Garage Johan Oldenhage

Les Jouets Citroën, Petite Rosalie


Les Jouets Citroën, Petite Rosalie

In een eerder verhaal deed Johan Oldenhage verslag van de aanschaf van een leuk stukje speelgoed: de blokkenpuzzel van Citroën. Er zijn meer Jouets Citroën en gelukkig heeft Johan er meer op de kop getikt. Nu vertelt hij on over de vondst van een Petite Rosalie.

De in de jaren ‘30 geïntroduceerde speelgoedlijn van André Citroën bevatte naast miniaturen van de luxe auto’s ook miniaturen van een spraakmakende raceauto, de Petite Rosalie. Spraakmakend, want olieleverancier Yacco verbrak met de Petite Rosalie in 1933 meer dan 130 wereldrecords. Daarop is Yacco nog steeds trots. Tot op de huidige dag adverteert men met l‘huile des records du monde. Die records werden verbroken met een eigengebouwde auto met standaard Citroën-techniek. De monteurs gaven haar de naam Petite Rosalie.


De speelgoedlijn kan dus niet achterblijven: men brengt in meerdere schalen en kleuren een Petite Rosalie uit. Die in schaal 1:43 zijn gegoten modellen, waarschijnlijk van Zamac. Ze zijn voorzien van twee starre asjes met massieve wieltjes van metaal. De grotere modellen in schaal 1:10 zijn gemaakt van staal. Die zijn dan ruim 30 cm lang en uiteraard voorzien van achterwielaandrijving. Op de achteras is een frictiemotor gemonteerd, waarvan de veer kan worden opgewonden met een sleutel. Op de carrosserie is het hoofd van de coureur gemonteerd, dat je kan draaien. De vooras kan in drie standen gefixeerd worden: rechtuit, naar links of naar rechts. Het model is verder voorzien van vier stalen velgen met rubberen banden. Origineel is dit grote model geleverd in een doos van strokarton met opdruk.

Het exemplaar dat ik op internet in het oog krijg, mist een aantal onderdelen: de vooras, de grille, de vier wielen en de sleutel om de frictiemotor op te winden. Uiteraard is er ook geen doos bij dit model. Toch weerhoudt de incompleetheid mij niet en zet ik mijn maximumbod in op 70 euro. Ik had natuurlijk al uitgezocht of de ontbrekende onderdelen nog te verkrijgen zijn. Op dezelfde veilingsite koop ik vier complete wielen en een grille. Weliswaar gaat het hier om reproductie, maar daar neem ik genoegen mee. De vooras, een simpel metalen asje van rond 3 mm, vind ik echter niet zo snel. Dus vraag ik Branko “Citrohenno” om dat te maken. U kent hem wel van al die opengewerkte motoren. Een dag later heb ik dat al in huis. Met een snijmoer tap ik M2,5-draad en monteer ik de wielen.

Eerst dacht ik er nog over om de auto te stralen, te gronden en opnieuw te spuiten. Ik laat het zo, lekker bespeeld. De twee ontbrekende delen, de verpakking en de sleutel wil ik nog graag hebben. Een reproductie van de verpakking doet op internet echter al ruim 150 euro en een originele doos is in december 2016 voor 345 euro naar een nieuwe eigenaar gegaan. Dat heb ik dus even uit m’n hoofd gezet. Over de sleutel twijfel ik nog: of zelf reproduceren of gewoon aanklikken op internet.

Voor reacties op dit verhaal en voor eigen verhalen over Les Jouets Citroën is plaats in het topic Les Jouets Citroën.

tekst en foto’s: oldenhage

© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook