Diefstal van je pracht en praal! Wat doe je er tegen?


Diefstal van je pracht en praal! Wat doe je er tegen?

Het zal je maar gebeuren: op een dag kijk je uit je raam of open je de deur van je garage en zie je je geliefde auto niet meer staan. Verdwenen. Weg. Jouw heilige koe, meegenomen door een dief. Helaas zien we het steeds vaker voorbij komen op fora en social media. Er worden meer en meer klassiekers gejat…

Maar wat kun je doen om diefstal te voorkomen? En wat kun je doen om je geliefde auto weer terug te krijgen als ‘ie dan toch gejat is? Laten we eens kijken naar de mogelijkheden.

Ten eerste moeten we onderscheid maken tussen “diefstal op bestelling”, vaak door goed georganiseerde bendes, en “gelegenheidsdiefstal”, vaak snelle, slechter georganiseerde acties door amateurs en joyriders of vandalen. Ten tweede moeten we onderscheid maken tussen voorkomen van diefstal en het terugvinden van de auto.

Het voorkomen van diefstal is natuurlijk het meest voor de hand liggende, laten we daar eens mee beginnen. Zorg ervoor dat je auto goed op slot is. Ja, dat is een open deur intrappen. Maar je moest eens weten hoeveel DS’sen en 2 cv’s er rondrijden met versleten deursloten die met een schroevendraaier open kunnen worden gemaakt… En zorg voor een goed werkend stuurslot.

Een extra stuurslot tussen stuur en pedalen kan helpen. Het schrikt in ieder geval af, want dieven houden niet van traag werken en zo’n stang werkt vertragend. Daarnaast is het handig om toch eens na te denken over hoe en waar je je wagen neerzet. Fileparkeren met de wielen tegen de stoeprand aangedraaid en op het stuurslot maakt wegslepen al een stuk lastiger bijvoorbeeld. Allemaal kleine dingen die kunnen helpen.

Verder zijn er natuurlijk alarmsystemen en startonderbrekers. Met name die startonderbrekers zijn noemenswaardig. Noemenswaardig, omdat ze naar mijn idee vrijwel niet helpen bij het voorkomen van diefstal van een klassieker. Klassiekers zitten elektrisch gezien zo simpel in elkaar dat het omzeilen van een (dure) startonderbreker letterlijk een kwestie van één draadje is, tenzij er ook aandacht is geschonken aan het onderbreken van de brandstoftoevoer bijvoorbeeld, maar zelfs dan.. Een dief die écht jouw auto wil hebben weet dat en kent zulke systemen. Hooguit dat een compleet alarm met gillende sirene hem zal afschrikken en er voor zorgt dat hij het hazenpad kiest.


Hoe beveilig je een politie-DS?

Vooruit, dan zet je je wagen toch gewoon binnen, in een garage? Kan. En verkleint de kans dat ‘ie gestolen wordt natuurlijk. De gelegenheidsdief ben je hiermee te slim af, maar de beter georganiseerde delinquent laat zich door een stalen kanteldeur niet tegenhouden. Zorg dus voor een goed slot op je garagedeur! Het centrale slot is namelijk in één minuut open te krijgen. Pensloten aan zijkant en bovenzijde van de kanteldeur werken al veel beter. Dan is er nog de kwestie van hóe je je auto in de garage zet. Is de deur eenmaal open, dan is het namelijk kinderspel om de auto op een trailer te lieren. Zet om te beginnen je auto ook in de garage goed op slot en zet daarbij bijvoorbeeld de wielen zó, dat als de auto er uitgesleept zou worden, dat het niet lukt zonder eerst de wielen recht te zetten.  Soms kan het ook helpen om een uitrijbeveiliging aan te brengen in de vorm van een extra barrière in de deuropening.  Mijn eigen auto’s staan bijvoorbeeld zo in de garage dat het zonder de wielen recht te hebben, niet zomaar lukt om naar buiten te rijden. Een alarmsysteem op de garage is natuurlijk ook een mogelijkheid. Die systemen bestaan tegenwoordig ook met een GSM-verbinding.

En als dan ondanks het bovenstaande dan toch je auto gejat wordt? Dan is er de GPS-tracker. Ik hoor nu al mensen roepen: “Ja, maar ze hebben “jammers” die het signaal verstoren of rukken zo’n ding uit je auto”. Ja, die apparatuur bestaat, maar er is ook gebleken dat die apparatuur met name door zeer goed georganiseerde dieven gebruikt wordt en dat auto’s die met een GPS-tracker zijn uitgerust, veel vaker teruggevonden kunnen worden, met name binnen de eerste 24 uur.

Goed, trackers dus. Ook daar zijn veel geuren en smaken in. Het kan van heel simpel en goedkoop tot duur en uitgebreid. De vraag die je je daarbij moet stellen: wil je een systeem wat door de verzekeraar goedgekeurd wordt, met een meldkamer met volgmogelijkheid, dan betaal je daar flink voor. Met name het abonnement wat maandelijks terugkeert kost dan geld en de inbouw door een prof is ook niet goedkoop.

Laten we met goedkoop beginnen: ik kocht voor een kleine 20 euro een hele simpele tracker die je via het contact kunt schakelen, of permanent aan je accu kunt koppelen. Het laatste zou ik overigens alleen doen als je je auto (bijna) iedere dag gebruikt, want uiteindelijk trekt dat ding je accu leeg natuurlijk. In de tracker stop je een GSM prepaid kaartje, geschikt voor het verzenden van data, gesprek en sm en via een aantal commando’s via SMS stel je de tracker in. Wil je weten waar je auto is, dan bel je of stuur je een SMS naar het apparaat en per wederkerende SMS komen de GPS coördinaten terug naar je mobieltje. Dit simpele apparaatje kun je overigens ook data over een locatie laten verzenden naar een website als je dat wil, hiermee kun dan een real-time volgsysteem bouwen. Heel AliExpress staat vol met die dingen, te koop vanaf zo’n 15 euro.

De simpele tracker heeft ook een nadeel: geen stroom, geen tracker. Trekt een dief je accu los of wordt het contact niet aangezet, dan heb je nog niets. Een sub-optimale oplossing dus. Dus gaan we het iets mooier maken: voor 79 euro bestelde ik, weer bij onze Chinese vrienden, een tracker met een ingebouwde accu, de “TKSTAR TK915-3G” die volgens opgave 80 dagen stand-by kan staan met een eigen accu. De tracker is op te laden met een simpele usb-autolader, of je besteld een lader samen met je tracker. Ook deze TKSTAR heeft een simkaartje nodig en wordt met commando’s per SMS ingesteld. Kost hooguit een kwartier als je de (slecht vertaalde) gebruiksaanwijzing volgt. Het mooie van de TKSTAR is echter dat er een app bij hoort waarmee je via je mobiel kan volgen waar je auto uithangt (mits je de volgfunctie hebt ingeschakeld!) en dat er een website bij hoort waar je kunt inloggen. Je kan in een overzicht zien van waar je wagen allemaal geweest is.

Het inschakelen van het volgsysteem heeft wel gevolgen voor de levensduur van de interne batterij, die van mij is nu na 14 dagen wel leeg aan het raken zonder tussentijds laden. 80 dagen is alleen haalbaar als je de realtime volgfunctie uitschakelt en alleen via SMS een locatie laat verzenden. Voor het pure terugvinden van de auto is dat bruikbaar. De TKSTAR beschikt ook nog over een functie waarbij hij een ruwe locatie kan aangeven op basis van telefoonmasten als het GPS signaal wegvalt nadat jouw geliefde auto bij Boris in de donkere kelder in Kiev is beland…

O ja, over kelders gesproken: het is natuurlijk van belang dat je voor je je tracker gaat inbouwen je even uitzoekt of hij GPS ontvangst heeft op de gekozen plek. Met name bij de goedkopere trackers is dat belangrijk om te controleren!

Nog even over dataverbruik van deze trackertjes: Als je een kaartje van Lebara koopt en daar beltegoed op gaat zetten moet je even opletten, er zijn deals waar bij je voor 15 euro, 30 euro tegoed krijgt. Dat lijkt interessant, maar is voor ons doel niet bruikbaar. Bij deze vorm van tegoed wordt data namelijk vrij rap afgeschreven, omdat iedere Mb ook echt in rekening gebracht wordt. Koop je echter een “normaal” beltegoed, dan wordt verbruik van minder dan een x-aantal Mb’s niet in rekening gebracht en is het mogelijk om vrijwel oneindig data-pakketjes te laten versturen door je tracker, omdat die data-pakketjes zo klein zijn dat ze niet als verbruik van tegoed afgeschreven worden. SMS’jes kosten echter wel geld, dus hoe minder je heen en weer SMS’t naar je tracker, hoe beter.

Zoals al eerder geschreven kan je het zo mooi en duur maken als je zelf wil. Ik heb met dit stuk echter de nadruk willen leggen op simpele oplossingen die voor de zelfsleutelaar binnen de mogelijkheden liggen. Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar met het gebruik van GPS tracker maak je de kans op terugvinden een stuk groter.

Reageren op dit topic kan hier.
Tekst: waterman, foto’s: waterman, internet

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook