1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
een ei op mn voorband
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 24 maart 2009 11:34 AM

Gisteren mmoie tocht gemaakt hier in de fjorden toen opeens mn auto een beetje begon te bibberen.
In eerste instantie dacht ik dat misschein een van mn wiele was losgetrild dus alles maar eens nagetrokken. maar dat hielp niet. kan toch niet ineens een andrijfas zijn? Ik herrinner me dat toen ik met 110 een auto inhaalde het opeens begon.  Nou thuis maar eens kijken dacht ik en rustig doorrijden. zolang het niet erger wordt….
Bij een veerpont kwam er echter een man naar me toe die me zojuist had ingehaal na een hel tijd achter me te hebben gereden. Hij zei ; er is iets met je auto , met je linker voorwiel. hij bibbert en hij zag iets aan de binnenkant van mn wiel.
Afijn ik blijk dus een megagroot ei op de binnenkant van mn nog zo goed als nieuwe Michelin spijkerband te hebben. Moet wel zeggen dat ik ze 2e hands heb gekocht en geen idee heb hoe oud ze zijn. Wel dat ze nauwelijks gebruikt zijn.
Weet iemand of het normaal is dat zoiets gebeurd of moet ik ermee naar Michelin? zijn toch dure jongens die spijkerbanden als je ze nieuw koopt.


HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 24 maart 2009 11:44 AM
  [ # 1 ]

Check de productiedatum van je band eens! Meer info kun je hier vinden.

Phoe, dat had een flinke knaller kunnen worden.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 24 maart 2009 12:02 PM
  [ # 2 ]

Re: een ei op mn voorband

Gert-Jan Brink schreef:

Moet wel zeggen dat ik ze 2e hands heb gekocht en geen idee heb hoe oud ze zijn.[/img]

Er staat een productie code op met jaartal. Voor winterbanden geldt een tenminste-houdbaar-tot datum van 5jaar, ik denk niet dat je daarna nog iets van Michelin kunt claimen.

Sowieso moet je bij de verkoper zijn, maar je kunt het altijd proberen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 maart 2009 12:04 PM
  [ # 3 ]

Dit waren ook bijna nieuwe gebruikte michelins…

(Klik op de foto)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 24 maart 2009 02:18 PM
  [ # 4 ]

De band van Bogaard77 ziet er precies zo uit als het linkerachterwiel van de C35 van mijn ouders vorig jaar na de winterstalling.
Jaren met plezier mee gereden en ineens een canvasbreuk na een paar maanden stilstand. Ik zou erg blij zijn dat er niets gebeurt is, dat had inderdaad een flinke klapper kunnen zijn.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 24 maart 2009 03:29 PM
  [ # 5 ]

Op Citromobile eens een 2e-hands XVS gekocht voor 90 euro. Bij oppompen schoten de (droogte) scheurtjes tevoorschijn!
Altijd datum checken, en dan nog kan het tegenvallen.
Altijd beter is nieuwe kopen, (rond de 250 euro bij Cassictyre, Kudelstaart ) of Vredestein Classics….. (rond de 100 euro)

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 24 maart 2009 09:11 PM
  [ # 6 ]

Ik ken de Dot codes had er alleen niet naar gekeken. Normaal rijd ik in de winter alleen op zonnige dagen. heb die spijkerbanden puur omdat ik anders 6 maanden helemaal niet kan/mag rijden. maar goed ,volgende week zouden ze er toch af gaan. heb er 100 euro voor betaald op 4 goede velgen. in ieder geval plezier van gehad.
heb net ff gegeken ; DOT 133 zonder toevoegingen. das dus 1993 of nog waarschijnlijker 1983 Shocked
...... zal Michelin maar niet lastigvallen. Smile

ben niet zo bang voor klapbanden , heb met mn Xantia wel eens gehad bij 140km per uur(trotoirband op de rijksweg snachts) gebeurd niks met een hydrolische Citroen, gaat gewoon rechtuit. Laughing

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 24 maart 2009 09:14 PM
  [ # 7 ]

Inderdaad, 1983 Wink

Allemaal de prullenbak in!  Smile

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 24 maart 2009 11:33 PM
  [ # 8 ]

Hoe bang moet je hiervoor zijn?

Afgelopen weekend zag ik een plasje LHM onder het rechterachterwiel van mijn DS. Ik dacht een lekke lekzak. Maar er hing een druppel aan de remankerplaat. Zojuist heb ik de remtrommel erafgehaald en de schade eens bekeken: het wielremcilindertje heeft het na amper drie jaar begeven. Maar bij het schoonmaken van wiel, as en remtrommel zag ik dat de achterband was aangetast door de LHM. Een soort van ster van radiale verdikkingen, daar waar de de olie langs de band omlaag is gelopen. Wat denken jullie kan dat kwaad? Ik heb voor een jaar of vijf terug ook een klapband gehad met een XVS achter (profiel als nieuw, productietjaar van ver voor Christus) en zit niet te wachten op nog zo’n actie.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 25 maart 2009 12:00 AM
  [ # 9 ]

Normaal geeft LHM geen enkel probleem op rubber, als je twijfelt: weg met die band en zeker als ze oud zijn.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
id20driver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006

- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Gepost: 25 maart 2009 12:21 AM
  [ # 10 ]

Tot drie jaar geleden heb ik met de achterbanden gereden die op de fabriek in 1970 waren gemonteerd. Er was toen in die 36 jaar 96.000 km mee gereden. En er zat nog dik 4 mm profiel op. Maar de wagen begon achter bij lage snelheid te trillen. Dus toen op Citromobiel twee “goede” gebruikte Michelins XaS gekocht van 5 jaar oud.
Anderhalf jaar geleden tijdens een rit op de Autoroute naar Parijs ben ik met een oorverdovende knal de helft van het profiel van de RA band in een klap kwijt geraakt. De koordlagen waren zichtbaar. Nog erger dan de band van Bogaard. Binnen scherm, benzine vulpijp en schelpje waren behoorlijk beschadigd. Gelukkig geen schade aan het achterscherm zelf.
Voor mij dus nooit gebruikte banden meer, maar nieuwe XaS’sen.

Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 25 maart 2009 12:45 AM
  [ # 11 ]
GW-tje schreef:

Normaal geeft LHM geen enkel probleem op rubber, als je twijfelt: weg met die band en zeker als ze oud zijn.

Ik heb eens een band weggemikt doordat deze toch echt wel plaatselijk erg opgezet was geworden door een LHM-lekkage. Het rubber was duidelijk aangetast, en dat was niet oppervlakkig.

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 25 maart 2009 01:13 AM
  [ # 12 ]

Ik heb ook pech gehad. met een rechter achterband. Dacht zelf aan het profiel michelin banden te herkenen. Maar achteraf waren dat cover banden. Had de vorige eigenaar erop gezet en zelf ook niet goed opgelet.met 120 kilometer per uur is het loopvlak van de band gekomen. En als een op hol geslagen rupsband te keer gegaan. in een seconde tijd. Rechterachterdeur beschadigd. Rechter zijscherm finaal kapot geslagen. En een beste duik en krassen in de kofferplek. Ik zie nog het stuk band door de lucht zweven toen ik in de achterkijk spiegel keek. De auto reed wel rustig door. Maar ik zelf schrok me wezenloos.

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 25 maart 2009 12:59 PM
  [ # 13 ]

Ja de grap is dat je gewoon door kan rijden, maar de schade die een tot flarden gereden band in je wielkast kan aanrichten kan enorm zijn. Ik heb dat ooit eens gezien bij de garage, alsof er met een ronddraaiende bijl in gehakt was…

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 25 maart 2009 01:32 PM
  [ # 14 ]
Kees-Jan Smit schreef:

Ja de grap is dat je gewoon door kan rijden, maar de schade die een tot flarden gereden band in je wielkast kan aanrichten kan enorm zijn. Ik heb dat ooit eens gezien bij de garage, alsof er met een ronddraaiende bijl in gehakt was…

Maar kan je ook gewoon doorrijden als dat met je voorband gebeurt?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 25 maart 2009 05:27 PM
  [ # 15 ]

Maar kan je ook gewoon doorrijden als dat met je voorband gebeurt?

Jazeker. Kijk maar:  

Ik heb overigens maar 2 nieuwe XZX’en besteld. Jammer van die vorige na ‘slechts’ 40.000km Sad

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook