37 van de 41
« Eerste  < Vorige 35 36 37 38 39 Volgende >  Laatste »
   
Vermond’s BX’en: 19d gekeurd en nieuwe aanschaf
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 10 augustus 2013 02:46 PM
  [ # 541 ]

Zoals in het vorige bericht te lezen is, is waarschijnlijk de hoogteregelaar achter de veroorzaker van de grote retour richting vat. Dit zou dus het snelle inzakken veroorzaken. Het snelle inzakken maakt me niet zo heel veel uit, alleen merk je dat alle druk weg is als je weer wilt gaan rijden.

Vanochtend heb ik een andere hoogteregelaar goed schoongemaakt en gemonteerd. De reactie tijd is erg kort geworden en de achterkant reageert metéén als je de BX in een hogere stand zet. Hij gaat mooi vloeiend op en neer en heeft nagenoeg geen overshoot. De oude hoogteregelaar was van binnen erg vies, maar dit heeft naar mijn weten geen invloed op de retourstroom, alleen maar op de reactietijd. Ik ga de plunjer goed inspecteren en kijken of er slijtage te zien is.

Als ik nu m’n gereedschapskist achterin de auto zet wordt dit meteen gecorrigeerd (ook met motor uit). Nu vandaag afwachten of de retourstroom is afgenomen. Het interval van de drukregelaar zit nu op 65 seconden.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 augustus 2013 06:57 PM
  [ # 542 ]

Kijk, dat zijn goede berichten…
In ieder geval weten we nu wie we moeten consulteren bij overmatige lekkage…

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 10 augustus 2013 07:18 PM
  [ # 543 ]

Goed bezig.

Ik moet die hoogteregelaars van mijn BX ook maar eens goed onderzoeken dan. Heb hetzelfde probleem immers.

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 11 augustus 2013 12:42 PM
  [ # 544 ]

Inspectie van het hydraulisch systeem loont zeker. De BX staat nu bijna 12 uur stil en de achterkant heeft nog zo’n 7.5 cm om te zakken. Ik had op meer gehoopt, maar het is al een verbetering. Uiteindelijk zou ik een anti-zink systeem in kunnen bouwen van een Xantia Smile.

Ik vermoed overigens dat het snelle reageren van de hoogteregelaar snel minder wordt, want bij montage van een schoongemaakte regelaar zijn de balgen aan beide kanten nog leeg. Dit zorgt ervoor dat de plunjer erg snel kan verschuiven. Als er weer LHM in zit (dit komt puur van lekken van de HR) zal het wel wat langzamer gaan.

Profiel  
 
McKlei
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 11-09-2012

- BX TRD Turbo
Gepost: 15 augustus 2013 02:27 PM
  [ # 545 ]
Vermond schreef:

Als ik nu m’n gereedschapskist achterin de auto zet wordt dit meteen gecorrigeerd (ook met motor uit). Nu vandaag afwachten of de retourstroom is afgenomen. Het interval van de drukregelaar zit nu op 65 seconden.

65 seconden?? Dude! Mocht je een keer een middagje over hebben weet je me te vinden Wink

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 23 augustus 2013 03:40 PM
  [ # 546 ]
Vermond schreef:

Nog wat foto’s, dat maakt het allemaal interessanter:

‘Nieuw’ interieur dankzij Beerpeet:

Doe nou ‘s plaatjes met die deuren, man! Razz

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 09 september 2013 01:43 PM
  [ # 547 ]

Komt eraan.. Smile

Over die 65 seconden interval, die is nu weer lekker gezakt naar 25 seconden. Ik geloof nog steeds dat het allemaal beter kan, maar heb nu even geen zin om verder te zoeken.

Ik heb nu een héle kleine lekkage aan de vliegwielzijde van de cilinderkop. Er zit daar een oliekanaal wat afgedopt is met een inbusboutje. Heeft iemand daar weleens lekkage gehad? Ik heb op een oude kop geprobeerd het boutje eruit te krijgen, maar je draait de kop zo dol.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 september 2013 10:41 PM
  [ # 548 ]

Kan je daar een fotootje van laten zien?

Is de kop van de plug van zwak materiaal of zit ie zo vast?

In het grote boek staat helaas geen goede afbeelding van de smering in de cilinderkop…

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 21 september 2013 06:53 PM
  [ # 549 ]

He Hans, foto komt nog. De kop is van zwak materiaal, en waarschijnlijk zit ‘ie gewoon erg vast na 20 jaar en montage met loctite. Hij ‘zweet’ wat, maar dat doet hij al sinds ik de motor in heb gebouwd.

Verder heb ik nog iets uit te zoeken bij het hydraulisch systeem. Iets wat niet al te veel kwaad kan, maar waar ik me wel aan erger:

Het tik-interval van de hogedrukregelaar is 30 seconden of meer tijdens stationair draaien. Dit zou betekenen dat als de pomp in goede staat is, de interne lekkages in het systeem meevallen. Stuur in andere standen heeft geen invloed, het interval blijft op 30 seconden. Ik heb ook de hoeveelheden retourstroom bekeken als de motor niet loopt. Dit viel allemaal wel mee.

Echter als ik optrek, volgen de keren dat de pomp inslaat elkaar snel op. Stel ik trek in de 3 door tot 60 km/u, dan tikt de regelaar soms 3 keer tussen de 50 - 60 km/u. Bij constante snelheid van 80 km/u is de duur van het interval gezakt naar 7 seconden, waarbij je duidelijk in je pedaal de pomp voelt inslaan.

Als ik de auto laat uitrollen en daarna weer optrek heb ik altijd het scenario van het vele tikken. Als ik de auto remmend tot stilstand laat komen en daarna weer optrek merk ik geen verschil. Ik vermoed daarom dat de remservo hier niet het probleem is. Ik zou verder denken aan de pomp of debietregelaar. De debietregelaar zit niet zó simpel in elkaar dat je het als een Y-stuk kan zien tussen het reguliere hd-circuit en de stuurbekrachtiging, maar er vindt ook weer terugkoppeling plaats vanuit de drukregelaar. Heeft iemand ooit dezelfde symptomen ervaren bij z’n BX?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 september 2013 09:39 PM
  [ # 550 ]

Kan het niet zijn dat de remservo gewoon altijd inwendig lekt? Dus onafhankelijk van wel of niet remmen?
Als je optrekt wordt de druk op de achtervering hoger.
Misschien zou het kunnen helpen als je de (achter)remmen nog een keer extra “ontlucht”, dan spoelt alles lekker door.
Dat is niet zo heel veel werk en mocht het de tik-interval verbeteren dan zal je toch aan de remservo moeten denken.
Als het niet helpt en onze goeroe JV weet het ook niet, dan wordt het moeilijk…

Profiel  
 
Gepost: 21 september 2013 09:43 PM
  [ # 551 ]

Als je vering achter zacht is duikt de kont in bij optrekken en gaat je hoogteregelaar open, daar misschien afhankelijk van?

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 22 september 2013 01:01 AM
  [ # 552 ]

Aan beide dingen heb ik zitten denken. De remservo lekt wel, maar niet extreem, die kan niet in 1 seconden de complete voorraadbol legen. Alle bollen zijn verder nieuw, inclusief de voorraadbol. Achter zakt ‘ie ook niet zo veel, wat het vele tikken niet kan veroorzaken. Het interval van 7 seconden tijdens constante snelheid past daar ook niet bij. Desalniettemin zijn alle tips/gedachtegangen welkom.

Ik ga morgen eens kijken of ik de lekretouren van de veerpoten achter en lek- en oper. retour van de HR achter kan opvangen tijdens het rijden, zodat ik kan zien of er daar iets aparts gebeurt.

Het ontluchten van de remmen achter zou ik nog eens kunnen proberen, ik heb het gevoel dat m’n rempedaal de laatste tijd weer ‘zompiger’ aan begint te voelen.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 23 september 2013 03:50 PM
  [ # 553 ]

Een ander topic waar ik het ‘tik-mysterie’ probeer op te lossen: Smile http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222978/

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 07 november 2013 12:54 PM
  [ # 554 ]

Na veel controleren kwam ik erachter dat de interne retourstroom niet het vele tikken van de drukregelaar kon veroorzaken. De voorraadbol was ook goed. Uiteindelijk moest het wel aan de drukregelaar liggen. Ik heb een andere gemonteerd, maar heb gelijk ook de debietregelaar vervangen (stom), omdat die wat zweette en ik er toch in de buurt was.

Het probleem van het vele inslaan van de pomp is opgelost, en het interval is 70 seconden. Ik had de debietregelaar moeten laten zitten, want ik heb nu last van uitvallende stuurbekrachtiging. Waarschijnlijk zit er ergens vuiligheid in de regelaar. Deze moet dus nog een keer vervangen worden.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 07 november 2013 01:15 PM
  [ # 555 ]

In september ben ik afgestudeerd en een paar dagen later ben ik in de auto gestapt voor een goede roadtrip. De eerste twee weken ben ik met een studievriend door Scandinavie heen gereden. In Helsinki is mijn reisgezelschap gewisseld en zijn er twee andere vrienden ingestapt. We zijn overgestoken naar Tallinn en zijn via Kiev, Oekraine in twee weken weer terug naar Nederland gereden.

We hebben in totaal iets meer dan 12.000 km gereden en bijna elke nacht ergens anders overnacht.

Profiel  
 
 
37 van de 41
« Eerste  < Vorige 35 36 37 38 39 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook