CitroMuseum Castellane breidt uit


CitroMuseum Castellane breidt uit

Het CitroMuseum in Castellane staat sinds 2005 bekend om zijn grote collectie Citroëns in nieuwstaat. We hebben de eigenaar Henri Fradet gevraagd wat hem tot verzamelen aangezet heeft en of er nog plannen zijn. Die zijn er: dit jaar wordt een grote uitbreiding met youngtimers gerealiseerd.

Citroën-Forum.nl: Meneer Fradet, wilt u zich aan ons voorstellen?
Henri Fradet: “Ik ben 59 jaar oud, ben Fransman en heb een Nederlandse moeder.  Ik spreek meerdere talen, maar helaas geen Nederlands. Daarvoor ben ik te weinig in Nederland geweest.”

Waar komt uw passie voor Citroën vandaan?
“Ik heb een deel van mijn jeugd in Franse koloniën doorgebracht, waar de 2CV reine (koningin) was. Mijn ouders reden uitsluitend 2CV en mijn oma kwam regelmatig in een 2CV van Amsterdam naar de Côte d’Azur om ons te bezoeken. Toen ik een arme student was, kon ik mij slechts een 2CV in slechte staat veroorloven, die ik zelf moest repareren. Zo is eerst een passie voor de techniek ontstaan en daarna voor het hele merk Citroën.”

Verzamelt u alleen Citroëns of ook andere voorwerpen?
“Ik beperk me tot het verzamelen van Citroëns in de schaal 1:1, technische documentatie en onderdelen. Dat lijkt me eigenlijk wel genoeg.”

Hoe en wanneer is het idee om een museum te beginnen bij u ontstaan?
“Tijdens mijn studie was ik assistent van wiskundeprofessoren en moest ik soms hun lessen waarnemen. In 1979 kwam er bij zo’n les een student naar me toe die me vaker gezien had bij het repareren van mijn 2CV. Hij vertelde dat er een uit 1959 te koop stond, met slechts 5.000 km op de teller. Ik kon hem mij veroorloven, maar in die bijna-nieuwstaat wilde ik hem niet dagelijks bij de universiteit gebruiken; dat vond ik te gevaarlijk. In de hoop met de doorverkoop wat winst te maken, heb ik deze auto aan diverse Citroën-dealers aan de Côte d’Azur voorgesteld als toekomstig museumstuk,maar niemand wilde hem hebben. Ik werd zelfs uitgelachen! Als niemand een Citroën-museum wilde beginnen, moest ik dat zelf maar doen. Mijn eerste gedachte was om van elk model één exemplaar te verzamelen met een lage kilometerstand en in oorspronkelijke nieuwstaat zoals bij het verlaten van de fabriek. Toen de passie mij gegrepen had, begon ik me ook te interesseren voor de modelgeschiedenis. Ik had snel begrepen dat een goed inkomen nodig was om zo’n project uit te voeren, dus ben ik naar Noorwegen gegaan, waar meer mogelijkheden waren om flink te verdienen dan in Frankrijk. Na enkele moeilijke jaren heb ik een failliet restaurant kunnen overnemen en dat er weer bovenop gebracht.”

Welk tentoongestelde voertuig is u het dierbaarst?
“Iedere keer als ik net een voertuig ontdekt heb, is dat mijn favoriet. Echt het dierbaarst is mij de DS 19 met chassisnummer 32, niet alleen vanwege het feit dat dit voor zover bekend de oudste DS is, maar ook vanwege mijn belevenissen met haar. Ik heb deze auto voor het eerst in 1986 gezien, in de etalage van de dealer in Romans. Ik móest haar voor het toekomstige museum hebben, dus stelde ik een ruil tegen een DS 21 cabriolet uit 1966 voor. De dealer wilde niet direct beslissen, maar was het in principe eens met zo’n ruil in de toekomst. Op een dag in 1991 nam hij opnieuw contact met mij op, maar toen was ik in Noorwegen. Zo heeft Marten Boersma de auto kunnen kopen voor wat toen een DS cabriolet waard was. Pas dertien jaar later heb ik haar van hem kunnen overnemen.”

Van welke auto betreurt u het meest dat hij geen deel van de collectie uitmaakt?
“Na het zien van een advertentie voor een Spaanse SM Mylord tegen een correcte prijs heb ik een afspraak gemaakt om die twee dagen later in Barcelona te gaan bezichtigen. Toen ik op het vliegveld stond en de verkoper belde, vertelde hij me dat de auto de avond ervoor al naar Duitsland vertrokken was. Op dat moment wist ik dat ik dit model nooit aan mijn collectie zou kunnen toevoegen.”

Hoe wenst u dat uw collectie en uw museum zich de komende jaren zullen ontwikkelen?
Er is een uitbreiding van 900 m2 gebouwd, die ik deze zomer in gebruik hoop te nemen. Er staan al twintig auto’s te wachten om de huidige collectie te completeren. Ook wil ik er de youngtimers van Citroën tentoonstellen: LN, Visa, AX, BX en XM. Natuurlijk voldoen ook die allemaal aan de criteria van lage kilometerstand en nieuwstaat.”

In het YouTube-filmpje op uw website vertelt u dat u geniet van de interactie met bezoekers. Aan welke uitwisseling heeft u de beste herinneringen?
“Ik heb Michel Lefèbvre (geen familie van André Lefèbvre) ontmoet, een oud-medewerker van het Bureau d’Etudes die aan de allereerste DS’en heeft gewerkt. Michel Magès, zoon van Paul Magès en ook ingenieur bij Citroën, komt hier vaak. De gesprekken draaien altijd rond de vroegste DS’en.”


Wat wilt u de gebruikers van Citroën-Forum.nl zeggen die het CitroMuseum nog niet bezocht hebben?
”Jullie zijn zo slim geweest om te wachten tot de hele collectie tentoongesteld kan worden. Laten we hopen dat ik alle vergunningen krijg om de nieuwe hal nog dit jaar te openen.”

Heeft u nog andere vragen of opmerkingen voor de gebruikers van Citroën-Forum.nl?
Ik raad iedereen aan om zich bij een restauratie te interesseren voor de oorspronkelijke staat van de auto, die te onderzoeken en te herstellen. Te vaak kiest men voor de gemakkelijkste weg, voor gereproduceerde onderdelen. Een origineel onderdeel is beter, ook een gebruikt. Als je wat energie in de zoektocht steekt, blijken er nog veel meer originele onderdelen te zijn dan je zou denken. Anderzijds verlangt het respect voor de oorspronkelijke montage niet veel extra moeite. Gebruik documentatie en historische foto’s. Zelfs de gebruiksaanwijzing van de auto bevat foto’s van onder de motorkap die de historisch bewuste restaurator een schat aan informatie geven.”

Het CitroMuseum van Henri Fradet is gevestigd tegenover de Camping International aan de route de la Palud in 04120 Castellane. Het museum is tussen 12 april en 12 oktober alle dagen van de week van 14 tot 18 uur geopend, in de maanden juli en augustus zelfs van 10 tot 18 uur. Het entreegeld bedraagt €7 voor een volwassene en €3 voor een kind.

Je kunt op dit artikel reageren in het topic CitroMuseum Castellane.

interview: RensKorevaar, foto’s: citromuseum.com

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook