Citroën presenteert DS3 Racing op Autosalon van Genève


Citroën presenteert DS3 Racing op Autosalon van Genève

Met vijf WRC-wereldtitels voor constructeurs en zes wereldtitels voor coureur Sébastien Loeb en navigator Daniel Elena schrijft Citroën inmiddels geschiedenis in de wereld van autosport. Citroën geeft dit avontuur een passend vervolg met de introductie van de Citroën DS3 Racing.

Deze concept car DS3 Racing is voorzien van 100% race-elementen zoals koolstofvezel en specifieke uitrusting die wordt gebruikt in de autosport. DS3 Racing is ontwikkeld door Citroën Racing en heeft een 1.6 benzinemotor die 200 pk levert. Aan het chassis en de wielophanging is speciaal aandacht besteed, om intense rij-ervaring en een permanente dialoog tussen berijder en wegdek te garanderen. DS3 Racing zal in een gelimiteerde oplage van 1.000 stuks beschikbaar zijn vanaf het tweede semester 2010. DS3 Racing is een sportieve auto met 3.94 meter lengte. DS3 Racing is gebaseerd op de DS3, maar onderscheidt zich door 100% race-elementen.

Inspirerend design

De sportieve DS3 Racing heeft de esthetische kenmerken van de DS3 en voegt daar 100% race-elementen aan toe die een uiterst sportief temperament verraden. De DS3 Racing beschikt over een afwerking met delen van koolstofvezel die worden toegepast in de voorbumper, in de dorpels en in de wielkasten waarin 18-inch velgen zijn opgenomen en die zo zorgdragen voor een ongekend hightech, sportief design. Ook de flankbescherming van de portieren is met elementen van koolstofvezel afgewerkt. Voor de aërodynamische eigenschappen is gebruik gemaakt van de expertise uit de autosport. Zo heeft hij een diffuser van koolstofvezel die zorgt voor optimale stabiliteit op hoge snelheden. Het verchroomde uitlaatsierstuk rondt het sportieve design af. De uiterlijke kenmerken die afkomstig zijn uit de wereld van de rallysport bepalen het sportieve, atletische karakter van de DS3 Racing en zijn exclusiviteit komt tot uiting in het markante logo op de achterklep.

De DS3 Racing zoals die is ontwikkeld voor de Salon van Genève heeft als carrosseriekleur gris foncé, terwijl dak, zijspiegels en remklauwen oranje zijn gelakt. Die kleur harmonieert fraai met de oranje grille en velgen. De individualisering keert ook terug in decoratieve stickers op dak, zijkanten en op de benzineklep.

Unieke en geraffineerde ambiance

Ook het interieur van de DS3 is voorzien van uiterlijke kenmerken die sportiviteit uitstralen. Inzittenden profiteren van een geraffineerde, luxueuze en unieke ambiance. Koolstofvezel is toegepast in het dashboard, stuurwiel, middenconsole en op de deurpanelen. De kleur oranje is prominent aanwezig op de middenstrook van het dashboard, de versnellingspook en de behuizing daarvan. De exclusiviteit van de DS3 Racing komt tot uiting in de genummerde siersticker op het dak. De rugleuningen van de stoelen zijn voorzien van het logo van Citroën Racing.

Motor nu nog krachtiger

Om prestaties op het allerhoogste niveau mogelijk te maken, werd het vermogen van de 1,6-liter THP 150 verder opgevoerd van 156 naar 200 pk. Ook het koppel nam van 240 naar 275 Nm aanzienlijk toe, een stijging van bijna 15% en aangezien het over een groot toerenbereik beschikbaar is, staat de motor garant voor veel souplesse en rijgemak. De toename van het vermogen is het gevolg van diverse modificaties. Zo is de turbo aangepast om circa 30% meer vermogen te leveren. Het motormanagement is aangepast om optimaal te kunnen profiteren van de prestaties van deze krachtige en levendige motor. Ook uitlaat en uitlaatsierstuk zijn specifiek ontwikkeld voor de DS3 Racing.

Uitstekende wegligging zorgt voor rijplezier

Om nog beter aan de weg te kleven, zijn spoorbreedte voor en achter met 30 millimeter vergroot. De grondspeling werd met 15 millimeter verlaagd. Deze modificaties staan borg voor de uitstekende wegligging van de DS3 Racing. Zowel de schokbrekers voor als achter zijn voorzien regelbare demping. Het uitstekende weggedrag van de DS3 werd verder geoptimaliseerd en het onderstel geeft de bestuurder een vertrouwd weggevoel dat hoge bochtsnelheden mogelijk maakt. Ook de besturing is aangepast aan het sportieve karakter en de nieuwe velgmaat en banden en is nu
nog directer. Het remsysteem werd aangepast aan de zwaardere eisen. Voor worden remklauwen met vier zuigers en speciale schijven toegepast. Aan de achterzijde worden bij de DS3 Racing geperforeerde schijven gemonteerd. Ten slotte werd ook ESP gemodificeerd. De bestuurder kan er voor kiezen om het systeem in zijn geheel uit te schakelen.

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook