













































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Andries schreef:Ik wil graag de kop laten zitten.
Met de kop op de werkbank is het niet zo’n probleem, maar in de auto, en dan de achterste cilinder, daar kom je met een boortje niet bij.Wel een goed idee Waterman, badankt.
Misschien dat ik ergens een haakse boormachine kan lenen.Iemand ervaring met het oplassen??
Wat gebeurt er met het naastliggende aluminium van de kop ??Misschien een 8mm busje erin tikken en daar binnenin lassen ??
Oplassen gaat niet werken als je geen uitstekend stukje tapeind hebt. Het alu kan wel iets hebben, wat warmte betreft, maar geen langdurige belasting. Zoek maar een haakse boormachine….Overigens, achter dit tapeind loopt een inwendig waterkanaal…. let dus op dat je niet door het tapeind heen boort….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Cees78 schreef:Restant in de kop?
Dat krijg je er toch zeker wel uit ?!?!
Cees, vertel je geheim!
Ik heb een haakse boormachine kunnen lenen en een mooi gaatje geboord middenin het afgebroken tapeind. Gaatje van 4 mm.
Daar kruipolie doorheen gespoten zodat het overal zijn werk kon doen.
Enkele dagen gewacht en steeds kruipolie erin.
Vervolgens vanmorgen een torxbitje in het gat getikt. Ging tot zover prima. Geprobeerd het tapeind eruit te draaien
Maar helaas, toen brak het bitje af. Dat zit dus nu in het gat, en dat ding is zo hard, daar kan ik niet in boren.
Ik ben bang dat nu de kop er echt wel af zal moeten.
Of heeft iemand nog een tip ???
Bel Cees even.
steekt het nu iets uit?
soms kun je met een drevel en een hamertje het overgebleven schroefdraad “los tikken”. Ik ben daar ondertussen in getrained Dujs goede drevel en zachte tikje de goede kant op..
verder natuurlijk behoorlijk klote. Succes!
.komma
laatste nieuws:
Ik heb het afgebroken torx-bitje naar achteren weg kunnen tikken, tot in de loze ruimte achter het tapeind.
Vervolgens het gat steeds groter gemaakt, tot 7 mm.
Tenslotte met een M8 tap de schroefdraad hersteld. Ik zat gelukkig perfekt middenin het tapeind.
Nieuw tapeindje erin gezet met locktite, voor de zekerheid.
Het is dus te doen om een afgebroken uitlaatspruitstuktapeind te vervangen van de achterste cilinder, met het blok in de auto. Dit had ik niet verwacht, maar ik ben er wel blij mee. Je hebt wel een haakse boormachine nodig, en om de M8 tap te draaien heb ik een spakenspanner gebruikt (!!!!!) omdat er geen ruimte is voor de normale tap-ratel.
Voorboordiameter voor M8 schroefdraad is 6,8mm. Dus je schroefdraad is nu wel zwakker ...
Schijt aan originaliteit.
Klopt.
Vandaar de locktite (ik heb geen 6,8 mm boortje)
Ik heb de uitlaatspruitstuikmoertjes met 18 Nm vastgezet. De moer op het nieuwe tapeind klikte net zo vrolijk als de rest, dus ik denk dat het zo goed is.