9 van de 90
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
Jim’s GTi T2 -  Mike Sanders vet /  13,2 Volt ?
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 maart 2010 08:45 PM
  [ # 121 ]
Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 30 maart 2010 09:50 PM
  [ # 122 ]

Een kritische noot bij goed geslaagd werk: het lakken sluit het leer verder af. Het ziet er dus mooi uit, maar alles wat je er daarna op smeert, trekt niet in het leer. Mijn SM-bekleding krijgt daarom zeker geen nieuwe laklaag. Zodra de beste stukken bij elkaar zijn samengsteld tot een nieuwe set, krijgt het leer een verzorgende behandeling op de onderkant van de huid. Ik accepteer dan de staat waarin het dan verkeert, maar behoud de mogelijheid te onderhouden.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 30 maart 2010 10:12 PM
  [ # 123 ]

Idd prachtig resultaat, maar omdat ik zelf leer in m’n XM heb, vraag ik me toch iets af.
Voor zover ik leer ken in nieuwe auto’s, is het altijd soepel, mat en stroef. Vooral mat. Een tijdje terug heb ik nog in een Volvo V70 gereden en die had mooi mat leer waarop je niet glijdt. Zo zou ik eigenlijk het leer willen hebben. Maar waar je het ook mee behandelt, het blijft glimmen. En met de Leatherique behandeling gaat het wel heel erg glimmen. Maar ik ben bang dat je dat matte nooit meer terug krijgt als het eenmaal glimt.
Mijn nootje… Wink

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 30 maart 2010 10:41 PM
  [ # 124 ]

tja. je moet wat.
ik heb hier ook wat diverse leer delen liggen (ook vanuit mijn prestige project).
het gaat van schuren naar slijtage naar craquelé naar barsten naar onherstelbare scheuren.
volgens mij moet je dat leer voorzien van een goede verflaag (echte leerverf). anders staat de structuur verder en verder open. er staat een toelichting op de leerlooier. maar ook op leatherique staat wel wat.

het mooiste is volgens mij er ultradun op spuiten met een air type spray gun, mar dat lukt niet niet met een rode bies (en het ontbreken aan materiaal). dus proberen er dun op aan te brengen met een speciaal sponsje. dan houd je maximaal de originele textuur van het leer.
mijn bestuurdersstoel heeft voor mij ws. nooit onderhoud gehad, en begon nu diep craquele te vertonen….. ik wilde erger voorkomen !

ik heb mijn stoelen al een tijdje uit mijn CX staan in een apart kamertje in huis (mijn vrouw vindt dat overigens niet optimaal….). Daar heb ik ze af en toe weer ruim in gesmeerd met leatherique rejuvinator oil. dat trekt er vlot in en voedt het leer lekker. dat zie ik als mijn voorbehandeling. lijkt me prima !

1 instapwang professioneel vervangen, zittingen iets laten verstevigen.
dan lekker in de verf (zie de eerdere foto’s hierboven).
hierna iets oppoetsen en leerbeschermer er over.

de leerlooier maakt verf op kleur en de juiste mattering, zodat het niet te veel glimt. dus je komt een eind in de goede richting. ik heb ze een hoofdsteun opgestuurd, en deze verf terug gekregen. lijkt zeker wat donkerder zwart, en iets glimmender, maar dat oude was ook erg droog en iets lichter van kleur / opgebleekt. of dat was toch ook een donkere antraciet….

anders wordt het wel, maar ik ben er niet ontevreden over (en nog niet klaar Wink )
maar (@Robin) autoleer kaal/onbehandeld laten lijkt me niet handig, dat gaat er een keer aan.

en ik zal een keer als ik klaar ben wat rejuvinator oil er op poetsen, om te kijken of dat er uberhaupt nog wel intrekt….. dat laat ik nog weten !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 30 maart 2010 11:47 PM
  [ # 125 ]

Weet iemand wat het resultaat is voor de lange termijn?

Persoonlijk vind ik leer wat leeft,mat en wat gebruiks sporen heeft mooier dan zegmaar hoogglans leer.

Zelf maak ik mijn leren interieur schoon met een zachte doek en lauw water en smeer het in met een goedje(ziet er een beetje melkachtig uit) wat ik ooit op de Citromobile heb gekocht(merk even vergeten)werkt naar mijn mening uitstekend.
Leer in mijn DS en CX is naar 10 jaar nog steeds soepel en vertoond weinig slijtage.

Maar resultaat wat ik zie op de foto’s lijkt mij goed en redelijk te doen.

Bedenk wel leer wat misschien 20 jaar of ouder is en uitgedroogd zal natuurlijk nooit meer nieuw worden en zal vroeg of laat toch vervangen moeten worden

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 31 maart 2010 10:15 AM
  [ # 126 ]
cx25gtit2 schreef:

....maar (@Robin) autoleer kaal/onbehandeld laten lijkt me niet handig, dat gaat er een keer aan.

De beste behandeling is volgens specialisten Carli en Jan met goede leervoeding insmeren en juist niet lakken. Nogmaals, de lak sluit de huid af van mogelijke behandeling met leerverzorgingsproducten, zoals Smartleather, dat ik heb gebruikt. Doe je eerste lak erop, dan kun je daarna invetten wat je wil, het zal erop blijven liggen en dan wordt het leer niet gevoed en wordt het stukje bij beetje steeds droger. Dit is de uitkomst van een gesprek tijdens een kopje koffie tijdens één van de revitaliseringssessies van mijn SM stoelen. De allerbeste behandelig van oud leer kun je alleen doen als de stoelen uit elkaar zijn gehaald en dat is behandelen met een leervoedingsproduct op de achterkant van de huid. Het moge duidelijk zijn, dat ik leer niet onbehandeld laat, maar juist kies voor de mogelijkheid van regulier onderhoud met een voedend product. En bedenk steeds als je het leer weer behandelt, dat er eerst moet worden schoongemaakt. Doe je dat niet, dan smeer je leervoeding op een door vuil afgesloten en dichtgeslibte huid. Ooit van een schoenmaker geleerd. Laag op laag elke week met schoensmeer je schoenen poetsen, schiet niet op. Je denkt, dat je het goed onderhoud, maar het enige dat je doet, is de huid steeds verder afsluiten van de onderhoudsproducten die je erop doet.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 31 maart 2010 10:54 AM
  [ # 127 ]

@robin wat doe jij met beschadigingen aan de buitenzijde,een leer verzorgingsprodukt aan de achterzijde is prima,maar beschadigingen en slijtplekken gaan er niet mee weg

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 31 maart 2010 12:07 PM
  [ # 128 ]

De slijtplekken zitten voornamelijk in de lak en hopelijk niet ook in het leer. Je kunt leer niet herstellen met lak. Leer groeit niet opnieuw aan door het aanbrengen van lak. Ik accepteer de staat waarin het leer zich bevindt en zorg ervoor, dat het in deze staat geconserveerd blijft door het te onderhouden, op de buitenkant met een gekleurd onderhoudsproduct en ook aan de binnenkant met wat anders als de stoel uit elkaar zou liggen. Als leer echt heel slecht is geworden, dan heeft lakken geen zin. Dan moet er gewoon nieuw stuk in. En dat moet je dan weer onderhouden met een onderhoudsproduct en niet met lak. Doe je er lak op, dan is het binnen enkele jaren weg met regelmatig gebruik. Daar waar het leer craquelé is, dan maak je het schoon en doe je er een ondehoudsproduct met kleur op. Wordt het weer zichtbaar, maak je het schoon en…. Dat is leeronderhoud. Zonder onderhoud gaat leer snel achteruit, met lak nog sneller.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 31 maart 2010 10:15 PM
  [ # 129 ]

tja, nu ben ik ook wel benieuwd hoe mijn experiment zich gaat houden.
ik ben begonnen, en maak het ook op deze manier af. dan begin ik aan een duurtest.
ik nodig je uit, zullen we over 10 jaar nog eens kijken…. ? zetten we jouw SM en mijn CX naast elkaar, en kijken we hoe de stand van het leer is (en de auto). maak wel even wat digi plaatjes van jouw huidige toestand al referentie ! dan schiet ik nog wat extra plaatjes voordat ik de rest doe.

en als het eerder niks blijkt te zijn, kan ik altijd nog langs jouw leerman, laat ik ze opnieuw bekleden   Wink

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 01 april 2010 12:11 AM
  [ # 130 ]
Robin Visser schreef:

Nogmaals, de lak sluit de huid af van mogelijke behandeling met leerverzorgingsproducten, ...

Zoals jij het verwoord wordt het leer ook afgesloten van vuil, zuren, zonlicht en andere invloeden van buitenaf. In de praktijk lijkt het spul aan de ene kant op latex, maar aan de andere kant ook op waterverf. Het enige wat ik kan zeggen is dat de lak er érg goed uitziet Wink

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 01 april 2010 12:21 PM
  [ # 131 ]
cx25gtit2 schreef:

ik nodig je uit, zullen we over 10 jaar nog eens kijken…. ? zetten we jouw SM en mijn CX naast elkaar, en kijken we hoe de stand van het leer is (en de auto).

Haha, gaan we sowieso doen, maar het is al een oneerlijk begin. Dik 25 jaar ! En daar is mijn beginstaat ook naar… Tijd voor een mini-meet !

Ik denk trouwens, dat het er geweldig uitziet met nieuwe lak. Het is voor mij alleen de vraag of het de beste behandeling voor het leer. Zuur op het leer ? Zie ik niet zo gebeuren met kleren aan. Vuil, juist ja, daar had ik wat over geschreven… tongue rolleye Zonlicht, daar droogt het leer van uit, ook richting schuim, ongeacht lak of vet. Behandeling ? ............

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 24 april 2010 06:23 PM
  [ # 132 ]

leer update volgt…..

tussendoor een aftermarket product van de CX Basis gemonteerd :


een extra deurrubber, zodat er nu 2 deurrubbers zijn per voordeur. dit extra rubber druk je met dit specifieke profiel in de hoek van het raam profiel van de deur, aan de binnenkant. die valt dan tegen de deursponning, buiten het originele deurrubber. sluit niet heel strak af, maar net een beetje !
ik had al een paar jaar geleden van Jochen Heusel (CX Basis) een staaltje gekregen, toen hij nog keek of hij er iets mee kon.
uiteindelijk even geleden een lengte overgenomen van een mede CX rijder hier in NL die een stuk over had (voor 2 voorportieren). nu met warmer weer gemonteerd (met wat kit).
het scheelt in windgeruis (een paar dB schat ik) !!  dus een OK toevoeging.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 26 april 2010 10:42 PM
  [ # 133 ]

Dat extra rubber klinkt goed. Vergeleken mijn vroegere DS Break is de CX muisstil, maar vergeleken de C3 van mijn vriendin is het toch een beetje een herriebak. Heb je ook een fotootje van hoe het zit na montage? Kan ik er eens over nadenken.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 27 april 2010 12:17 AM
  [ # 134 ]
break23m schreef:

Dat extra rubber klinkt goed. Vergeleken mijn vroegere DS Break is de CX muisstil, maar vergeleken de C3 van mijn vriendin is het toch een beetje een herriebak. Heb je ook een fotootje van hoe het zit na montage? Kan ik er eens over nadenken.


hahahaha !  je ziet ‘t niet, die ene zit er zo netjes in, valt gewoon niet op !!

ik heb geprobeerd een foto te schieten van een los rubber (voor de andere deur bedoeld) en tegelijkertijd van dit portier dat ding al op z’n plek !
dus 2 cm er onder zit een zelfde rubber profiel al in dat hoekje gedrukt, past er strak / net in !
daar zit bij alle CX portieren een gootje van ong. 4 x 6 mm (kijk maar eens bij je eigen CX). daar duw je dat rubber in (met ietsje kit ter fixatie).
dat rubber heeft dan een gekromde opstaand rand - die raakt net (of bijna) de deursponning. daar kan ik alleen geen goede foto van maken (met de deur dicht), but you get the picture.

net stukje gereden (400 km) en als je nu van binnen het originele deur rubber met een vinger open duwt, blaast er iets lucht in, met geringer geluid. zonder dat extra rubber erbij, kwam er veel meer wind en dan ook meer fluitend naar binnen. scheelt dus zeker (iets).

die opstaande rand zou nog 5 mm langer mogen, dan heeft ie meer contact/overlap, en zou ‘t nog beter zijn. maar je moet überhaupt maar iets weten te vinden in rubber-profielen land…..
maar ik merk zeker dat de deur LV + RV nu met meer weerstand dicht gaan !!

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 april 2010 08:26 PM
  [ # 135 ]

Al heb ik er nog niet helemaal een beeld bij ben ik benieuwd wat dit ongeveer kost voor 4 deuren, want ik neem aan dat je het ook voor de achterdeuren heb.

Profiel  
 
 
9 van de 90
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook