Nieuwe techneuten voor oude techniek?


Nieuwe techneuten voor oude techniek?

Er zijn een aantal namen legendarisch in de Citroën-wereld vanwege de onuitputtelijke vindingrijkheid waarmee ze klassiekers zoals de ID/DS, GS/A, A-types enzovoorts aan de praat wisten te houden. Zelfs in barre tijden waarin goede of nieuwe onderdelen schaars waren, kreeg je ze niet klein. Maar nu monteurs normaal gesproken meteen de diagnosekast naar een auto rollen wordt het steeds aparter om ze er een gereedschapskar naast te zien zetten...

Mensen zoals Kees de Waard Wagner, die zich van twee tot twaalf cilinders opwerkte en daartussenin ongeveer alles onder handen heeft gehad waar de gelegenheid ook maar zijdelings toe neigde. Mensen zoals Wim van der Laan, die praktisch de SM reverse-engineerde om ze gaande te kunnen houden, zulke mensen worden schaars. Is dat een probleem? Ja en nee. Natuurlijk is er voor het dagelijks onderhoud aan dagelijkse auto’s tegenwoordig een heel andere aanpak nodig dan 50 jaar geleden, toen een DS alleen voor een dorpsgarage zonder Citroën-concessie bijzonder was. Dat hebben we sinds de late jaren ‘80 ook wel aan zien komen. Het leuke is dat we met de intrede van de elektronische injectie allemaal onze handige buurmannen hoorden beweren ‘dat je er dan dus helemaal niks meer zelf aan kon doen’. Tegenwoordig heeft een beetje beun gewoon een Lexia om die inmiddels ook alweer ouwe meuk uit te lezen.


illustratie: éditechnic

Zodoende is een Saxootje van 20 jaar oud door Beuntje gewoon prima in de vaart te houden. Uiteindelijk blijkt dat ook meest nog ouderwetsche mechaniek te zijn. Maar wat nou als we teruggaan naar de Bosch D-Jetronic die op de DS I.E. modellen werd geïnstalleerd? Dan moet je ineens gewoon met een tabel meetgegevens allerhande discrete componenten langs lopen… Ja, OK, maar dat werkt in ieder geval nog in principe zoals we dat nu gewend zijn. Stel nou dat je een BMW 2002 Tii hebt met een mechanische Kugelfischer injectie… Dat wordt al een ander verhaal. Offeh, een carburateur. Hoe krijg je dáár nou een redelijk fatsoenlijk samengesteld mengsel mee in de cilinders gehannest? En dan hebben we het over het ontsteken daarvan nog niet eens gehad. Contactpunten stellen is inmiddels iets waar het DS Technisch Team een instructiefilm van een half uur aan kan spenderen. Terwijl ome Harry dat vroeger in een vloek en een zucht (of met vloeken en zuchten, indien Marchal Cassette-contactpunten) onder een ouwe eik naast de oprit even deed. Hoeveel pas afgestudeerde monteurs kunnen nog iets zelf doen aan die ouwe meuk?


foto: Ree

Gelukkig worden er véél meer kilometers in redelijk tot zeer moderne auto’s gereden en is het verkeerstechnisch allemaal wel te doen. Maar als nu een pas afgeleverde monteur even niet weet hoe je een Traction na 30 jaar stilstand tot leven wekt, wie gaat het straks dan wél doen? Dit is één van de problemen waar een groep als het DS Technisch Team op inspeelt. Zie het als erfgoedbeheer. Als straks niemand meer weet hoe je een gesneden voeg zet in een monumentaal pand, houd je zo’n pand niet monumentaal. Als iemand uitlegt hoe het moet en je kunt het daarna zelf, is de kans dat zo’n pand te zijner tijd netjes van een nieuwe gesneden voeg wordt voorzien veel groter. Ook dit forum is wat dat betreft een bron van kennis. Je moet berichten van meer dan 26.000 gebruikers misschien wel eens een beetje schiften op zin en onzin, maar de kennis zit hier wel en die kennis wordt hier graag en gratis gedeeld.


foto: waterman

Gelukkig zijn er nog van die ouwe rotten die stagiairs uitleggen wat die ouwe hokken laat tikken. Waarom je geen injectie nodig hebt als je de benzine met een veredelde verfspuit bruikbaar de cilinders binnen kunt krijgen. Waarom je geen computer nodig hebt om de vonk op de juiste tijd bij de juiste cilinder te krijgen. Waarom je geen motormanagement nodig hebt als je zélf het motormanagement kunt zijn. Gelukkig kom je her en der ook nog monteurs-in-opleiding tegen die dat ook willen weten. Gelukkig zijn er ook welwillende amateurs die het in de vingers willen krijgen. Maar we moeten afwachten of vraag en aanbod wel op elkaar afgestemd blijven.


foto: Rijtuigenmuseum Valkenswaard

Voordat je je favoriete specialist in een discussie vraagt ‘of de stagiair dat zeker gedaan heeft’ moet je je eens afvragen of het niet de moeite waard is dat een stagiair, een kersverse monteur of wie dan ook die kennis ook ergens opdoet die nodig is om je auto foutloos te laten blijven lopen. Mensen zoals Wim en Kees krijgen we niet vanzelf terug. Mensen zoals Wim en Kees creëren kon wel eens bittere noodzaak worden. Een kwestie van goed erfgoedbeheer, een kwestie van blijvende veiligheid en een kwestie van blijvend plezier in je mooie DS, GS, A-type, SM of Traction. Of BMW.

Ken jij van die tovenaars? Ken jij van die tovenaarsleerlingen? Reageren mag in het draadje ‘Nieuwe techneuten voor oude techniek’!

Tekst & foto: Penny Lane

© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook