Conservatoire wil auto’s verkopen


Conservatoire wil auto’s verkopen

Toen Citroën Heritage, de afdeling die onder meer het Conservatoire beheert, in februari 2014 een ZX Rallye Raid uit de collectie verkocht, ging er een schok door de Citroën-wereld. Op CitroMobile spraken wij de verantwoordelijke Marc-André Biehler erop aan. Hij meldde ons dat het Conservatoire nog meer auto’s wil verkopen, nog veel meer.

In september 2013 heeft Marc-André Biehler van Denis Huille de leiding van Citroën Heritage overgenomen. Al heel snel heeft hij van zich doen spreken. Tijdens de persintroductie van de Citroën C4 Cactus in februari 2014 reden maar liefst vier historische Citroëns over het podium. Tijdens de grote klassiekerbeurs Retromobile, eerder in februari 2014, liet het Conservatoire een Citroën ZX Rally Raid veilen. Ongehoord: het Conservatoire verkoopt Citroëns uit de collectie! Marc-André Biehler spreekt sowieso gemakkelijk. Terwijl we op de stand van Citroën Nederland de grote toeloop bij de nieuwe C1 en de C4 Cactus gadeslaan, vertelt hij honderduit over de rijke geschiedenis van Citroën.

Volgens zijn visitekaartje is Marc-André Biehler Responsable du Patrimoine Citroën, verantwoordelijke voor Citroëns erfgoed: een mooie verantwoordelijkheid. Hij treedt in de voetsporen van niemand minder dan André Citroën: “Het was André Citroën zelf die in 1929 een Type A terugkocht en zo de collectie historische voertuigen begon. Dit exemplaar kreeg chassisnummer een, wat waarschijnlijk beschikbaar was, omdat de oorspronkelijke nummer een in 1919 destructieve tests voor de typegoedkeuring had moeten ondergaan.” Natuurlijk wil Marc-André Biehler dat erfgoed bewaren, maar hij wil het vooral laten leven. Het hele jaar door is het voor gezelschappen te zien in het Conservatoire te Aulnay-sous-Bois, waar 300 voertuigen uit een totale collectie van 600 tentoongesteld staan. Verder valt de jaarlijkse deelname van Citroën aan de beurzen Retromobile in Parijs en Techno Classica in Essen onder de verantwoordelijkheid van Citroën Heritage. Ook kleinere beurzen kunnen middels ter beschikking gestelde voertuigen rekenen op ondersteuning van Citroën Heritage en natuurlijk worden ook grote evenementen zoals de ICCCR, EuroCitro en de 2CV-Wereldmeeting opgesierd door topstukken uit de verzameling.

Het is mooi om Citroëns erfgoed tentoongesteld te zien, maar echt leven doet het pas, wanneer het rijdt. Voor de tachtigste verjaardag van de Traction Avant heeft de Franse televisiezender TF1 bij Citroën Heritage aan de deur geklopt en dat niet te vergeefs. Vier maanden lang is er aan een 11 Familiale en een 15 Six gesleuteld en gepoetst om de televisiemakers en -kijkers een perfecte Traction-belevenis te bieden. Ook al zien de auto’s in het Conservatoire er prachtig uit, ze zijn pas geschikt om de weg op te gaan na zeer uitgebreid onderhoud.

Een collectie leeft ook, wanneer zij verandert van samenstelling. Enthousiast vertelt Marc-André Biehler hoe de verkoop van de ZX Rallye Raid ook jongere Citroëns bij ’s werelds topverzamelaars op de kaart heeft gezet: “Met deze auto’s, bestuurd door Ari Vatanen en anderen, heeft Citroën grote sportsuccessen geboekt, successen die het waard zijn om bij het publiek in herinnering gebracht te worden. Een perfect gerestaureerd voertuig in een goed bezochte veiling met veel media-aandacht is daarvoor het juiste middel. Citroën Heritage had meerdere exemplaren, dus was de verkoop van een ervan geen verarming van de collectie. Integendeel, de opbrengst draagt bij aan de restauratie van andere, unieke Citroëns in onze collectie, die we natuurlijk nooit zullen verkopen!”

Het onderhouden van de collectie door eigen medewerkers, het laten uitvoeren van restauraties door gespecialiseerde bedrijven en het verschepen van topstukken naar DS World in Parijs en Shanghai, en naar beurzen over de hele wereld vergt een enorm budget. Citroën Heritage ontvangt dit budget, omdat het een heel duidelijke missie heeft. Bewust provocerend, zegt Marc-André Biehler: “Wij willen Citroëns verkopen,” waarop na een kleine pauze volgt: “Wij willen nieuwe Citroëns verkopen. Door te laten zien welke rijke geschiedenis Citroën heeft, dragen we bij aan de waarde van het merk. De modellen die tijdens de perspresentatie van de C4 Cactus opgetreden zijn, waren elk innovatieve antwoorden op de mobiliteitsvragen van hun tijd; de 5HP, de 2CV, de Xsara Picasso en de Berlingo. De boodschap die wij brengen, is dat de Citroën C4 Cactus een even innovatief antwoord op de mobiliteitsvragen van onze tijd biedt.”

Nu het woord waarde eenmaal gevallen is, brandt Marc-André Biehler los: “Het is de waarde van onze voertuigen die het ons toestaat ze te onderhouden en zo nodig te restaureren. Youngtimers zoals de XM en de BX maken nu een moeilijke tijd door, ook omdat er veel diesels van verkocht zijn, terwijl verzamelaars vooral benzinemotoren wensen. Ook zij zullen weer in waarde toenemen. Wij dragen daaraan bij door het publiek schitterende exemplaren te tonen. De DS Cabrio die tot en met juli in DS World Parijs bewonderd kan worden (het tweede door Chapron gebouwde exemplaar), is absoluut perfect en de XM break die we dit jaar op Retromobile toonden, is dat ook.”

Het creëren van waarde is de leidraad in dit gesprek: waarde voor het merk Citroën én waarde voor de hele keten die zich bezighoudt met Citroëns klassiekers, de keten die bestaat uit verzamelaars, clubs en specialisten. De verzamelaars kunnen de waarde van hun Citroëns doen toenemen door missende documenten bij Citroën Heritage op te vragen. Clubs worden geholpen met technische specificaties van herproduceerbare onderdelen. Marc-André Biehler noemt de SM Club de France als voorloper op dit gebied, maar ook andere clubs kunnen een beroep op Citroën Heritage doen. De contacten daartoe verlopen van de club via de landelijke amicale (in Nederland is dit Citroën Contact), via ACI naar Citroën Heritage.

Zo kunnen we blij zijn dat Citroën Heritage geen waarde wil verramsjen, maar juist creëren. Alleen via een bijdrage aan de verkoop van nieuwe Citroëns kan deze afdeling aanspraak maken op budget. Als afsluiting van dit gesprek vertelt Marc-André Biehler nog dat hij als verzamelaar en liefhebber niet alle twintig CitroMobile-edities heeft bezocht, maar dat hij wel sinds 1996 vaste gast is. Hij roemt de kwaliteit van de hier aangeboden voertuigen. Volgens hem heeft Nederland een voorsprong waar het gaat om complete restauraties, om de wil de zaken goed aan te pakken en… om waarde te creëren!

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.

tekst: RensKorevaar, foto’s: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook