







Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
waterman schreef:Ja dat zal wel, maar in die installatie moet wel worden toegelaten in België, en dat kan alleen door de boel in belgie te laten inbouwen.
Niet helemaal waar. Reprofair in Eindhoven is ook gecertificeerd voor België.
Heb ik goede geluiden over gehoord.
Zie link: http://www.reprofairautogas.com/



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
GuyTDi schreef:Een of andere prutser heeft koperen pakkingsrondellen onder de tuimelaar gestoken om deze op te hogen , ik vond er geen enkele zinnige reden voor ...
Het zou kunnen dat de kleppen zover zijn ingeslagen in de zittingen dat de kleppen niet meer goed gesteld kunnen worden (stelboutjes aan het eind van hun schroefdraad). Door de tuimelaarassteunen op te hogen krijg je dan weer wat stelmogelijkheid…. (Is maar een theorie). Maar dat is idd prutswerk natuurlijk. Je zult er donderdag met de onderhoudsbeurt wel achter komen of deze theorie klopt. (Hopelijk niet).
Kees ,
Zoiets bedacht ik mezelf ook , maar das niet het geval gelukkig , ik denk echt dat het was omdat er teveel epoxy was gebruikt ... naja
Die reprofair gasboer lijkt me wel wat , ik heb er een mailtje naar gestuurd ivm een prijsraming , ben benieuwd !
Heb m’n licht opgestoken bij reprofair en die wordt het denks !
Ik lees al langer op het forum en las een oud topic waarin vermeld werd dat een LPG keel- mengstuk van G(root) M(otorgas) S(systems) hét mengstuk bij uitstek is zodat we bij benzine rijden geen vermindert vermogen hebben (iets met 3 gaten die erin zitten ...)
Ik ben afelopen uur nu al aan het browsen maar vind nerges een prentje of onderdeelnummer van wat ik zoek ... kan iemand me helpen ? Edit—> hebbes ; http://www.autogasparts.eu/webshop/docs/webshop.asp?act=item&itemcode=5075
Tussen haakjes , was daarstraks met 140 door een stortbui aan het cruisen , viel er plots een druppel op m’n knie , daarna volgden er meer en meer. Het komt van tussen de ruitrubber en de ruit , pal in het midden van de ruit (zo lijkt het) ik zie aan de buitenkant nergens geen schade aan de rubber… Kan dit iets te maken hebben met de chromen lijst die op de dakrand ligt ? Die is namelijk ter die hoogte , of de antenne misschien ? Klinkt dit iemand bekend in de oren ?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pffff Even de zoekfunctie in het DS deel gebruikt met keyword “keelstuk”
In het topic “keelstukken” vind je dit:
De meest rechter is het GMS keelstuk
Lekkage: je ruit zit niet hoog genoeg in je rubber!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Aanvulling op de foto van Bogaard:
Met het eerste mengstuk van de foto zal de motor prima op lpg lopen, maar beroerd op benzine als het mengstuk direct boven op de carburateur staat.
Met het tweede mengstuk van de foto zal de motor prima op benzine lopen maar minder goed op LPG.
Met het derde mengstuk van de foto zal de motor zowel op benzine als op LPG goed presteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ruit niet hoog genoeg in de rubber , is dat dan regelbaar ?














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, zie het werkplaatshandboek. De gehele ruitlijst kan omhoog door middel van het verdraaien van de exenter-ringen onder M7 bout waarmee de raamlijst vast zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daarstraks onderhoudje uitgevoert , wereld van verschil nu de kleppen geregeld zijn , verse olie + filter en bougie’s erop en voorontsteking geregeld. Trekt veel mooier door en schud veel minder hard bij stationair lopen , al heb ik toch de indruk dat er nog meer in zit. Helaas heb ik de tijd niet meer gehad voor de carb te reinigen , dat is een klusje voor de loop van volgende week denks.
Nu die op de brug heeft gestaan heb ik gezien dat de flexpijp na de collector wéér gescheurt is. Ik ben aan het overwegen een uitlaatsysteem (vanaf de cil. kop) op maat te maken met iets grotere diameter buis , vind de originele namelijk nogal krap genomen , ook met LPG die eraan gaat komen (grotere warmteontwikkeling = meer volume gas = groter koeloppervlak nodig)
Verder heb ik een veel groter probleem gespot. Er is een ernstig LHMlek ergens aan de accumulator(bol). Ik had helaas geen remmenreiniger dus heb niet alles schoon kunnen maken om te zien waar het probleem exact zit , denks wel dat ik het gelijk degelijk ga aanpakken , alles grondig afspoelen met remmenreiniger en lek localiseren. Daarna kan het LHMreservoir eruit , accumulatoreenheid eruit en alles goed schoon maken. Kan ik gelijk van de gelegenheid gebruik maken om de gebroken radiatorsteun te lassen , alternator te herstellen (half afgebroken connectortje opnieuw solderen) & riemen opspannen ...
To do lijstje (langleve onderwijsvakanties ...) is weer sterk aangevult :
-LHMlek lokaliseren
-Carb uitmesten + verse pakkingen overal , gelijk tussen kop en collector een verse pakking monteren
-LHMreservoir + accueenheid demonteren , alles grondig schoon maken , lek herstellen.
-Uitlaat oplappen
-Alternator herstellen + riemen opspannen
-Radiatorbeugel herstellen
-Voorruit omhoog krikken
-Achterruitverwarming fiksen (afgebroken draadje)
-LPG LED-indicator wegwerken in het dashboard waar normaal de temperatuurmeter zit (optie die ik niet heb)
- Als LPG/benzine schakelaar ga ik een parkeerverlichtingsknop inbouwen , kwestie het esthetische niet te verknoeien met moderne schakelaartjes enzo
- Temperatuurklokje inbouwen onder het dashboard , lijkt me geen overbodige luxe !
- Mistlicht achter fiksen , t’is niet verplicht maar voor m’n eigen veiligheid met ons huidig klimaat ...



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
GuyTDi schreef:....... heb ik gezien dat de flexpijp na de collector wéér gescheurt is.
Er is een sterk verbeterde versie van de flex pijp verkrijgbaar (bv bij Citroworld).
Succes met de lijst met verbeterpunten….














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb eind jaren 90 een rally-ds gemaakt en ben toen heel erg met uilaten enzo bezig geweest. Het grootste nadeel van de DS uitlaat is de zeer beroerde doorstroming in het uitlaatspruit. Wil je vermogenswinst behalen door de uitlaat dan zal je moeten beginnen met het maken van een goed uitlaat spruitstuk, met buizen van gelijke lengte. Iedere investering in een “big bore” uitlaatpijp zonder een custom-uitlaatspruitstuk van goede kwaliteit is weggegooid geld. De winst zit in het eerste deel.
Ik heb destijds een cilinderkop van een CX2400 Gti van 1978 op mijn DS 23 onderblok gezet. Die heeft namelijk grotere poorten en kleppen. Daar 2 webers op, en dat genoemde spruitstuk. Resultaat na wat flowen en rommelen met nokkenassen was 160 pk aan de krukas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman ,
Bedankt voor je reactie. Het is echter niet de 1e keer dat ik een uitlaat maak (maak al van m’n 18 2takt utilaten en weet een en ander over gasflow) vandaar ook dat ik zei dat ik niet akkoord was met het origineel , het is niet m’n bedoeling van m’n DS een raceapparaat te maken , eerder het vervangen van m’n eigen roestbak-uitlaat , het verbeteren van gasflow en als ik zelf iets in elkaar knutsel kan ik gelijk het C6 uitlaatstukje dat ik heb liggen integreren.
Ik ben zo’n beetje op zoek naar een originele collector (alles tot aan de flex pijp) mag gedeukt , doorgeroest , gescheurd zijn ... als iemand iets tegenkomt of heeft liggen ...?
vandaag toch al remmenreiniger gekauft en het beugeltje van m’n radiateur gefikst.
als je delen van gms nodig bent, stuur me maar een pb, ik koop mijn gas installaties daar, en ook de onderdelen..
ik verkoop ze tegen inkoopsprijs,( voor dsen)...
en zoals waterman al aangaf, de eerste van de drie is het beste..














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Guy, ik ben heel benieuwd wat voor uitlaatspruitstuk(collector) gaat maken. Hou ons op de hoogte!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
sloopkogel schreef:als je delen van gms nodig bent, stuur me maar een pb, ik koop mijn gas installaties daar, en ook de onderdelen..
ik verkoop ze tegen inkoopsprijs,( voor dsen)...en zoals waterman al aangaf, de eerste van de drie is het beste..
Waterman gaf aan dat het derde mengstuk het beste is.
Citroen!