TechnoClassica 2017: uitstappen of instappen?


TechnoClassica 2017: uitstappen of instappen?

De TechnoClassica in het Duitse Essen is al jaar en dag dé toonaangevende beurs in klassiekerland die je niet mag missen als je van auto’s houdt. Een afvaardiging van Citroën-Forum ging er ook dit jaar een kijkje nemen.

Dat klassiekers duurder worden zal niemand ontgaan zijn en juist een beurs als “Essen” is een goede manier om te zien wat de markt doet. Natuurlijk is het een beurs om te gaan kijken en heerlijk rond te struinen, het is toch ook vooral een beurs waar handel gedreven wordt. En goed ook. Natuurlijk spelen de Duitse merken de hoofdrol, ook dit is al sinds jaar en dag een gegeven. Maar ook klassiekers van andere makelij worden meer en meer getoond. Zo kwamen wij dit jaar dus ook een aantal Citroëns tegen; meer dan voorgaande jaren. Ook de DS wordt duurder en duurder en het is te merken dat handelaren daar graag van mee profiteren. De vraagprijzen zijn gerust stevig te noemen en op zich is dat helemaal niet gek, alleen is het verschil in kwaliteit van de aangeboden waar op z’n zachtst gezegd nogal groot te noemen…

Zo zagen wij voor ongeveer 130.000 euro een goed ogende, gerestaureerde DS Cabriolet staan. Helaas, schijn bedriegt: zo zou het volgens de papieren om een DS20 uit 1969 gaan, er zat een dashboard in van een auto van voor september 1968, de accu stond op de verkeerde plaats voor het bouwjaar, de kleur klopte niet, er zaten verkeerde stoelen in en nadere inspectie leerde dat waarschijnlijk het hele chassis wat onder dat alles zat van een ordinaire DS berline was. Jammer, jammer, jammer. Je zal er maar intuinen voor 130.000 euro… en dat terwijl er twee hallen verderop wederom voor 130.000 euro een DS21 cabriolet te koop stond, die op een met leer bekleed dashboard na verder eigenlijk helemaal klopte..

Goedkoper kon het ook: voor rond de 30.000 euro vonden we een leuke ID19b uit 1969. Mooi in de lak, met een keurig nieuw interieur. Helaas ook hier weer de nodige fouten: Pallas sierlijsten, getint glas en plaatwerk wat waarschijnlijk is afgehangen door ene Stevie Wonder. Schots en scheef… En dan is 30.000 euro heel veel geld voor zo’n auto.

DS’sen in Pallas uitvoering hebben we meerdere keren gezien, steeds tussen de 35.000 en 50.000 euro. En ook hier weer: wisselende kwaliteit. Allemaal keurig ogende auto’s, maar voor dat soort bedragen verwachten wij er meer van. Uitzondering was een prachtige ’68-er DS21M Pallas. Blanc Carare van kleur met een grijs dak en een puntgaaf, rood stoffen interieur. Nooit gerestaureerd, wel hier en daar een keer gespoten. Zag je niets van, plaatwerk perfect afgehangen en al met al een plaatje van een auto, voor 48.500 euro. Veel geld, maar vergeet niet dat dit soort auto´s in 1997 ook al 35.000 gulden deden. Gezien de markt, de kwaliteit en de uitvoering was deze 48.500 euro dan ook helemaal gerechtvaardigd.

Forse bedragen. Absoluut. Maar zo hangt de vlag er momenteel nou eenmaal bij. Voor mensen die willen instappen “on a budget” is er evenwel veel leuks te vinden in klassiekerland. Hoeft het niet per sé een Citroën te zijn? Wat dacht je van een geweldig originele en onverknoeide Porsche 924 uit de eerste serie. Voor 15.000 euro een zeer goede koop. Of voor 8500 euro een erg mooie Autobianchi A112 in het rood? Instappen in een klassieke VW Golf 1? Het kan al vanaf zo’n 5500 euro en voor 6500 euro stond er een erg mooie GS.

Voor mensen die willen uitstappen is dit wellicht het juiste moment. De markt is top en het is nog maar de vraag hoe lang dat zo blijft. De bomen lijken de hemel in te groeien, maar ja, het zou zomaar eens kunnen gaan stormen en dan breken die bomen vast weer af.. Dus, heb je een mooie auto, ben je er klaar mee en wordt het tijd voor wat anders? Poets ‘m op, zoek de juiste verkoopkanalen, bepaal je strategie en vaar mee op het hoogtij! En voor eenieder die lekker wil blijven zitten, nog even moet doorsparen of moet bijkomen van de genoemde bedragen: geniet van de foto’s, want TechnoClassica is vooral een feest voor kijkers. We hebben genoten!

Reageren? Dat kan in het draadje TechnoClassica 2017!

Tekst & foto’s: Waterman

© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook