DS gaat sportief doen met DS Performance


DS gaat sportief doen met DS Performance

Waar Citroën al jarenlang sportieve successen boekt op en juist buiten het asfalt, mag het dit jaar officiëel gelanceerde merk DS nu datzelfde gaan ambiëren. Om deze intenties kracht bij te zetten heeft DS haar eigen motorsportdivisie op poten gezet: DS Performance.

DS Performance zal gaan opereren vanuit het nog te realiseren ‘PSA Excellence Center’ in Satory, Frankrijk. Onder leiding van Yves Matton gaat DS Performance zich in eerste instantie bezig houden met een interessante raceklasse die in 2012 door de FIA in het leven is geroepen, en waarvan in 2014 het eerste seizoen heeft plaatsgevonden: de FIA Formula E.

De Formule E is een raceklasse bestaande uit tien teams die een seizoen van twaalf races afwerken op stratencircuits in steden over de hele wereld. De auto’s in kwestie zijn zogenaamde ‘formule’-auto’s, zoals bijvoorbeeld ook in de Formule 1, F3 of Formule Renault. Ze kenmerken zich door de centrale zitpositie van de bestuurder, het ontbreken van een dichte cockpit en de karakteristieke vorm van carosserie, spoilers en vleugels. Het grote verschil met een normale F-raceklasse is dat de Formule E gebaseerd is op volledig elektrisch rijden. Uiteraard brengt dit aardig wat veranderingen in beleving voor de kijkers met zich mee: om te beginnen het ontbreken van het geluid dat een verbrandingsmotor produceert. De elektrische aandrijflijn klinkt echter zeer karakteristiek en een ander kenmerkend geluid is dat van de auto die zich door de lucht verplaatst, en het geraas van de Michelins waar alle deelnemers op rijden.

Het ligt voor de hand te denken dat een elektrische formuleauto niet ver komt met een volle accu. Echter, hoe agressiever een coureur zijn auto bestuurt, hoe meer remenergie hij zal kunnen terugwinnen. Om de races tactisch gezien interessant te houden rijden alle racers met twee auto’s: een race heeft dan ook een verplichte ‘pitstop’ waarin de rijder van auto wisselt. Heeft een bestuurder in de eerste fase van de race het rustig aan gedaan en relatief lang door gereden, dan kan hij tijdens zijn tweede stint flink wat aggresiever rijden. Tijdens de live-races kan de kijker de actuele accupercentages zien. Ook kan de kijker een bonus toekennen aan zijn of haar favoriete coureur, waardoor deze tijdens de race gedurende vijf seconden het nominale vermogen van 150 naar 180 kWh kan laten stijgen. Over de prestaties gesproken: de gemiddelde Formula E auto accelereert in drie seconden naar de honderd kilometer per uur en heeft een topsnelheid van 225 km/u.

Het eerste seizoen Formula E is gereden met standaardauto’s: alle teams reden in dezelfde wagens. Het monocoque chassis van Dallara, de aandrijflijn van McLaren Electronics en de accu’s door Williams Advances Engineering. Allemaal bekende namen! De velgen waarop de Fomule E auto staat zijn 18-inchers van OZ, met daaromheen specifiek door Michelin ontwikkelde profielbanden die zowel tijdens droge als natte omstandigheden gebruikt worden.

Je kunt je afvragen waar DS Performance zich dan mee bezig gaat houden, wanneer er met standaardwagens gereden wordt. Het antwoord: Vanaf seizoen 2015-2016 mogen de teams zelf een aandrijflijn gaan gebruiken. DS Performance is hiervoor de samenwerking aangegaan met het raceteam van Virgin: het komende seizoen zal het team onder de vlag ‘DS Virgin Racing’ met coureurs Sam Bird en Jean-Eric Vergne deelgenomen worden. In deze auto zal DS Performance gebruik gaan maken van de DSV-01 aandrijflijn, bestaande uit een elektromotor, versnellingsbak en elektronische aansturing. Behalve dat gaat DS Performance ook het koelsysteem, de achterwielophanging en , in samenwerking met Magneti Marelli, het motormanagement ontwikkelen.

Of dit een succesvolle combinatie gaat worden? Wij zijn razend benieuwd! En naar de toekomst toe lijkt het ons logisch dat DS Performance zich met nog wat meer zaken bezig zal gaan houden. Wellicht kunnen we door DS Performance aangepakte productiemodellen zien verschijnen. Zou die machtig mooie DS 4 Racing dan toch nog eens uitgebracht worden?

Meer informatie over DS Performance en Virgin Racing vind je hier, en alles over de Formula E hier!

Reageren kan in dit topic.

Tekst: 2d; bron, persbericht DS Automobiles

© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook