Bandenmaten: hoe zat het ook alweer?


Bandenmaten: hoe zat het ook alweer?

Regelmatig zien we op het forum de vraag voorbij komen: past deze band op deze auto? Ook bij ons in de CiFo-Markt worden er regelmatig setjes wielen en banden te koop aangeboden. Waar moet je eigenlijk allemaal rekening mee houden?

Een wiel is een combinatie van een velg en een band. Omdat er nogal wat verschillende combinaties mogelijk zijn kan het vrij lastig zijn te bepalen welke band en velg er onder welke auto past. Laten we daarom eerst maar eens naar de band kijken. Elke band heeft een maatcodering. Om deze codetaal te kunnen doorgronden moet je wel weten wat alles precies betekent! Een vrij gangbare bandenmaat is 205/55R16 96H. Op de titelfoto zie je een Michelin Pilot Super Sport op een DS 3 Perfomance in de vrij exotische maat 205/40ZR18. Hoe lees je deze code?

205 is de breedte van het loopvlak, of profiel van de band, uitgedrukt in millimeters

55 is de hoogte van de wang van de band, aangegeven als percentage van de breedte

De R geeft aan dat er sprake is van een radiaalband. Tegenwoordig kun je, afgezien van een enkele klassiekerband - niets anders krijgen dan dit type band

16 geeft de velgmaat aan, als binnendiameter in inches uitgedrukt - om het makkelijk te houden

96 is de laadindex van de band. Hoe hoger dit getal, hoe hoger de draagkracht of het toegestane gewicht op de band is. Voor bedrijfsauto’s is de laadindex een keurpunt bij de APK. Vooral Berlingo’s worden hierop regelmatig afgekeurd, deze hebben vaak (aanzienlijk goedkopere) banden in de juiste maat, maar met een te lage laadindex. Hetzelfde geldt voor de zwaardere C4 (Grand) Picasso’s, waarbij dit dus geen APK-punt, maar wel een veiligheidspunt is!

H tenslotte geeft de snelheidscodering aan. Deze loopt van J (100 km/u) voor zeer speciale typen banden op tot Z. Veel voorkomende snelheidscoderingen voor personenauto’s zijn T (190 km/u), H (210 km/u) en V (240 km/u). In Nederland wordt er niet specifiek op deze snelheidscodering gelet, maar in ons omringende landen (Belgiē en Duitsland) wel. Iets om rekening mee te houden!

De oplettende lezer spotte in de titelfoto de code ZR op deze zeer plakkerige Michelin. Deze code stamt uit de tijd van vóór het huidige snelheidscodesysteem, maar wordt nog steeds gebruikt. Inmiddels is ZR wel onderverdeeld in de letters X, Y en Z. De DS 3 Performance zal de 300 kilometer per uur niet halen, de band is er echter geschikt voor! Nog een uitzondering vormen klassiekerbanden. Deze hebben vaak een standaardhoogte van 80% en hebben kortweg een code als 185R15.

Een aantal andere veel voorkomende termen en begrippen zijn Tubeless, ofwel een band zonder binnenband en XL of Extra Load, ofwel extra draagvemogen. M+S betekent Modder en Sneeuw. Winterbanden en vierseizoenenbanden zijn voorzien van deze lettercombinatie en bijbehorend beeldmerk (een bergtop met ijskristal) en in het buitenland onder bepaalde weersomstandigheden verplicht! Runflat of Run on Flat is een aanduiding die gebruikt wordt voor banden die, ook bij luchtdrukverlies, toestaan dat er nog een beperkte afstand doorgereden wordt.

De velg is het stalen of lichtmetalen ronde geval waar de band omheen wordt gelegd. Het formaat van de velg wordt in twee maten uitgedrukt: de diameter van de binnenrand (daar waar de wangen van de band op rusten) in inches, voor personenauto’s uiteenlopend van 13 inch tot 21 inch. De grootste velgdiameter die je af-fabriek op een Citroën of DS kunt bestellen is 19 inch! De breedte van de velg wordt ook in inches uitgedrukt, in combinatie met de letter J om het type velgbed aan te geven. Een gangbare velg van 16 inch heeft meestal een breedte van 6,5J of 7J, dus 6,5 of 7 inch, wat overeenkomt met 16,5 en 17,7 centimeter. Het aantal boutgaten en de denkbeeldige diameter van de cirkel waarin deze gaten geplaatst zijn noemt men de steekmaat. Jarenlang gebruikte PSA de steekmaat 4*108: vier boutgaten met een denkbeeldige diameter van 108 millimeter. Veruit de meeste velgen zet je vast met conische wielbouten- of moeren, maar PSA heeft ook aardig wat auto’s met vlakke moeren/bouten geleverd. Het naafgat moet precies om de naaf heen passen, bij PSA is dit gat ongeveer 65 millimeter. Tenslotte is er de ET-waarde, en die term is afkorting van de duitse term Einpresstiefe, vrij vertaald inlegdiepte. Deze waarde geeft aan hoeveel het hart van de velg afwijkt ten opzichte van het midden van de velg, uitgedrukt in millimeters. Alle bovengenoemde waardes staan overigens vrijwel zonder uitzondering in de velg gemarkeerd. Volgen jullie het nog? Wellicht geeft deze afbeelding wat meer geheimen prijs:

Past dit wiel onder mijn auto? Voor de band moet je altijd uitgaan van dezelfde afrolomtrek, laad- en snelheidsindex als de origineel op de auto geleverde band/velgcombinatie. Een grotere en bredere velg dan standaard monteren is mogelijk, een te kleine velg kan misschien de remklauw raken en dus helemaal niet passen. Ook hier geldt dat de afrolomtrek van de band min of meer gelijk moet blijven. Om een voorbeeld te geven: een band in 195/65R15 is qua omtrek gelijk aan een band in 225/45R17. Deze laatste band is echter twee centimeter breder, en dat kan voor problemen zorgen bij het inveren van de auto, of het maximaal insturen. Houd ook rekening met een afwijkende kilometerteller wanneer de afrolomtrek anders wordt. In de regel geldt dat je een afwijking van maximaal 2% kunt aanhouden. Op het internet zijn diverse maattabellen en omrekenhulpjes te vinden. Dit is een zeer uitgebreid (engelstalig) voorbeeld. Nog ingewikkelder wordt het dus als je een andere velg wilt gebruiken en het niet helemaal zeker is of deze qua diepte gaat passen. Meten is weten, maar soms is het nog praktischer om het daadwerkelijk te proberen. De ET-waarde geeft een goede indicatie, maar de breedte van de velg is ook weer van invloed op de ET. Lees je dus goed in van tevoren.

Nog een laatste tip: ken de leeftijd van je banden! Dit kun je doen door de DOT-code te zoeken. Deze geeft aan wanneer de band geproduceerd is. Een oude band, met name als deze al een tijd in de opslag heeft gelegen, kan hard worden en herrie gaan produceren, of - erger nog - in extreme situaties niet meer doen waarvoor hij ontworpen is. De DOT-code bestaat uit vier cijfers: de productieweek, en het jaartal. 1002 wil zeggen week 10, 2002. Een oudje dus. De DOT-code kun je op de wang van de band vinden, altijd in een ovaal vlak. Of een band te oud is valt moeilijk te bepalen, maar na vier tot vijf jaar kun je de eerste tekenen van ouderdom, zoals droogtescheurtjes of verharding, wel verwachten.

Sta je ook al te popelen om een set winterbanden aan te schaffen? Of een gave visuele upgrade van je zomerwielen? Stel je vraag in dit topic! Houd bovendien het forum in de gaten, want we zijn bezig met een lijst van geleverde velgen en velgmaten op alle Citroëns en DS’en!

Tekst en beeld: 2d

© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook