1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Rijervaring en zo
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 april 2013 11:41 AM

Mijn zilvergrijze HDi 2.7 uit 2006 met roomblank leder heeft zijn vuurdoop glansrijk doorstaan.

In januari gekocht met 220 k op de klok. Boterzacht schakelende bak, enkele mankementjes zoals de beruchte roestige koelwaterleiding en een silentbloc rechts voor. Oldenhage spoelde de bak en verving het silentbloc, hij las alles uit en resette wat te resetten viel.
Doordat een vriend ook een C6 wilde kwam ik bij Lijzenga terecht, die verving de koelwaterleiding voor ca € 150 door de oude bij de bochtjes door te zagen en er een flexibel stuk tussen te zetten.
Afgelopen week zijn de D-riemen en de multiriem vervangen bij 232 k km, en uiteraard ook de lei- en spanrollen. Ook de motorolie en de fliters kwamen aan de beurt.
Boven op het blok lopen drie vacuumslangetjes naar een voor mij nog onduidelijk ding. Daar zaten scheurtjes in. De slangetjes zijn vervangen, vacuumlekje weg.

En toen op weg naar Noord Italië. Bij Metz reden we onder de regen vandaan, maar de temperatuur bleef onder de 15 graden.
Na een overnachting even voor Lyon vertrokken we met prachtig weer, na de middag ging de temperatuur boven de 20 graden. En toen werd duidelijk dat de airco het niet deed, zoals ik eigenlijk wel verwachtte. Het schuifdak is heerlijk tot 90, daarboven gaat het bulderen.

In Ventimiglia een airco reparateur opgescharreld, die het systeem zoals het behoort weer vulde. Geen lekken, maar wel bleek ook het pollenfilter dicht te zitten. Voor in totaal € 100 weer een heerlijk koele auto met een weldadige luchtstroom.

Op dit soort ritten, vooral ook hier in bergtrajecten komt zo’n C6 echt tot zijn recht. Vorstelijk. Vooral plankgas wegbranden na een péage is erg leuk.

Toch iets wat mij steeds meer opvalt. Als ik stilsta om een drukke weg op te draaien valt mij bij het optrekken op dat de auto een soort pauze inlast. De eerste halve seconde gebeurt er (te) weinig. Met de automaat op sport is dat minder merkbaar. Is dit bekend?

Uiteraard diverse kleine puntjes. De deurvangen beginnen barre geluiden te maken. Oliespuitbus met slagetje helpt niet. Dus panelen er af en van binnen uit. Moet wachten op thuis.

De cruise control werkt perfect, maar de maximaal functie werkt niet. Raar.

Het linkerdimlicht valt na ca 10 min uit. Grootlicht werkt wel. Even aan de aan-uit knop draaien en het werkt weer gedurende een aantal minuten. Dit lijkt erg op slechte contacten, zoals wij van de XM gewend zijn. Iemand ervaring mee? Hoe krijg je zo’n koplampunit er uit?

Ook mijn stoelgeheugen werkt maar half.

De parkeerhulp vindt dit klimaat prima en doet het weer gewoon. Zal dus ook wel een vaseline-beurt nodig hebben.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Gepost: 18 april 2013 03:48 PM
  [ # 1 ]

Er staan nog al wat demontage beschrijvingen op de site C6owners.org.
Daar al gezocht?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 april 2013 07:12 PM
  [ # 2 ]

Kende ik nog niet, dank.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 18 april 2013 09:17 PM
  [ # 3 ]

Ik had niet gedacht dat deze motor uit zo’n topmodel auto ook een distributieriemen heeft en geen ketting. Eigenlijk is de C6 toch ontwikkeld als kilometer-vreter. Maar het is een hele mooie auto, heb er pas ook eens in mogen rijden.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 april 2013 09:54 PM
  [ # 4 ]

Mooi reisverslag, Jan. De elektronische problemen die jij beschrijft, ken ik na slechts 166.000 km gelukkig nog niet…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 april 2013 04:08 PM
  [ # 5 ]
andre.smulders schreef:

Er staan nog al wat demontage beschrijvingen op de site C6owners.org.
Daar al gezocht?

Leuke site met over koplampen vervangen een hilarisch topic, waaruit ik begrijp dat je de voorbumper moet demonteren om bij je koplampen te komen…..

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 april 2013 04:14 PM
  [ # 6 ]

Dat moet bij een VW Golf ook….niks vreemds tegenwoordig…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 april 2013 04:15 PM
  [ # 7 ]
puffel schreef:

Ik had niet gedacht dat deze motor uit zo’n topmodel auto ook een distributieriemen heeft en geen ketting. Eigenlijk is de C6 toch ontwikkeld als kilometer-vreter. Maar het is een hele mooie auto, heb er pas ook eens in mogen rijden.

Tsja, wat is modern? De opmars van de tandriemen heeft mij altijd al verbaasd. Zal wel goedkoper zijn met als leuk bijverschijnsel heftige strafpunten bij achterstallig onderhoud.
De 2.7 V6 heeft een tandriem en twee kettingen voor de aandrijving van de vier nokkenassen en een tandriem voor de aandrijving van de dieselinjectie.
Pluspunt is dat die pas vervangen hoeven te worden bij 240.000 km. En als dat professioneel gebeurt ben je dus pas bij 480.000 km weer aan de beurt.
Zo erg dus ook weer niet. Het is wel een beste klus.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 april 2013 06:36 PM
  [ # 8 ]

Heerlijk een weekje rondgedard in het gebied rond Ventimiglia en Menton, zorgvuldig kiezend uit het beste van die twee landen. Zo moet je in Italië niet tanken, maar de espresso is er top en kost maar € 1. En uiteraard verrukkelijk eten en prettig gestoorde wijntjes.
In Frankrijk juist andersom, daar kost de espresso al gauw €5 en smaakt dan ook nog naar een lang niet schoongemaakt apparaat. En het tanken is even duur als hier.
Met zo’n C6 wat hairpinnen en tegen bergen opzoeven gaat met moeiteloos gemak. Bergaf is de up-down functie van de automaat heerlijk, je hebt je remmen niet nodig. Toch wel lekker, zo’n zesbak….
De terugtocht via Turijn en Chambery, overnacht in Langres. Na Turijn heftig vies weer. En ook maffia-asfalt, harder dan 100 was echt onverantwoord ivm aquaplaning. Een reeks tunnels in de Frans-Italiaanse alpen met schitterende bergmassieven met als top natuurlijk de Fréjus tunnel, ruim 12 km lang. Aan de Franse kant sneeuwde het, om ons heen berghellingen met dik besneeuwde sparren.
Op dit traject beleef de linkerkoplamp gewoon aan. Dus ook dat probleem loste zichzelf op.

Van Langres naar huis helaas het saaie 110 stuk via Metz naar Luxemburg, maar gelukkig wel een volle tank voor € 1.10 de liter.
De hele 1400 km probleemloos en zeer comfortabel gereden. Hier zijn die auto’s voor gemaakt.

Heeft iemand al ervaring met krijsende deurvangers? Klinkt helaas als een Turkenbak bij het in- en uitstappen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 april 2013 06:39 PM
  [ # 9 ]
JanSr schreef:

Heeft iemand al ervaring met krijsende deurvangers? Klinkt helaas als een Turkenbak bij het in- en uitstappen.

Jan bedoelt hier natuurlijk dat het klinkt als een CX deur die open en dicht gaat Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 april 2013 07:05 PM
  [ # 10 ]

Nee, gezien de omringende auto is dit veel erger.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 22 april 2013 11:21 PM
  [ # 11 ]

Dat geluid ken ik: hartverscheurend. Toch overleeft de C6 Ikea’s möbelfaktatest: als je het bestuurdersportier honderdduizend keer open- en dichtgedaan hebt, is het geluid weer weg Wink.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 23 april 2013 10:43 AM
  [ # 12 ]

WD40 voor de snelle oplossing. Vaseline voor langduriger resultaat. Smile Vorige week bij de C3 ook gedaan en portieren loopen weer geluidloos.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 april 2013 01:03 PM
  [ # 13 ]

Waarschijnlijk zit dat bij de C3 anders.
Overvloedige pogingen met WD40 met slangetje naar binnen gericht gaf geen effect.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 23 april 2013 04:14 PM
  [ # 14 ]

Oh, da’s dan weer jammer dat zelfs de good old WD40 geen soelaas biedt. Eh, ja, ziet er bij de C3 zeker anders uit, zijn ook wat lichtere portieren, maar het principe is toch hetzelfde zou je zeggen… Al moet ik zeggen dat het bij de C3 ook niet meteen helemaal verholpen was de laatste keer dat ik dat deed, maar na een paar dagen (inwerken?) is het nu toch echt weg.
Anders toch even langs de dealer dan? Kan toch nooit heel ingewikkeld zijn?

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 21 mei 2013 01:13 AM
  [ # 15 ]

Die deurvangers beginnen een standaard probleem te worden. Het is een mooi systeem, vragen onderhoud, maar ook bij deurvangers die wel eens een likje vet krijgen gaat het soms mis. Er komt water op vanaf de portierruiten. Dat doet het de onderdelen van de vanger roesten.

Vervangen is makkelijk, ook goed zelf te doen.

Deze week gaan we bij twee C6en een drietal vangers vervangen, kan dan mooi en foto maken en posten voor de geïnteresseerden

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook