3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Gebroken kopbouten
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 juli 2007 04:02 PM
  [ # 37 ]
Andries schreef:

Ik wil graag de kop laten zitten.
Met de kop op de werkbank is het niet zo’n probleem, maar in de auto, en dan de achterste cilinder, daar kom je met een boortje niet bij.

Wel een goed idee Waterman, badankt.
Misschien dat ik ergens een haakse boormachine kan lenen.

Iemand ervaring met het oplassen??
Wat gebeurt er met het naastliggende aluminium van de kop ??

Misschien een 8mm busje erin tikken en daar binnenin lassen ??

Oplassen gaat niet werken als je geen uitstekend stukje tapeind hebt. Het alu kan wel iets hebben, wat warmte betreft, maar geen langdurige belasting. Zoek maar een haakse boormachine….Overigens, achter dit tapeind loopt een inwendig waterkanaal…. let dus op dat je niet door het tapeind heen boort….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 01 juli 2007 05:50 PM
  [ # 38 ]
Cees78 schreef:

Restant in de kop?
Dat krijg je er toch zeker wel uit ?!?!

Cees, vertel je geheim!

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 06 juli 2007 04:23 PM
  [ # 39 ]

Ik heb een haakse boormachine kunnen lenen en een mooi gaatje geboord middenin het afgebroken tapeind. Gaatje van 4 mm.
Daar kruipolie doorheen gespoten zodat het overal zijn werk kon doen.
Enkele dagen gewacht en steeds kruipolie erin.
Vervolgens vanmorgen een torxbitje in het gat getikt. Ging tot zover prima. Geprobeerd het tapeind eruit te draaien
Maar helaas, toen brak het bitje af. Dat zit dus nu in het gat, en dat ding is zo hard, daar kan ik niet in boren.
Ik ben bang dat nu de kop er echt wel af zal moeten.

Of heeft iemand nog een tip ???

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 07 juli 2007 01:04 PM
  [ # 40 ]

Bel Cees even.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 08 juli 2007 01:33 AM
  [ # 41 ]

steekt het nu iets uit?
soms kun je met een drevel en een hamertje het overgebleven schroefdraad “los tikken”. Ik ben daar ondertussen in getrained Confused Dujs goede drevel en zachte tikje de goede kant op..


verder natuurlijk behoorlijk klote. Succes!

.komma

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 05 augustus 2007 04:26 AM
  [ # 42 ]

laatste nieuws:

Ik heb het afgebroken torx-bitje naar achteren weg kunnen tikken, tot in de loze ruimte achter het tapeind.
Vervolgens het gat steeds groter gemaakt, tot 7 mm.
Tenslotte met een M8 tap de schroefdraad hersteld. Ik zat gelukkig perfekt middenin het tapeind.
Nieuw tapeindje erin gezet met locktite, voor de zekerheid.

Het is dus te doen om een afgebroken uitlaatspruitstuktapeind te vervangen van de achterste cilinder, met het blok in de auto. Dit had ik niet verwacht, maar ik ben er wel blij mee. Je hebt wel een haakse boormachine nodig, en om de M8 tap te draaien heb ik een spakenspanner gebruikt (!!!!!) omdat er geen ruimte is voor de normale tap-ratel.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 augustus 2007 04:48 AM
  [ # 43 ]

Voorboordiameter voor M8 schroefdraad is 6,8mm. Dus je schroefdraad is nu wel zwakker ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 05 augustus 2007 04:57 AM
  [ # 44 ]

Klopt.
Vandaar de locktite (ik heb geen 6,8 mm boortje)
Ik heb de uitlaatspruitstuikmoertjes met 18 Nm vastgezet. De moer op het nieuwe tapeind klikte net zo vrolijk als de rest, dus ik denk dat het zo goed is.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook