Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (31)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Boonacker XM: Exclusiever dan een Exclusive
Ik ben vermoedelijk niet de enige die op internet kijkt naar leuke of bijzondere auto’s en Citroëns in het bijzonder. Zolang het geen geld kost, is het een tamelijk onschuldig tijdverdrijf. Zo kwam ik deze Boonacker XM tegen. Wie haalt hem naar Nederland?
Boonacker* was een Nederlandse carrosseriebouwer die zich bezighield met het verlengen of op andere wijze verbouwen van personenauto’s. Vaak ging het om Mercedessen. Ook enkele Franse modellen ontkwamen niet aan de slijptol. Zo verlengde men enkele Renaults 25 en Safrane. Bij een handvol XM’s kwam er zo’n 25 centimeter tussen voor- en achteras bij. Daarmee kreeg de toch al royale beenruimte achterin een presidentiële omvang.
Op het oog is het van buiten een nette verlenging. Het lijnspel van Marc Deschamps wordt nergens wreed verstoord. Dat is bij enkele andere verlengde Xm’s wel anders.
Aan de binnenzijde lijkt Boonacker te kiezen voor een wat eenvoudige oplossing. Dat is vooral aan de deurbekleding te zien. Het oude paneel wordt keurig teruggeplaatst met de toevoeging van een stuk kunststof en iets wat voor een flessenhouder moet doorgaan. Of kan de president-directeur daarin de notulen van de komende vergadering kwijt?
Over de kwaliteit van het verlengingswerk doen verschillende verhalen de ronde. Wie een beetje googlet, komt al snel verhalen tegen over opbollende lasnaden en gaten in de bodem. De Duitse eigenaar van deze XM claimt in ieder geval de bodem te hebben aangepakt. Op de foto bij de advertentie ziet die er inderdaad weer keurig uit. Aan het achterportier moet vermoedelijk nog wel wat gedaan worden. Wie brengt deze unieke XM weer terug in Nederland?
*Boonacker kent een lange geschiedenis. Het bedrijf werd in 1947 in Haarlem opgericht en heeft sindsdien verschillende auto’s verlengd en aangepast. De bedrijfsgeschiedenis van Boonacker houdt in 1997 op. Naar verluidt heeft RemetzCar in Lisse de activiteiten overgenomen. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor de verlenging van de Audi van het Koninklijk paar.
Je kunt op dit artikel reageren in het topic Verlengde XM-limousines.
tekst: XMTurboCT, foto’s: NN