Garage Hydraulique

2007: Ten years after…


2007: Ten years after…

Deze keer heeft dat niet veel met de band van Alvin Lee te maken. Meer met het feit dat 2007 toch ook alweer een vol decennium geleden is. Is het dan alweer zó lang geleden dat we kennis maakten met de Citroëns C4 Picasso, C-Crosser en Nemo?

Zo lang geleden is dat alweer. Een tienjarig jubileum voor drie Citroën-modellen. Of twee en een beetje? De C-Crosser is in feite een Mitsubishi met een ander smoeltje. Dat mag de pret natuurlijk niet drukken. Chevrons zijn chevrons. De Nemo is er ook als Peugeot Bipper én als Fiat Fiorino en daar heeft niemand het over!

Wat hield ons tien jaar geleden zoal bezig? Op 1 januari worden Roemenië en Bulgarije lid van de Europese Unie. Op dezelfde dag verdwijnt een Boeing 737-400 van Adam Air van de radar; er zijn 102 mensenlevens te betreuren. Mensenlevens die te betreuren zijn, is het grote thema van februari: Gian Carlo Menotti (componist), Barbara McNair (zangeres en actrice), Pieter Stolk (musicus en dirigent), Thijs Roks (wielrenner) en Alan McDiarmid (scheikundige en nobelprijswinnaar) gaan al in de eerste week… KPN stopt in dezelfde maand met de telex dienstverlening. Maar wie gebruikte er in 2007 nog een teleprinter? Sterker nog, wie kan zich überhaupt nog zo’n bericht op een lintje herinneren? 2007 is het Michiel de Ruyter jaar. In Vlissingen is er daarom een grote vlootschouw. Op alle zeven continenten vinden concerten plaats van Live Earth, een initiatief van Al Gore.

Muziek, ook zoiets: waar luisteren we naar in 2007? Mika bijvoorbeeld. Met Grace Kelly wordt hij een ‘household name’.  Rihanna (ft. Jay-Z) komt met Umbrella. James Blunt gaat terug naar 1973. Bløf brengt Donker Hart. Do It, vindt Nelly Furtado. K3 heeft Kusjesdag. En films? Waar kijken we naar in 2007? In ieder geval naar de briljante actie-spoof Hot Fuzz met Simon Pegg en Nick Frost. Disney verblijdt de Citroën-gemeenschap met Ratatouille, dat zich afpeelt in Parijs en dientengevolge propvol DSsen en 2CV’s zit. De antagonist, Skinner, rijdt in een Facel-Vega HK500. Er is veel automobiel genot in de decors verstopt! De vijfde film van rond tovenaarsleerling Harry Potter draait in de bioscoop. Expecto successum: de zalen zitten propvol en het succes van de franchise is nog steeds niet tanende. Automobiel genot brengt ook Quentin Tarantino in Death Proof, een film rond een geflipte stuntman en met veel verwijzingen naar Vanishing Point, de cultfilm uit de jaren ’70 waarin een witte Dodge Charger een belangrijke rol speelde. De Transformers franchise wordt in 2007 door Michael Bay onder handen genomen. Dat zal leiden tot een reeks films met plotjes zo dun als de deuren van een 2CV, meer met geweldige grafische effecten. Citrofielen kenden het kunstje al: de reclame van de C4 was immers in 2004 al op basis van een Transformer.

2007 is het jaar waarin Citroën nogal van zich laat horen door maar liefst drie nieuwer modellen in de markt te zetten. De belangrijkste is misschien wel de C4 Picasso. Het is de vijfzitsversie van ‘Het Bussie’, de Grand C4 Picasso. Toch is de koets, naar een ontwerp van Donato Coco, van een heel andere, scherpere snit. Onderhuids is de C4 Picasso een vertrouwd ding: de Citroën C4 en de Peugeot 307 staan op hetzelfde platform. Platforms delen gebeurt natuurlijk in 2007 al jarenlang bij de bestelwagens. Dat de Citroën Nemo en de Peugeot Bipper een ééneiige tweeling zijn is dan ook niet bijzonder. Dat er ook een Fiat-versie van is, is ook volledig volgens verwachting. Sterker nog: de Nemo staat op het platform van de Fiat Grande Punto en is daarom misschien wel meer Italiaans dan Frans. Hoewel? De drie kleine bestellertjes worden bij Tofaş in Turkije gebouwd. Een personenversie komt er ook: de Nemo Multispace. De Citroën C-Crosser maakt het rijtje van 3 af. Deze keer gaat het om een Japans ontwerp, dat als Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 en Citroën C-Crosser op de markt verschijnt. De C-Crosser zou gebouwd worden bij Nedcar in Born, maar die plannen werden tot in het oneindige verschoven. Oorspronkelijk werd de C-Crosser in Japan gebouwd, maar in 2011 verhuisde de productie naar Kaluga in Rusland. In 2012 was het gedaan met de C-Crosser. Met een kleine 45.000 eenheden over vijf jaar was de grote SUV van Citroën niet bepaald een knalsucces.

2007 dus. Een decennium geleden en een bewogen jaar. Zeker voor Citroën! Wat deed jij in 2007? Laat het ons weten in het draadje De Geschiedenis van Citroën!

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook