bekleding van dikke, zacht aanvoelende stof. De stoelen doen aan sofa’s denken en zijn bekleed met stof die van grijs naar oranje in de breedte uitloopt.

Uitnodigende stoelen
Zodra je in de auto stapt, voel je het comfort. Dat komt onder meer door de vier omsluitende stoelen met zachte vormen. Zowel voor- als achterin zijn de sofa-achtige brede stoelen bekleed met warm alcantara. Ze passen zich aan de houding van het lichaam aan waardoor de rijbeleving heel anders wordt.

Handige en weldoordachte opbergmogelijkheden
Handig en functioneel zijn de vele, ruime opbergruimten in het interieur van de C-Aircross Concept. Voorin beschikken chauffeur en passagier over een origineel opbergvak over de hele breedte van het dashboard, die voorzien van stekeltjes als knipoog naar de C4 Cactus, de spullen op hun plaats houdt. Voorin zien we een dubbele lade met riemen - weer een verwijzing naar de wereld van reizen/bagage. Nog meer opberggemak bieden grote portiervakken en een ruimte onder de middenconsole die bijvoorbeeld een handtas uit het zicht houdt. De designers hebben ook stoelen ontworpen met ingebouwde tassen, in de rugleuning en de zijkanten daarvan. Ten slotte heeft de middenconsole een diep opbergvak en een vak voor het draadloos opladen van je smartphone. De naar achteren doorlopende console heeft een tweede opbergvak voor smartphones binnen handbereik van de achterinzittenden. Deze kunnen ook hun los tablet bevestigen op de rugleuning van een stoel om een film te bekijken of deze in een verborgen vak in het midden van de bank opbergen.

Een zee van licht
Het ‘Feel Good’ gevoel voor alle inzittenden komt tot uiting in de C-Aircross Concept door het vele licht dat in de auto valt door het grote glasoppervlak aan de zijkant met de innovatieve, gestileerde zijruiten en het grote panoramische, glazen, open dak. 

Technieken voor een goede rijbeleving
In de C-Aircross Concept met het Citroën Advanced Comfort® -programma zorgen nieuwe technologieën voor veel gebruiksgemak en comfort. Om de rij-beleving te vergroten zijn de bedieningen op het stuur intuïtief en wordt nuttige rij-informatie weergegeven in het gezichtsveld. Op een brede, glazen strook wordt het instrumentarium strak en in een specifieke grafische lay-out weergegeven. De C-Aircross Concept verfijnt de functie ‘head-up display’ en ook de functie ‘high-tech achteruitkijken’. Twee camera’s vervangen de traditionele zijspiegels. Hun beelden worden op de binnenspiegel weergegeven. Voor optimaal zicht op de omgeving heeft de concept ook een camera op de dakspoiler achter.

Connectiviteit
De concept C-Aircross heeft een intelligente en intuïtieve mens-machine interface. Bestuurders en inzittenden hebben toegang tot vele functies via het 12 “ touchscreen. Dit systeem is bijzonder gebruiksvriendelijk en versterkt uiterlijk de indruk van breedte en ruimte die in de auto heerst. Het infotainment zorgt ervoor dat iedereen informatie over de rit kan krijgen via het 3D online navigatiesysteem met stemherkenning, Citroën Connect Nav. Iedereen kan zijn eigen muziek afspelen of zijn favoriete film bekijken. Afhankelijk van de gewenste beleving zijn verschillende configuraties mogelijk: 1/3 -2/3 of 2/3 -1/3 of vol scherm. Voor wat betreft het thema ‘connectiviteit’ en ‘verbinding met de buitenwereld’ biedt de concept C-Aircross ook een vak in de middenconsole waar smartphones draadloos opgeladen kan worden. C-Aircross Concept beschikt ook over de app ‘Share with U’. Deze nieuwe service maakt het mogelijk om gemakkelijk mediacontent (spelletjes, muziek, filmpjes) te delen met reisgenoten. Het functioneert via de WIFI spot in de auto. De ConnectedCAM Citroën™, de HD camera die werd gelanceerd in de Nieuwe C3, is eveneens beschikbaar. Geplaatst achter de binnenspiegel registreert deze wat de chauffeur buiten ziet en met een eenvoudige klik kunnen deze beelden en video’s gedeeld worden op social media. Ook de verdeling van het geluid in het interieur heeft veel aandacht gekregen zodat het grootst mogelijke akoestische comfort wordt geboden. In de hoofdsteunen voor en achter zitten ingebouwde speakers en microfoons, waardoor er in de C-Aircross Concept echte ‘sound experience’ bubbels zijn gecreëerd. Iedereen kan communiceren met de andere inzittenden of ervoor kiezen zich daarvoor af te sluiten.

Off-roadmogelijkheden
De out of the box denkende Citroën C-Aircross concept biedt met zijn moderne technologieën ook heel veel rijcomfort. Hij is geschikt voor dagelijkse ritten door de stad, maar voelt zich ook thuis in de bergen of langs de kust, met het gezin of met vrienden… een ‘Grip Control’ draaiknop op de middenconsole zorgt voor multifunctionaliteit.

Je kunt hier reageren op dit artikel.

bron: persbericht Citroën Nederland

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook