57 van de 68
« Eerste  < Vorige 55 56 57 58 59 Volgende >  Laatste »
   
Jochem’s rode Xantia 1.8i X (‘93)
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 02 januari 2012 11:47 PM
  [ # 841 ]

Nou ja, hoe het ook zij, 2011 is voor mijn Xantia positief afgesloten, laten we die lijn dan in 2012 maar voortzetten. Om te beginnen heb ik onlangs op eBay.de een hagelnieuwe NOS koelslang kunnen aanschaffen voor mijn Xantia. Het is de dikke slang die van de waterpomp naar de radiator loopt, in de uitvoering tot ORGA 6715. Volgens de database is die NFP, dus niet meer nieuw leverbaar, en bovendien heb ik hem voor de helft van de prijs kunnen kopen. Altijd fijn zulke koopjes! Hij gaat mooi op de plank voor bij de volgende KVS-beurt, puur preventief. En ik blijf natuurlijk op zoek naar zulke koopjes, want zoals ik eerder al schreef zou ik onder meer de koelslangen t.z.t. wel preventief willen vernieuwen.

Daarnaast ligt er sinds kort dit in mijn schuur:

Een setje Belfast-velgen, iets wat ik al heel lang wilde! Er zitten wat krassen op en een enkele iets grotere beschadiging, en de randen hebben wat lichte stoeprandschade, maar over het algemeen zijn ze in goede staat. Ik zit nog een beetje te dubben of ik ze ga opknappen of dat ik ze gewoon zo ga gebruiken. Een complete set wielbouten zit erbij. De banden die er omliggen zijn gaar, en bovendien maar 185 breed. Dus heeft of weet er iemand nog 2 of 4 nette, redelijk frisse 195/55 R15 of 195/60 R15 Michelins?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 januari 2012 02:12 AM
  [ # 842 ]

Wat helpt om de slangen gezond te houden, is 1 keer per jaar het blok schoonspuiten.
Vuil olie en dampen die op de slangen neerslaan, i.c.m. warmte, dat vreet in.
Mijn huidige TD is officieel uit 98, dus bijna 14 jaar oud en 370K, de slangen zijn nog mooi soepel en zien er als nieuw uit. Voor elke grote ingreep zoals D-riem wissel, spuit ik het blok schoon, al is het alleen maar omdat ik een hekel aan vieze handen heb Wink

Dit spul kan ik wel aanraden, ik gebruik het zelf ook. http://www.carclean.nl/product/Autoglym/Engine_Cleaner_1_Liter_10590_100133.aspx

Bij een V6 of HDI zou ik dit niet aanraden, teveel elektronica.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 03 januari 2012 03:04 PM
  [ # 843 ]

Eén van de redenen om de slangen aan te gaan pakken is de positie van bovengenoemd stuk slang, deze schuurt namelijk licht langs de wielkuip. Ter plaatste is al wel preventief een verdikking aangebracht, maar ik wil de kat toch liever niet op het spek binden. In de rechterbovenhoek goed te zien:

Bovendien zijn de kachelslangen van en naar de kachelradiator in het verleden bij een vorige eigenaar eens doorgesneden, waarschijnlijk toen de kachelradiator lek was. En ach, als we dan toch bezig zijn… Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 24 januari 2012 10:22 PM
  [ # 844 ]

Ik heb de laatste tijd nog wat meer onderdelen in huis gehaald voor de Xantia. Allereerst een ander leren stuur, met airbaglampje in het stuur, dus eentje voor tot en met modeljaar 1995. En daarbij een splinternieuwe NOS bijbehorende sleepring voor airbag en stuurbediening, nu alleen de bijbehorende knopjes nog. Daarbovenop heb ik uit een sloper een andere bovenste stuurkolom geschroefd.

Daarnaast heb ik onlangs op eBay.de dit fijne ding gescoord:

Een ruitensproeierreservoir voor een Xantia met koplampsproeiers, compleet met beide pompen en niveausensor, en dat allemaal bij elkaar inclusief verzendkosten voor een louzy 35 euro bij mij op de stoep. Binnenkort ga ik die maar eens inbouwen en dan in elk geval de niveausensor aansluiten. Het aansluiten van de pomp voor de koplampsproeiers laat ik nog even voor wat het is, ik mis namelijk nog de sproeikoppen, slangen en het speciale roze tijdschakelrelais wat er bij hoort.

Uit een overtollige voorraad kon ik nog twee nieuwe koelslangen voor mijn Xantia overnemen voor een aangename prijs:

De linker is een dunne, die loopt vanaf de achterkant van het thermostaathuis achter het blok langs naar de radiator. De rechter is de dikke slang die van de radiator naar de voorzijde van het thermostaathuis loopt. Tesamen met de slang die ik eerder al had gekocht mis ik nu alleen nog de grootste van het stel: de kachelslang met daarin de aansluiting op het schutbord naar de kachelradiator. Die heeft nummertje 96 132 536 en ik hoop die vroeg of laat toch nog een keer nieuw voor een fijn prijsje ergens te kunnen vinden.

Kortom: voorlopig weer genoeg stof tot knutselen!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 januari 2012 01:56 AM
  [ # 845 ]

Mooi spul allemaal, interessant om dat reservoir eens in het echt te zien.
Flinke pomp zit er op voor de koplampsproeiers, de niveau sensor zou weleens al voorbereid kunnen zijn, bij mijn 1b was dat wel zo. In Scandinavie is de sensor verplicht, kan dus zijn dat ze allemaal al voorbereid zijn.

Lijkt me wel wat zoiets, maar dan alleen om de extra inhoud, dan hoef je minder vaak te vullen Wink

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 25 januari 2012 11:24 AM
  [ # 846 ]

Er is bij mijn Xantia tot nu toe nog helemaal niets voorbereid geweest, dus ik hou er gemakshalve maar rekening mee dat het hier ook niet het geval zal zijn, kan het alleen maar meevallen Wink Er is, sinds de koudelandenpakketten op de markt kwamen, wel onderscheid gemaakt in motorruimte-kabelbomen met en zonder koplampsproeiers. Maar we zullen zien, ik heb natuurlijk een 1a uit de tijd dat er nog geen koudelandenzooi was.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 januari 2012 06:17 PM
  [ # 847 ]

93 toch? de ZXen toen hadden al een koudelanden pakket, wellicht kun je e.e.a. uit een ZX halen aan onderdelen wat je nog zou hebben.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 25 januari 2012 07:37 PM
  [ # 848 ]
Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 25 januari 2012 08:55 PM
  [ # 849 ]

Dankje Hilko!

@Sohail: Is het koudelandenpakket op de ZX wel in Nederland geleverd? Ik ken zo’n sloper, maar die mist helaas al hetgeen wat ik nog zoek.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 januari 2012 12:41 AM
  [ # 850 ]

Officieel niet, maar er is een reeks ZXen met koudelandenpakket in NL “gedumpt”, omdat men ze in Scandinavie niet verkocht kreeg.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 03 maart 2012 11:59 PM
  [ # 851 ]

Helaas, het roestmonster heeft mijn Xantia gevonden. Afgelopen weekend waste ik voor het eerst de Xant weer met de hand dit jaar, altijd een goed moment om je carrosserie te checken, en helaas, net achter het linker achterwiel, vlak boven de bumper:

Ik moest gelijk denken aan een bericht in het roesttopic op het Xantiaclub forum met een verwijzing naar een Duits forum. Vanmiddag ben ik maar eens in de wielkast gekropen om één en ander te onderzoeken en waar mogelijk te behandelen. Wat me sowieso altijd al heeft verbaasd is waarom Citroën de RA wielkast heeft voorzien van een volledig vullende halve kuip (bovenaan de foto) en de LA wielkast van een schamel plaatje plastic (onderaan de foto):

Daardoor ligt de hele bende open en bloot, temeer dat er in de balk achter de wielkast gewoon een gat zit. En let wel, deze foto is genomen met gemonteerd spatkuipje, onderaan de foto is nog een randje zichtbaar:

Helemaal vreemd vind ik dit:

De verticale delen van de kier zijn netjes dichtgekit, het horizontale deel niet. En als we dan de camera door het gat steken komen we dit tegen:

En door hetzelfde gat, maar dan schuin naar boven, richting daar waar de blaasjes naar buiten komen:

Er ligt gewoon een hele dikke kluit modder bovenop die rand. Een broeinest voor vocht, pekel (zeker na de zeer pekelrijke februarimaand) en andere misère. Eerst maar eens met een staalborstel en daarna wat perslucht aan de slag om al dat vuil weg proberen te halen door dat smalle gat:

Wat een troep… Modder, vuil, roest, ellende… De boel zo goed als mogelijk schoongemaakt en met Noverox roestomvormer aan de slag gegaan. Terwijl dat stond te drogen ben ik een RA-wielkuip van een sloper gaan bewerken om die enigzins pas te maken voor de LA-wielkast, want het ligt allemaal gewoon veel te open en bloot. De wielkuip komt trouwens uit een t2-sloper, en die stond er LA naar verhouding niet veel beter voor, dus ik zou iedere Xantiarijder dan ook van harte willen oproepen deze hoek eens goed te inspecteren. Afijn, na wat passen, meten en snijden was dit het resultaat:

Die zit weer min of meer dicht, in elk geval beduidend beter afgedekt tegen opspattend water/pekel/vuil van het linker achterwiel. En nee, de boel loopt netjes vrij, het loopt nergens aan in de laagste stand. Later dit jaar, als het weer wat droger en de temperaturen wat hoger zijn ga ik de boel nog eens nalopen, schoonmaken en verder behandelen.
Ik heb nog even bekeken hoe de RA-hoek er bij stond qua roest en narigheid vergeleken met linksachter, en dankzij de daar wel volledige wielkuip staat die hoek er véél beter bij.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 04 maart 2012 10:46 AM
  [ # 852 ]

Ai dat is minder Jochem….. Confused  Ik denk dat RX5 een goeie oplossing is: http://www.rx5.nl
Gebruik ik ook bij de karakterbak.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 04 maart 2012 12:38 PM
  [ # 853 ]

Daar heb ik ook al naar zitten kijken, binnenkort maar eens wat bestellen daar.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 09 maart 2012 11:17 PM
  [ # 854 ]

Sinds een tijdje lekte de Xantia een beetje rechtsachter bij het subframe, in de omgeving van de veercilinder. Een jaar geleden is aan deze kant de ADAL vernieuwd. Zelf kijken leverde mij geen duidelijke oorzaak op. Vanmorgen heb ik bij Citrotech het ding op de brug laten bekijken, en het bleek een licht lekkende aansluiting van de lekzal op de kop van de veercilinder-zuigerstang te zijn. De hoes an sich was heel, het kopje een tikje beschadigd van de ADAL-ongein (de boel wilde daar zeer moeilijk los). Vooralsnog is het opgelost met, loshalen van de lekzak, goed schoonmaken, opnieuw bevestigen en borgen met een reepje Ligarex, eens zien of de boel nu wel dicht blijft.

En ik heb onlangs gele H4 opzetkapjes in mijn koplampen gebouwd, n.a.v. een topic op het XM Club forum. Bij daglicht geeft het een mooie gele gloed, en met de lampen aan een prachtig geel licht, ook i.c.m. mijn xenon. Ben er erg mee in mijn nopjes Smile

Een volledige beschrijving van deze ingreep is in deze FAQ op het Xantiaclub forum te lezen.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 09 maart 2012 11:26 PM
  [ # 855 ]

Mooi Jochem!
Leuk ook om te zien dat mijn methode ook op een xantia toepasbaar is! Het mooie is inderdaad dat het ook met lampen uit een prachtige gele gloed geeft..

Profiel  
 
 
57 van de 68
« Eerste  < Vorige 55 56 57 58 59 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook