Veendam-Leer-Veendam: Per DS Ad Astra!


Veendam-Leer-Veendam: Per DS Ad Astra!

Wat kun je met een DS die zich nog geen moment technisch koest heeft gehouden nou beter doen dan er een rally mee rijden? Dat kon ondergetekende uiteindelijk ook niet verzinnen. Dus werd de DS op het allerlaatste moment van een navigator en startnummers voorzien voor de gezelligste rally van Noord-Nederland!

Dat de Veendam-Leer-Veendam Rally, georganiseerd door de Stichting Noordelijke Oldtimer Promotie, zo gezellig is hebben we ons al eerder laten uitleggen door Daniël en Hettie van Citrest in Sappemeer. Deze keer reden we de rally zelf. Dat zouden meer mensen moeten doen! De rally, die over de meest onmogelijke wegen tussen Veendam en Leer (D) heen en terug leidt, is namelijk echt heel erg leuk.

Voor ondergetekende was het voor een weekend wel ongewoon vroeg opstaan, maar met de Kaptein ernaast reed uw stuurman de DS naar Veendam voor de briefing om 8:00. Tegen die tijd is het al helemaal feest voor liefhebbers van bejaarde auto’s. De winkelstraat in Veendam staat al helemaal volgeparkeerd met echt alles wat je op het gebied van klassiekers kunt verzinnen. DSsen natuurlijk, zoals die van Daniël en Hettie en de Break van medeforumer dr.emiel, maar er is veel meer interesants te zien. Op hoeveel evenementen staan er een tweedeurs Opel Kadett B Sedan en een Bentley Mulsanne Turbo R gebroederlijk naast elkaar? Of waar zie je een Buick Century 61C Phaeton uit 1940 met een meterslange 8-in-lijn en een totale productie van 203 stuks (net zo één als in de slotscène van ‘Casablanca’) aan een rally deelnemen? Hoe vaak kom je een Jaguar MkI Cabriolet tegen, of ‘gewoon’ een Bitter CD? Wanneer heb je voor het laatst een ongerestaureerde, spat-originele Volvo PV444 met z’n eerste provinciale kenteken rond zien rijden? Hoe vaak maak je het mee dat een 87 jaar oude Ford Model A Deluxe Tudor Sedan op z’n topsnelheid van ongeveer 87 km/h door een 87-jarige bestuurder over de smalle laantjes van het Bunderneuland wordt gejaagd? Dat gebeurt dus gewoon tijdens de Veendam-Leer-Veendam Rally.

Wat het evenement zo heerlijk divers maakt, is de bereikbaarheid ervan. Rally’s kosten vaak gewoon een boel geld om aan deel te nemen en dat is voor veel oldtimerliefhebbers gewoon wel een struikelblok. Rijd ik een rally met m’n Capri of krijgt-ie die broodnodige overspuitbeurt? Laat ik m’n Commodore door de provincie jakkeren op basis van een bolletje-pijltje systeem of laat ik de motor reviseren? In beide gevallen geldt eigenlijk, dat je al voor de prijs van een tank benzine deelneemt aan de VLV. Daardoor rijden er dus klassiekers van echt elke denkbare categorie mee. Van mooi tot mottig en met productieaantallen van twee tot twintig miljoen wordt er vanaf 9:00 om de veertig seconden echt van alles op pad gestuurd in de VLV.

Daar wordt zo’n dag dus heel erg gezellig van: het hele deelnemersveld is een grote groep liefhebbers die over en weer elkaars passie voor een auto begrijpt en ondersteunt. Iemand die strandt met het druklager door de drukgroep van z’n DS kan meteen op hulp rekenen. Dat de eigenaren van Britse sportwagens bij het zien van een rijtje van drie DSsen waarvan twee met de kap open (ondergetekende moet de verdamper er in warme/hete toestand handmatig van overtuigen gas op te geven) meteen schertsend vragen of de Citroën sleuteldag al begonnen is, hoort er natuurlijk gewoon bij. Maar je weet wel zeker dát er iemand stopt om te kijken of-ie je vlot kan trekken. De hele VLV-rally meurt namelijk nog gewoon naar benzine en verbrande olie, zoals een goeie rally hoort te doen.

Ook aan boord wordt het al snel gezellig. Bolletje-pijltje rijden is prima, maar let op: je volgt de aanwijzingen alleen correct als je op je dagteller let. Die kan in een DS best eens blijven hangen en dan wordt het rekenen! Of je rijdt gewoon verkeerd, dan kun je ook mooi je hele reeksje hercalculeren… Gelukkig had de Kaptein al snel in de peiling hoe het navigeren werkte. Zo snel dat ze de kaartleessectie in de middagroute gewoon tussen de aanwijzingen door even uittekende… Zodoende kan de stuurman/machinist de DS accuraat over de wegen van Groningen en Duitsland loodsen, begeleid door backfires bij het oppakken uit lage toeren als gevolg van een uitgelopen verdeler. De Veendam-Leer-Veendam rally is een knalfuif en dat willen we weten!

De grootste sport bestaat eruit om gewoon écht je eigen inzicht onvoorwaardelijk te vertrouwen en dat is écht moeilijk in een veld vol doorgewinterde deelnemers, die vast iets weten wat jij niet weet. Maar op een route die ook door de ritmeester zelf bij de laatste controle verkeerd werd gereden weet er niemand meer dan jij. Volg je eigen plan! Het verschil wordt hoe dan ook al gemaakt tijdens de tijdproeven, waarbij een afstand van pakweg 3 of 4 autolengtes in een idiote streeftijd zou moeten worden gereden. 15 meter in 6,49 seconden, dat soort werk. Stopwatch? Halda Tripmaster? Vergeet het maar. Zonder een fijn afgestemd gevoel voor tijd en timing (of ontzettende mazzel) red je het niet om er bij in de buurt te komen. Met een deelnameveld dat daardoor meteen voorgoed verdeeld is kun je de rest van de rit heerlijk genieten van al die verdwaalde oldtimers die ineens uit de gekste weggetjes en zandpaden opduiken omdat ze hun eigen kop niet gevolgd hebben, de omgeving, de koffie onderweg, het fantastische weer en natuurlijk de wilde verhalen achteraf.

Wie er 115 euro voor over heeft kan een routeboek, een rallyschild, stickers met startnummers en twee poloshirts per equipe tegemoet zien. Lunch zit bij de prijs in. En natuurlijk een waanzinnig mooie rit die je op plekken brengt waar je écht nooit komt, ook al woon je er in de buurt. Zeven tientjes meer en je hebt er een hotelovernachting bij voor het geval je van ver komt. Of met de T-Ford. Of beide… Het is écht de moeite waard. Op tijd inschrijven is wel een plan, want er rijden maximaal 110 equipes mee. Niet duur, wel exclusief, heerlijk divers en onwijs gezellig. Wie van jullie rijdt volgend jaar mee?

Reageren? Dat kan in het draadje over de Veendam-Leer-Veendam Rally!

Tekst & foto’s: Penny Lane, Stichting Noordelijke Oldtimer Promotie/Lianne de Jong - Kloosterman

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook