1 van de 21
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
La Sarthe TRD Turbo1, Inmiddels al vijf jaar verder!
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 04 augustus 2010 12:12 AM


Kijk, dat is ze dan. Vers uit La Douce “ontvoerd” door Cee-iks & vriend. Toen ze me ervan vertelden gingen mijn oren recht overeind staan. De CX is ook mijn favo Citroën. La Sarthe - naar haar departement van oorsprong - is mijn vierde.

De eerste was een CX 2500 D Super uit ‘80:

Kleur Vert Tamarin, zoals die CX van stalgenoot Yke. Maar dan met zeegroen interieur en bekleding.

Zij werd opgevold door de CX 25 TRD Turbo die mijn broer uit Duitsland had gehaald. Inderdaad, ook een gris perlé, maar met TRX-velgen en een schuifdak. Haar heb ik bereden toen ik in Frankrijk woonde en werkte:

Heerlijke auto die me met een gemiddelde (!) van 150 km/u door Frankrijk en België jaagde om vakanties in Nederland te vieren.

Na m’n uitzending naar Frankrijk was het niet economisch verantwoord om haar terug in Nederland te importeren. Ten eerste vanwege de kosten (ik woonde in NL nog maar 5 km van m’n werk) en ten tweede omdat het subframe toch wel aardig ver heen was. Voor 1000 FRF achtergelaten bij een collega, die de koppakking eruit blies tussen Lyon en Marseille…

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 04 augustus 2010 12:28 AM
  [ # 1 ]

In Nederland kon ik natuurlijk niet zonder CX (vond ik) en mijn ouders hadden al een mooie 22 TRS gespot bij Le Garage Van der Velde. Die dus gekocht:

Hiermee heb ik nog in de Autokampioen gestaan.

Qua rijden vond ik de 22 TRS minder dan de turbodiesel. Ik heb er ook mee stilgestaan vanwege vocht in de ontsteking bij slecht weer.

Hoe het ook zij, ze werd opgevolgd door een Xantia 1.8 16V break, die me erg goed bevalt. Maar zoals eerder aangehaald: de CX is míjn Citroën.

La Sarthe heeft aandacht nodig. Voor de keuring hoeven waarschijnlijk alleen de bovenste fuseekogels gedaan te worden, maar we doen meer. We: want de vrienden helpen mee. Gelukkig maar, want in m’n 1’tje red ik het niet.

Op de planning staan:
- bovenste fuseekogels en bovenste draagarmlagers (liggen er toch uit)
- koppeling, heeft de mooiste tijd gehad
- distributie
- veerbollen vóór en accubollen
- 4 nieuwe banden
- nieuwe LHM/koelvloeistof/motorolie en wat dies meer zij.

De carrosserie heeft een paar plekjes (niet het subframe!) die goed te verhelpen zijn. De achterklep is slecht en waarschijnlijk zijn een paar deuren HS (hors service). Bekleding is als nieuw, op het hemeltje na (tips???). Mooi is ze nog niet, maar dat komt in een later stadium. Ik ben alleen een beetje benauwd voor de roetmeting…

Ik ga proberen hier bij te houden wat er allemaal gebeurt. Voorlopig krijgt ze morgen verse Michelins 195/70R14 91T Energy (4 voor 3 bij Euromaster). Blokjesvelgen zouden mooi zijn Wink

Tips, tricks en andere wetenswaardigheden welkom!

Oh ja, ze is van maart 1985.

Franq

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 04 augustus 2010 12:39 AM
  [ # 2 ]

Leuk te lezen Franq. Dit is wat mij betreft echt een hebbeding, een serie 1 turbo diesel met airco. Ik heb er lang geleden veel mee gereden met zo’n auto. Van m’n ouders. Eerste auto na het behalen van mijn rijbewijs. Ik herinner me de rit nog. Ergens bij Ommen kreeg ik het stuur over van mijn vader. Ik moest van mijn vader inhalen op een 80 km weg. Oeioeioei, wat was dat spannend. Op een gegeven moment pakte de turbo en daar ging de laagvliegmachien. Ooit reden m’n ouders van Frankrijk naar Nederland. M’n moeder zat achter het stuur. M’n vader zei, dat ze moest gas geven. Met 180 werd ze geknipt. Dat was 1200 Frangen naar de ratsmedee. We hebben het er nu nog over in de familie. Heerlijke kar zo’n 2500 turbo diesel 1. Met doorschakelen hield ik de auto wel op toeren, eerst een beetje gassen en dan de koppeling op laten komen. Zo laat je de turbo wat eerder werken. Schijnt alleen niet zo goed te zijn voor de koppelingsplaten. Toch en nogmaals, heerlijke kar. Heel veel plezier met de auto. Vergeet niet een setje echte wielen er onder te zetten, van die alu’s, TRX-en of stalen flensvelgen voor TRX.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 04 augustus 2010 12:47 AM
  [ # 3 ]

Nou, je hebt gelijk waar het gaat over een heerlijke kar. Maar d’r komen geen TRX-en meer onder! Heeft ze nu ook niet en ik vind het echt veel te duur voor wat je krijgt. Nogmaals 14” LM-velgen prima (eerst Pallasdoppen mag ook) maar die dure krengen van TRX-en… ‘t Was dat ik een bevriende Euromaster kende in Frankrijk die er maximale korting op gaf, anders was de ouwe economisch total loss geweest Wink

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 04 augustus 2010 12:49 AM
  [ # 4 ]

Grijs met alu velgen staat goed. Dat van die TRX-en, dat snap ik best !

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 04 augustus 2010 11:17 AM
  [ # 5 ]

Zo. vanochtend bandjes opgehaald. Heerlijk, dat nieuwe rubber Wink

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 04 augustus 2010 12:25 PM
  [ # 6 ]

Gelijk ook een setje alu’s voordat de bandjes erop gaan !? Bij D’Oro liggen doorlopend opnieuw opgemaakte velgen. Wel een setje oude meenemen.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 04 augustus 2010 05:40 PM
  [ # 7 ]

Dank voor de tip! Ik heb (zoals je ziet) geen oud setje om in te leveren… Zal toch eens contact met ze opnemen.

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 05 augustus 2010 10:53 AM
  [ # 8 ]

Ach, afgekloven aluminium velgen zijn wel te krijgen voor weinig, misschien op de club. Wellicht dat David je ook wel een set wil verkopen zonder inruil.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 05 augustus 2010 04:25 PM
  [ # 9 ]

Wat mag een mooi / gerestaureed setje LM-velgen 14” kosten?

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 05 augustus 2010 05:05 PM
  [ # 10 ]

Hierna een indicatie voor brakke. Volgens mij ben je daarna iets van 8 of 9 tientjes per stuk kwijt bij omruil bij D’Oro. Kan letterlijk een paar euro goedkoper als je zelf de moeite neemt om 2 keer naar Nijkerk te rijden en ondertussen andere wielen met goede banden hebt. Bij D’Oro lever je je auto in en krijg je ‘r met nieuwe velgen terug.

http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/129237737.htm?ca=7_s
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/59471436.htm?ca=7_s
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/126326022.htm?ca=7_s
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/128228316.htm?ca=7_s
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/128025375.htm?ca=7_s

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 05 augustus 2010 08:43 PM
  [ # 11 ]

Mooie RVS doppen zijn toch veel mooier dan dat LM op een serie 1. Chique en dat past bij een dame.  very good

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 05 augustus 2010 09:08 PM
  [ # 12 ]

Dito; TRX en/ of 14” lichtmetaal is meer voor serie II in mijn ogen…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43018
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 augustus 2010 09:15 PM
  [ # 13 ]

14 inch haha dat zit toch onder een winkelwagentje tegenwoordig?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 05 augustus 2010 09:50 PM
  [ # 14 ]

Eh….ja?!

1200kg was vroeger ook een behoorlijke grote auto, tegenwoordig weegt een Slopel Corso dat al…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 05 augustus 2010 09:57 PM
  [ # 15 ]

Ik vind een licht grijze TRD echt wel mooier met winkelwagenwielen ! Pallas wieldoppen wat mij betreft bij voorkeur op donkere auto’s. En de wielen achter dit soort wieldoppen, die zijn ook van het formaat winkelwagenwielen excaim  cheese

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
 
1 van de 21
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook