1 van de 41
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Vermond’s BX’en: 19d gekeurd en nieuwe aanschaf
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 11 mei 2008 10:52 PM

Hey,

ik kan binnenkort waarschijnlijk aan een bx gti komen met een nog aardige motor erin. De BX zelf (op de motor na) is vrij gaar dus ik wil de motor overhevelen naar m’n 1.6 break (tgi). Kan dit zomaar? Ik snap dat de kabelbomen etc ook anders zijn, maargoed die heb ik ook erbij zitten in die gti dus die zou ik kunnen gebruiken of in ieder geval af kunnen leiden waar wat heen moet. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die dit al een keer gedaan hebben. Zitten de motorsteunen bijvoorbeeld op dezelfde plekken?

Groeten,

Jeroen

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 12 mei 2008 01:31 PM
  [ # 1 ]

ligt eigenlijk het meeste aan het bouwjaar van de auto. alles is dan gewoon Plug en Play Cool

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 13 mei 2008 12:13 AM
  [ # 2 ]

Subframe en blok onder de Tgi uit trekken, en die van de Gti er weer onder plakken? De carosserie blijft bij alle typen (mits rond zelfde bouwjaar) gelijk, dus motorsteunen enzo denk ik ook. Bij mijn Gti type 2 en Chic (type 3) zijn de motorsteun-montagepunten hetzelde. Kan me ook niet voorstellen dat Citroen verschillende carosserien heeft gebouwd voor verschillende motorvarianten.

En dan zit je IDD nog met de kabelboom, maar als je het dashboard er uit trekt moet dat ook nog redelijk te doen zijn. Dan kun je meteen het dashboard van de Gti er in hangen.

Je zult misschien wat krokante leidinkjes slopen, maar zie het als een mooie gelegenheid om die te vervangen. En meteen alle rubbertjes vervangen in de ophanging.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 13 mei 2008 02:29 AM
  [ # 3 ]
Mighel schreef:

Subframe en blok onder de Tgi uit trekken, en die van de Gti er weer onder plakken? De carosserie blijft bij alle typen (mits rond zelfde bouwjaar) gelijk, dus motorsteunen enzo denk ik ook. Bij mijn Gti type 2 en Chic (type 3) zijn de motorsteun-montagepunten hetzelde. Kan me ook niet voorstellen dat Citroen verschillende carosserien heeft gebouwd voor verschillende motorvarianten.

En dan zit je IDD nog met de kabelboom, maar als je het dashboard er uit trekt moet dat ook nog redelijk te doen zijn. Dan kun je meteen het dashboard van de Gti er in hangen.

Je zult misschien wat krokante leidinkjes slopen, maar zie het als een mooie gelegenheid om die te vervangen. En meteen alle rubbertjes vervangen in de ophanging.

Subframe kan je allemaal laten zitten. motor kan je zo met steunen er in hangen, hoef je niets voor aan te passen. weet alleen niet of je nu stuurbekrachteging hebt ?? bij de Gti heb je dat zowiezo wel. Dat zal je dan wel moeten aanpassen als dat verschillend is Wink

Kabelbomen zijn vaak allemaal al voorbereid voor alles, en daarom zal je het dashboard van de GTi er waarschijnlijk zo in kunnen pluggen, en werken alle meters van het GTi dash ook. mits het allebei bv jeager is, of veglia. kijk daar dus effe goed naar.
Ik weet niet voor 100% zeker of een TGi dit allemaal al heeft als voorbereiding.
Het belangrijkste is wel dat de kabelboom van de motor naar het dashboard hetzelfde is met stekkers !!! dan is het echt motor erin, kabels aansluiten en rijden maar.  Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 13 mei 2008 05:06 PM
  [ # 4 ]

De kabelboom voor de motor loopt grotendeels over de rechter motorsteun, naar de bijrijdersstoel.

De dash kun je absoluut laten zitten, daar hoef je niet onder te zijn. Idem voor subframes.

Motorsteunen zijn er ruwweg in 3 smaken (1. oude 1400 150 motor, 2. nieuwe 1400 TU motor, 3. alle XU-motoren, incl 1600- en 1900’s en diesels), een 16TGI en een GTI moet wel goed gaan.

Misschien is de voorpijp iets anders? Verder moet je de bak ook maar overzetten, want de 16TGI break heeft een wel heel aparte eindoverbrenging. Aan de andere kant, het rijdt wel zuinig.

Er is ook nog een klein “sturings en signalerings” kabelboompje wat over de bak naar de stekker onder de accu loopt; die is vrij universeel binnen de BX-en. Maar neem wel de kabelboom die vanaf de motor over de bak loopt mee, dat scheelt veel werk.

Een schema van dit “bonsai"boompje
vind je hier

Je moet die GTI-motorkabelboom (die over rechts) gewoon overzetten, want een Magneti Marelli en een Bosch -injectiesysteem hebben niet zo veel overeenkomsten.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 13 mei 2008 05:14 PM
  [ # 5 ]
vortex schreef:

Kabelbomen zijn vaak allemaal al voorbereid voor alles, en daarom zal je het dashboard van de GTi er waarschijnlijk zo in kunnen pluggen, en werken alle meters van het GTi dash ook. mits het allebei bv jeager is, of veglia. kijk daar dus effe goed naar.

Nee hoor, dat is absoluut niet waar; er is voor zover mij bekend maar een drietal draadjes teveel / extra gelegd bij BX-en:
1. bij de 1e serie Chic de bedrading voor de niet-gemonteerde interieurverlichtingsschakelaar achter
2. bij de modellen met elek rechter spiegel, de bedrading naar de linker spiegel.
3. bij type 3 breaks de bedrading voor de bij breaks niet-bestaande achterklep-open indicator.

Andere aanvullingen hoor ik graag!

Voor na-montage van GTI-dashes is er notabene een plakkerig topic in dit subforum btw…

Ik weet niet voor 100% zeker of een TGi dit allemaal al heeft als voorbereiding.
Het belangrijkste is wel dat de kabelboom van de motor naar het dashboard hetzelfde is met stekkers !!! dan is het echt motor erin, kabels aansluiten en rijden maar.  Wink

Een 16TGI heeft een direct door de ECU aangestuurde toerenteller; die werkt niet op een GTI.
De meters en toerenteller gaan maar via een paar draadjes, daar ga je geen kabelboom voor omhangen zou ik zeggen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 13 mei 2008 06:29 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor de info! Ik heb binnenkort de gti in de buurt staan dus dan hoop ik wat te kunnen gaan sleutelen. Ik heb inmiddels een hoop aan m’n bx’en kunnen repareren, alleen nog erg weinig op motorisch gebied. Dit is een mooie kans om daar eens wat mee te gaan hobbyen. Ik heb altijd een erge drang om alles te willen begrijpen en iets zegt mij dat ik dan hier nog wel wat vrije tijd in kan stoppen Very Happy.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 08 augustus 2008 12:30 AM
  [ # 7 ]

De GTI is inmiddels opgehaald vanaf de stalling. Hier een foto:

Morgenochtend heb ik nog meer foto’s, ik heb nu even geen tijd. Heb ook nog een hoop vragen wat betreft de motorwissel Smile.

Groetjes,

Jeroen

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 08 augustus 2008 01:12 AM
  [ # 8 ]

Een sport uitbouw en een sport achterbumper….......

zuinig op zijn danwel goed verkopen.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 08 augustus 2008 06:46 AM
  [ # 9 ]

Die onderdelen zijn al enigszins vergaan moet ik zeggen….

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 08 augustus 2008 07:28 AM
  [ # 10 ]

Wat meer informatie over de GTI, ik heb ‘m dus bij mij op de TU/e gekocht. Hier hebben ze onderzoek gedaan naar 4 wielbesturing. Ik heb ‘m voor een leuke prijs over kunnen nemen. De auto heeft 11000 km gelopen en heeft dus ook besturing op de achterwielen. Op de riem van de dynamo zat ook een 2e hydrauliek pomp en daarop een 2e drukregelaar. Ook zat er in de parafenbak (hoe heet dat ding ook alweer?) een 2e lhm vat die gekoppeld zat aan de originele. De olie die terug kwam in dit 2e vat werd eerst gekoeld door een oliekoeler voor de radiateur:

De besturing achter werd dus geregeld dmv. lhm. Alle meetapparatuur en besturingsapparaten heb ik er uit moeten slopen. De auto heeft ook geen kenteken meer en ik heb daarom besloten om in eerste instantie de motor te gaan gebruiken in m’n break. Hier nog een plaatje van de achterophanging:

En de 2e drukregelaar en pomp:

Na het demonteren van alle extra hydrauliek meuk heb ik de motor gestart met accu (dynamo ontbrak), en deze liep (na het verdampen van liters LHM) perfect. Hier nog een foto van de 2 auto’s die hun motoren gaan uitwisselen:

Ik heb inmiddels alle onderdelen kunnen loskoppen volgens de BX vraagbaak:


Ik heb echter nog wat vragen over de luchtmassameter van de GTI: De onderste opening, ik neem aan dat dat de inlaat is, die was nergens op aangesloten, terwijl in mijn 1.6 tgi deze verbonden is met het uitlaatspruitstuk en met de ventilator voor de radiateur (zo lijkt het). Hoort dit? Of ontbreken er stukken. Hier een foto hoe het in m’n TGI zit:

Ook zit er ABS op de 4 wielsturing versie. zijn de sensoren makkelijk over te zetten naar een TGI model? Volgens mij ontbreekt er hier ook een leiding:

.

Voor de rest heb ik eigenlijk nog tips nodig hoe ik het beste de motorwissel van gti in 1.6 tgi break kan verantwoorden. Dat het allemaal heel blijft weet ik (en hoop ik) wel… alleen lijkt het me relaxed als ik het voor een niet te hoog bedrag ook met de RDW het allemaal legaal kan maken. In het topic van Thijsvandebles las ik dat ze wagens ‘conformeren’ naar anderde geleverde modellen. Dit zal bij mij dan niet werken omdat ik een GTI motor in een break zet. Wat zijn mijn opties, mocht ik de wagen opnieuw willen laten keuren?

Alvast bedankt voor de reacties. Ik ben van plan dit weekend de motor uit de wagen te hijsen.. het is even wachten op goed weer.

Groetjes,

Jeroen

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 08 augustus 2008 02:33 PM
  [ # 11 ]

De GTi-motor is gewoon geleverd in de break, alleen heet ie dan TZi.
In de break is dit namelijk het mulitpoint-blok.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 08 augustus 2008 02:37 PM
  [ # 12 ]

Als ik zo op de foto’s kijk is het blok in die GTi een D6a. En die is niet in de break geleverd. Maakt op zich weinig verschil, het zou zo moeten passen. Alleen kom je misschien bij de APK in de knoop met je uitstoot omdat je waarschijnlijk U9 op je kenteken hebt staat itt de vuile GTi die je gebruikt die geen kat of wat dan ook heeft.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 augustus 2008 03:02 PM
  [ # 13 ]

Dat is een D6A idd. Bovendien dan met een BE1 bak (schakelarij ombouwen), langsbalk tegen subframe (HD leidings ombouwen), stuurbekrachtiging (nog meer leidings ombouwen) en wel een ultra simpele kabelboom (ECU bij de LMM). Je hebt wel een andere toerenteller nodig.

Als het een 93er break is (4 gas test nodig) kun je het vergeten met een d6a blok. Met alleen CO meting moet het nog wel lukken om de CO onder de 0.5 % te krijgen tijdens het stationair draaien. Dat is gewoon verstelbaar.

Kortom: dit is allemaal lang niet zo plug en play als het lijkt. Maar het is goed te doen.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 08 augustus 2008 03:12 PM
  [ # 14 ]

wat de RDW keuring betreft, DOEN!!! anders kan je nog in een nare situatie bij een ongeval..

kosten zijn 55 euro volgens mij ondat je onder de 40% blijft een een BX blok in komt!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 08 augustus 2008 04:33 PM
  [ # 15 ]

@ marten: aan het kenteken te zien is de Break een auto van midden/eind 92.

Profiel  
 
 
1 van de 41
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook