24 van de 111
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
   
Project ID(ylle): klaar, rijden maar!!
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 17 februari 2014 10:45 PM
  [ # 346 ]

Heren, het is duidelijk kroegtijd…maar nu weer terug naar de les… nono

Vandaag alles wat Han S zijn hart begeert bij de Action ingekocht vandaag (ja, ook kwasten en tjee…waar doen ze het van??) dus we kunnen weer aan de slag. En nee, niet de haakse slijper (hoewel ik er ook een van 24,95 heb). Zie eerder dit topic, hoeven we niet te herhalen. Gereedschapsdicussie…

Die borstels van 3M gaan lang mee. Met de eerste heb ik de gehele bodem gedaan. Hangt beetje af van de hoeveelheid scherpe randen en bramen, dan gaat het natuurlijk harder.

Dank ook voor de scheikundeles, mij reeds bekend, was een van mijn geliefde vakken op het VWO. Vertinnen wordt inderdaad gedaan om het plaatwerk perfect strak te trekken omdat tin ten eerste zeer goed en duurzaam hecht op blanke plaat en ten tweede een zachte legering is die zich uitstekend laat bewerken (met carrosserievijl).

Bij plaatdelen die niet met lak gespoten hoeven worden, zoals mijn bodem (dat is RX10) gebruik ik RX5 in de naden. Alles boven het ‘maaiveld’ dat wij in de lak gezet wordt is deels verzinkt plaatwerk en de rest gaat in de zinkprimer. Op zink moet je niet lassen, bederft je las en geeft giftige gassen, dus dat spuit ik voor het proplassen in de inoxprimer, die is doorlasbaar en gedraagt zich net als zink als opofferingslegering.

Tot zover de ontroestingsdiscussie, volgens mij zijn er pagina’s over volgeschreven en helemaal eens zullen de geleerden het er nooit over zijn.

Morgenavond (na een lange dag met veel vergaderingen…) duik ik weer mijn sleutelparadijs in.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 18 februari 2014 12:11 AM
  [ # 347 ]

Ik ben wel benieuwd wat dat inoxprimer doet.
Je te lassen materiaal gaat boven de duizend graden bij proplassen .
Daar is geen primer of wat dan ook tegen bestand.
Zou je voor eens twee plaatjes van 10 bij 10 cm op elkaar willen lassen doormiddel van 1 proplas in het midden.
In gespoten met inoxprimer ,en na een tijdje weer loshalen.
Ben zeer benieuwd,

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 februari 2014 06:31 PM
  [ # 348 ]

Die Inoxprimer kan daar wel tegen, die is speciaal voor puntlassen ontwikkeld. Zal eens een keer een proef doen en buiten leggen. Resultaat: volgend jaar? Smile

Ben weer flink aan de slag geweest afgelopen avonden.

Deel binnenscherm t.h.v. aansluiting C-stijl gereconstrueerd, nadat ik daar fors heb moeten uitslijpen omdat het m.i. te veel was aangevreten. Ook wat sporen van eerdere kleine reparaties die niet in mijn eisenpakket passen.

Onderste deel C-stijl doe ik als ik de buitendorpel erop heb zitten, want die valt erachter.

Eerst verder met de ondersponning van de ruitomlijsting.

Foto’s volgen straks.

Oude reparatie:

Te veel lagen over elkaar heen…

Oude reparatie:

Nog een stuk uit de C-stijl:

Dit moet er ook uit en zullen we nieuw maken:

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 februari 2014 06:38 PM
  [ # 349 ]

Vervolg:

Vaak zit achter de rubberhouders veel ellende, maar dat is bij deze wel fris, desondanks heb ik nieuw profiel liggen.

Achterplaat C-stijl er ook maar af:

Terug naar de basis:

Reconstructie rand binnenscherm:

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 februari 2014 06:41 PM
  [ # 350 ]

Vervolg:

Nieuwe achterplaat C-stijl op maat:

Zit weer vast:

Daar valt geen licht meer door…

Reconstructie bovenzijde C-stijl, met bocht, eerst een passende mal van karton gemaakt en daarna op plaatstaal overgenomen:

Als een sleutel in een slot:

Sur place:

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 februari 2014 06:44 PM
  [ # 351 ]

Vervolg (zijn jullie al moe?):

Hier de bocht even dichtgelast:

En netjes op zijn plaats. Nooit eerder gedaan, maar viel me 100% mee, erg leuk om te doen ook!

Ik laat de C-stijl nog even los van de achterplaat zodat ik straks als het onderste stuk erop gelast wordt nog wat kan ‘sturen’. Bovendien zet ik de naad tussen de proplassen nog in de Inoxprimer. Buitenzijde van dit deel gaat in de zinkepoxyprimer en wordt later gelakt (zichtbare delen carrosserie niet in RX).

Hehe, we zijn weer bij. Vanavond hoekje binnenscherm dichtmaken en dan met de nieuwe plaat van de raamomlijsting aan het stoeien.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 25 februari 2014 07:54 PM
  [ # 352 ]

Je durft wel! Sjeemienee, wat ben je lekker aan het slijpen. Die reparatiestukken van de vorige oplapbeurt zijn enigszins volgens het origineel : te veel plaat over elkaar.

Zou je niet wat verstevingsdelen (kruis)  inlassen? Beetje zonde als na al dit mooie werk de boel uit verband is.

Proeven met nto roest zijn altijd welkom, al duurt het een (half) jaar.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 25 februari 2014 08:05 PM
  [ # 353 ]

Respect hoor, echt doorbijten… en netjes!

Om even het vorige bericht te herhalen: ik heb bij zo’n restauratiewerk bij een break de achterkant zijn vorm wel eens zien verliezen, hij kan zomaar een halve centimeter of meer uit vorm raken, en dan krijg je het plaatwerk of de ruiten niet meer passend sluitend, of de verhouding links/rechts is zoek. En dan heb je een scheve auto. Dat ga je dan echt niet leuk vinden…

Wel aan gedacht om eerst de draagarmen te monteren, met veercylinders? Dan kan de wagen op zijn wielen staan, op een vlakke vloer, en dan kun je goed zien of alles naar wens is.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 25 februari 2014 08:53 PM
  [ # 354 ]

STRAK WERK.
ik had alleen bij die ” reconstructie rand binnen scherm” de plaat half door gedaan.
Makkelijker en je was het ” aangevreten stuk ook kwijt.
Voor de rest zou ik het niet anders doen,very good
( behalve wat meer scoren)

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 25 februari 2014 11:22 PM
  [ # 355 ]

Het ziet er bekend uit. Mooi dat je het zo goed aanpakt. Succes!

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 25 februari 2014 11:28 PM
  [ # 356 ]

Echt heel mooi werk dit! Ik zou willen dat ik dat zo kon.
Ook goed om te zien dat je niet te flauw doet; alles wat maar enigzins roestig ruikt slijp je eruit Wink
Fijn ook dat je er veel en duidelijke foto’s bij plaatst, hier kunnen toekomstige Breakers ook wat aan hebben.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 26 februari 2014 11:25 AM
  [ # 357 ]

Mooi man!
Helemaal de moeilijke vormen. Moet erg leuk zijn om te doen.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 28 februari 2014 03:11 PM
  [ # 358 ]

Dank voor de reacties. 

@F: in dit geval was schoren echt niet nodig er voldoende eigen schoring vd constructie in bleef en er geen resultante krachten op de verwijderde delen stonden. Het bewijs was dan ook daar toen ik onderste en bovenste helft vd C-stijl tijdelijk onderbrak, waarbij deze delen op de mm exact in elkaars verlengde bleven. Ik had uiteraard vooraf diverse metingen gedaan Smile

Als ik straks de longeron ga herstelen dan versterk ik die natuurlijk wel!

De lege (relatief lichte) body wordt nu aan de achterzijde op zijn natuurlijk steunpunt (ok, 10 cm verder naar voren) onder de dwarstraverse ondersteund. In deze fase, waarin de body onbelast en kaal is heeft het geen zin om hem op zijn draagarmen te plaatsen.
Als ik straks plaatwerk, portieren ga afhangen doe ik dat natuurlijk wel met 4 wielen op de grond! M.a.w. ik bouw eerste de body helemaal af en op tot aan ‘rijdende staat’ voordat er plaatwerk aan wordt gehangen/ gesteld.

Nog wat recente plaatjes:

Ingewikkeld hoekje gevormd met hechtlasjes vast:

Minuut later ingelast:

Eindresultaat, zolang in de primer gezet:

Hierin zat een doorgeroeste plaat met moer tbv gordelbevestiging, komt een nieuw hoekje in en in afwijking van het origineel (sorry, kinderen gaan voor!) zet ik er nog een verstevingsplaat overheen, die ik over het binnenschem naar beneden laat lopen en vast proplas aan de binnenzijde:

Ou en nieuw naast elkaar, t.b.v. gordels in mijn 504cc had ik al eens een set gegalvaniseerde gordelbevestigngsplaten bij een tuningsbedrijf besteld, had er nog wat over. Deze zijn 2,5 mm dik en las ik onder het gat in het binnenscherm:

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 14 maart 2014 10:55 AM
  [ # 359 ]

Even snelle update met weinig tekst, alleen plaatjes zeggen ook voldoende.

Meten, meten, meten…en een mail gemaakt van de achterruit (iemand nog een nood-zijruitje nodig? Smile)

Binnenzijde erin gelast. Alles meteen in de inoxprimer en gekit waar gekit moet worden, kunnen we later niet meer bij…

Buitenzijde er weer in. Ik heb ervoor gekozen om eerst deze stukken erin te zetten en pas daarna de rondingen links en rechts uit te zagen (nadat ik er een mal van heb gemaakt) en nieuw te kloppen en in te lassen. De onderzijde is immers een belangrijk referentiepunt.

Buitenplaat was nog een hele klus om die er goed pas in te krijgen. Je bent echt in 3D bezig. De plaat heeft namelijk links een convexe knik en rechts (voorzijde) een concave knik. Naar het midden toe gaan deze via een vlakke vorm in elkaar over. Aan linkerzijde vd auto is deze plaat ooit vervangen en een hobbelig geheel als je er langs kijkt. Dat vind ik natuurlijk niks…

Zit er best netjes in vind ik zelf, in de inoxprimer, nog geen plamuur aan te pas gekomen, zal ook minimaal nodig zijn. Moet nu nog beide helften op elkaar zetten. Af fabriek gepuntlast. Ik ga een combi toepassen van polymeerkit en op een aantal plaatsen kleine proplasjes. Dan zit het EN vast EN de naad is goed gesloten.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 14 maart 2014 11:10 AM
  [ # 360 ]

Geweldig om te zien.
Mooi hoe alles pas wordt gemaakt en dan ook nog past.
Wat mij opvalt,bij mijn eigen project.
Is dat alles wat gelast is en geslepen,op het oog mooi vlak is.
Maar zogauw je er een liniaal overheen legt,het materiaal naast de las toch iets wijkt.
Ga je dit stukje vertinnen of plamuren,kun je het helemaal goed zien.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
24 van de 111
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook